Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - رئيس جهاد کشاورزي بانه گفت: يک باغدار بخش آرمرده اين شهرستان امسال از هر هکتار باغ خود 45 تُن انگور سياه برداشت کرد که اين ميزان يک رکورد است و تاکنون سابقه نداشته است.

کريم شريفي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: محمد عزيزي باغدار نمونه بخش آرمرده اين شهرستان توانست امسال در مجموع 900 تُن انگور سياه از باغ 20 هکتاري اش برداشت و روانه بازار مصرف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه امسال يک هزار و 850 هکتار از باغات اين شهرستان به کشت انگور سياه به صورت ديم اختصاص داشت، افزود: ميانگين برداشت انگور از هر هکتار باغ 6 تُن است.
شريفي تاکيد کرد: مهمترين دلايل افزايش توليد در باغات انگور آقاي محمد عزيزي در بخش آمرده، حضور در کلاس هاي آموزشي روش هاي کاشت، مراقبت و هرس جهاد کشاورزي است که او را به سمت توليد با کيفيت و با صرف اقتصادي هدايت کرد.
وي يادآور شد: با توجه به شرايط مناسب آب و هوايي و خاک مناسب اين شهرستان مستعد کشت گونه هاي باغي ديم بويژه انگور سياه است.
شريفي با بيان اينکه امسال قيمت انگور در شهرستان بانه مناسب بود، اضافه کرد: البته بخشي از انگور سياه توسط شرکت هاي توليد کننده آبميوه استان هاي خراسان، آذربايجان غربي و شرقي به قيمت 25 هزار ريال در قبال هر کيلوگرم خريداري شد.
وي گفت: بيش از چهار هزار تُن انگور نيز براي مصرف تازه خوري با قيمت 40 تا 50 هزار ريال براي هر کيلوگرم در بازار فروخته شد و بخشي از انگور توليدي نيز به فرآورده هايي مانند مويژ و دوشاب تبديل مي شود.
رئيس جهاد کشاورزي بانه با بيان اينکه امسال بيش از 9 هزار تُن انگور سياه از باغات شهرستان برداشت شد، افزود: بخشي از باغات شهرستان هنوز به مرحله ثمر دهي نرسيده که پيش بيني مي شود در سال هاي آينده با ثمردهي اين باغات، توليد انگور سياه در بانه افزايش چشمگيري داشته باشد.
وي اظهار داشت: در تلاش هستيم کارخانه توليد فرآورده هاي انگور که از نيازهاي اين شهرستان است با همت بخش خصوصي در بانه ايجاد شود تا علاوه بر فرآوري محصول در شهرستان زمينه اشتغال برخي افراد را نيز فراهم کند.
به گزارش ايرنا، انگور سياه ديم يکي از محصولات باغي شاخص در بانه است و اين شهرستان قطب دوم توليد اين نوع انگور در استان کردستان محسوب مي شود.
بخش زيادي از باغات اين شهرستان زير کشت اين نوع انگور رفته و باغداران بخش آرمرده با رعايت اصول فني و تغذيه به موقع تاکستان ها و بکارگيري توصيه هاي کارشناسان باغداري و کشاورزي توانسته اند توليد اين محصول بومي را به بالاترين ميزان برسانند.
بخشي از انگور سياه بانه در شهرستان به صورت تازه خوري، بخشي هم به فرآورده هايي مانند کشمش، مويژ، آبغوره و دوشاب تبديل مي شود و بخشي از اين محصول هم براي توليد آبميوه به کارخانه هاي توليدي اروميه و تبريز فرستاده مي شود.
انواع انگور «مام برايمه، گونکه، کشمشي، تايفي، ته ره ره شه، ساباني، خوشناو، زه ردکه، ساداني، سه رقول، چاوه گا و بول مازو» در باغات شهرستان بانه توليد مي شود که انگور خوشناو بيش از 80 درصد توليد اين محصوص را به خود اختصاص داده است.
شهرستان مرزي بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 کيلومتري غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7496/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۲۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از پیش بینی تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای از مزارع این شهرستان خبر داد.


غلامرضا قنبری با اشاره به آغاز برداشت ترتیکاله علوفه‌ای در شهرستان بهشهر، گفت: ۲۳۰ هکتار تریتکاله در این شهرستان کشت شد که ۳۰ هکتار آن ترتیکاله علوفه‌ای است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر افزود: پیش بینی می‌شود از این اراضی ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای برداشت شود.


قنبری تصریح کرد: گیاه تریتیکاله به دو شیوه علوفه‌ای و دانه‌ای کشت می‌شود که عملکرد علوفه‌ای آن ۴۰ تا ۵۰ تن در هکتار و دانه‌ای آن ۳ تا ۵ تن در هکتار است.


وی گفت: تریتیکاله، عله‌ای جدید بوده که در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم و چاودار به وجود آمده و در این مورد گندم به جای گیاه مادر به کار گرفته شده و دانه‌های گرده از چاودار است.

دیگر خبرها

  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه
  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • شهرستان دهلران مهد تولید گندم است
  • حال خوب مزارع گندم به لطف باران
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری