Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@19:27:08 GMT

تقویت ۰.۹۴ درصدی نماگر کل بورس تهران

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۴۵۳۱۷

تقویت ۰.۹۴ درصدی نماگر کل بورس تهران

بورس تهران در هفته ای که گذشت با وجود شروع تحریم های خصمانه و یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران، شاهد روند مثبت بود و توانست در چهار روز فعالیت، بیش از 1700 واحد رشد کند و به کانال 185 هزار واحد بازگردد. 

به گزارش تابناک اقتصادی، بازار سرمایه تهران در حالی هفته را آغاز کرد که پیش از آن، در هفته منتهی به دهم آبان 97، شاهد رشد 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 درصدی شاخص کل بورس بود. 

بر اساس این گزارش، روز شنبه دوازدهم آبان 97، بورس تهران روند صعودی خود را حفظ کرد. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش ۸۱ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد به رقم ۱۸۳ هزار و ۴۴۸ واحد رسید. در معاملات این روز، نماد معاملاتی فارس متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نماد کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر، نماد فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران و نماد اخابر متعلق به مخابرات ایران، نماد جم متعلق به پتروشیمی جم، نماد دعبید متعلق به لابراتوارداروسازی دکترعبیدی، نماد فخاس متعلق به فولاد خراسان، نماد وامید متعلق به گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، نماد مبین متعلق به پتروشیمی مبین و نماد حکشتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد نماگر کل بورس داشتند. 

در دومین روز هفته، شاهد روند دو سویه در بازار سرمایه تهران بودیم. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه ۹۷، با کاهش ۵۳۰ واحدی معادل ۰.۲۹ درصد به رقم ۱۸۲ هزار و ۹۱۸ واحد رسید. در این روز در بخش اول تشدید تقاضا از سوی سهامداران بورس، شاخص کل را تا رشد حدود هزار واحد پیش برد، اما در نیمه دوم این فشار عرضه بود که در نهایت منجر به افت شاخص کل و رسیدن به سطح ۱۸۲ هزار و ۹۱۸ واحد شد. روز یکشنبه، نماد معاملاتی رمپنا متعلق به گروه مپنا (سهامی عام)، نماد پارس متعلق به پتروشیمی پارس، نماد پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسیان و نماد خساپا متعلق به سایپا، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان، نماد شپدیس متعلق به پتروشیمی پردیس، نماد وصندوق متعلق به سرمایه‌گذاری‌صندوق‌بازنشستگی و نماد وبصادر متعلق به بانک صادرات ایران و همچنین نماد جم متعلق به پتروشیمی جم، بیشترین نقش منفی را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند.

اما روز دوشنبه، شاخص کل بورس با بی اعتنایی به بازگشت تحریم‌ها، تقویت شد. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۹۷، با افزایش ۱۲۴۱ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد به رقم ۱۸۴ هزار و ۱۵۹ واحد رسید. در سومین روز هفته، نماد معاملاتی وبملت متعلق به بانک ملت، نماد کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر، نماد وبصادر متعلق به بانک صادرات ایران، نماد شتران متعلق به پالایش نفت تهران، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، نماد خساپا متعلق به سایپا، نماد دعبید متعلق به لابراتوارداروسازی دکترعبیدی، نماد پارس متعلق به پتروشیمی پارس و نماد وامید متعلق به گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، نماد وتجارت متعلق به بانک تجارت و نماد خودرو متعلق به ایران خودرو، نماد پترول متعلق به گروه پتروشیمی س. ایرانیان، نماد کچاد متعلق به معدنی‌وصنعتی‌چادرملو و نماد رمپنا متعلق به گروه مپنا (سهامی عام) و همچنین نماد وپارس متعلق به بانک‌پارسیان، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. نکته مهم در بازار روز دوشنبه، این بود که بازار سهام با تقویت نسبی حجم معاملات از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی در حالی شاهد شکل‌گیری صف خریدهای پایدار در گروه بانک و مؤسسات اعتباری و در عین حال اقبال برای جمع‌آوری سهم‌های برخوردار از سرمایه یا سهام شناوری پایین‌تر به ویژه در گروه بازار دومی‌ها از جمله گروه قطعه‌سازان بود که اقبال برای جمع‌آوری سهم‌های برخوردار از بازدهی باعث شد تا در نخستین روز از آغاز اجرای تحریم‌های آمریکا، بازار سهام با بی‌اعتنایی راه پیش‌روی خود را طی نماید.

و در نهایت بازار سرمایه تهران، در آخرین روز کاری هفته، واکنش متفاوتی را به شروع تحریم‌های خصمانه آمریکا نشان داد. به گونه ای که، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه ۱۵ آبان ماه ۹۷، با افزایش ۹۴۰ واحدی معادل ۰.۵۱ درصد به رقم ۱۸۵ هزار و ۱۰۰ واحد رسید. در این روز، نماد معاملاتی رمپنا متعلق به گروه مپنا (سهامی عام)، نماد وبملت متعلق به بانک ملت، شتران متعلق به پالایش نفت تهران، نماد وامید متعلق به گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، نماد وبصادر متعلق به بانک صادرات ایران، نماد وتجارت متعلق به بانک تجارت، نماد شبریز متعلق به پالایش نفت تبریز، نماد کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر، نماد فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران، نماد پترول متعلق به گروه پتروشیمی س. ایرانیان، نماد حکشتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نماد خساپا متعلق به سایپا، شپنا متعلق به پالایش نفت اصفهان، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد نماگر کل بورس داشتند. در معاملات روز سه شنبه، اقبال زیاد سهامداران به نمادهای بانکی باعث شد تا در مرحله پیش گشایش شاهد تشکیل صفوف تقاضا در نمادهای بزرگ این گروه باشیم. این مهم در حالی صورت گرفت که آمریکا بانک های مهم ایرانی را در لیست تحریم ها قرار داد و کانال سوئیفت را برای آن ها مسدود کرد. با این وجود وجود چشم اندازهای مثبت به تعاملات ایران و کشورهای اروپایی جهت ایجاد کانال جدید بانکی منجر شد تا این تهدیدات در تصمیم سهامداران اثری نداشته باشد. 

به طور خلاصه، بورس تهران معاملات هفته گذشته را با بازدهی حدود یک درصدی سپری کرد. در این شرایط بازیگران عمده در بیشتر روزهای هفته به جمع‌آوری سهام پرداخته و نه تنها نقش حمایتی خود را در بازار ایفا کرده، بلکه خالص خرید را در سمت زمین بازی خود حفظ کردند. به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس در سومین هفته آبان بیش از ۱۸۶میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا‌ شد. بررسی جزئیات جابه‌جا‌یی‌های صورت گرفته در این هفته نشان از آن دارد که بورس تهران معاملات نخستین روز هفته را با برآیند تقریبا صفر شاخص کل آغاز کرد به‌طوری‌که افزایش نماگر اصلی بازار طی روز شنبه تحت تاثیر جدال نیروهای متقابل به ۸۱ واحد محدود شد.

 

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۵۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!

به گزارش خبرآنلاین ،در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۵۴ درصدی، معادل ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۶۸ هزار واحدی قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۸ درصدی (معادل ۶ هزار و ۳۲۱ واحد) تا پله ۷۵۰ هزار و ۸۰۴ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، دو هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هرچه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه شنبه بورس، خبر از خروج ۲۳۷ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاید اگر دنبال بهترین کلمه برای توصیف معاملات بازار سرمایه در دومین هفته اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ بگردید، فرسایشی و خسته‌کننده کلمات متناسبی برای این مقصود به شمار رود. در همین حین، معاملات بازارهای طلا و ارز جان دوباره‌ای گرفته است.

ربع‌سکه برای اولین بار از هفته گذشته بالاتر از سطح ۱۵ میلیون تومانی قرار گرفت. از سوی دیگر نیز پس از اصلاح تندوتیز دلار تا محدوده ۶۰ هزار تومانی، اهالی این بازار شاهد برگشت قیمت هستند. این موضوع در کنار عملکرد ضعیف نماگرهای بازار سهام، تالار شیشه‌ای را در رقابت بازدهی هفتگی در جایگاه‌ آخر قرار داده است.

سرمایه‌گذاران و سهامداران انتظار دارند اوضاع معاملات با اصلاح بند س ماده ۶ قانون بودجه بهبود پیدا کند. همچنین محرک دیگری که بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد تعیین تکلیف وضعیت دلار نیماست. در صورتی که گپ میان دلار نیما و آزاد کاهش یابد، یا حداقل در مسیر کاهش قرار گیرد، تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به خرید سهام افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر، بدون مشخص شدن ابهاماتی که در ذهن سهامداران راجع به سقف مالیات و وضعیت دلار نیما وجود دارد، نمی‌توان انتظار متحول شدن وضعیت بازار را در روز پایانی هفته داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901504

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • شاخص کل بورس تهران با کاهش روبرو شد
  • شاملا رکورد فروش را جابجا کرد
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • قرمز پوشی شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۲ هزار واحدی
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳