Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:52:49 GMT

صلح و توسعه؛ رهاورد علم آموزی و اندیشه ورزی

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۴۶۳۵۹

صلح و توسعه؛ رهاورد علم آموزی و اندیشه ورزی

تهران- ایرنا- علم و فناوری از جمله ابزارهایی به شمار می روند که به توسعه علمی کشور کمک شایانی می کنند. در این زمینه دانشمندان با ورود به این عرصه می توانند، سیاستمداران و برنامه ریزان را در راستای رشد و پیشرفت جامعه یاری رسانند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) 10 نوامبر را به عنوان «روز جهانی علم در خدمت علم و توسعه» نامگذاری کرد تا جوامع مختلف در کنار تبیین نقش علم در بهبود زندگی مردم و روند توسعه کشور، پیشرفت علمی همراه با رشد فضایل اخلاقی و برقراری صلح را سرلوحه خویش قرار دهند و در پرتو ارتقای کیفیت آموزش و ایجاد انگیزه در میان جوانان به ویژه قشر فرهیخته و نخبه، علم آموزی را به جریان غالب و مستمر در جامعه بدل سازند و با نهادینه ساختن این مهم جامعه را از ثمره های مفید علم، صلح و توسعه بهره مند کنند و بدین ترتیب بتوانند با جبران و ایجاد حرکت در بخش توسعه نیافته، آلام و مشکلات مردم را بهبود و تسلی بخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قرار گرفتن علم در خدمت صلح به معنای به حقیقت پیوستن رویای جهانی عاری از تسلیحات کشتار جمعی است تا دولت های جهان به ویژه کشورهای ابرقدرت، هزینه های ناشی از تولید و ذخیره سازی سلاح های جنگی و کشتار جمعی را در جهت رفع تبعیض و صلح به کار برند و اینک می توان خاستگاه گروه های افراطی و تکفیری را که بسترساز بحران های بسیاری نیز شده اند، ناشی از علم بی هدف و سلطه گر در جهان دانست و نگاه بی طرفانه، انتقادی، سنجشی و ارزیابانه را می توان به عنوان مهمترین ویژگی های علم برشمرد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» به گفت وگو با «حسین شیخ رضایی» استاد فلسفه علم و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور پرداخت.

**ترویج علم و لزوم تغییر در نظام آموزشی
مهم ترین عامل و راهکار برای جذب و علاقه مند کردن دانش آموزان به علوم مختلف، تغییر نظام رسمی آموزش علم در کشور و دور شدن از نظام موجود است. با وجود آنکه متولیان امر در سال های گذشته تلاش کرده اند تا با تغییر در کتاب های رسمی و آموزشی به ایجاد تحول در این حوزه کمک کنند اما همچنان آموزش علوم بر پایه الگوی قدیمی قرار دارد و بیشتر به انتقال اطلاعات پرداخته می شود. نظام آموزشی گذشته بر این پایه نبود که دانش آموز تفکر علمی بیاموزند و قادر باشند تا به شیوه علمی به مسایلی پاسخ دهند که پیرامون آنها قرار دارد.

در مواردی نیز که کتاب های درسی برپایه آموزش های نوین تغییر یافته اند و انتقال اطلاعات در آنها کمرنگ تر شده است اما بسیاری آموزگاران به دلیل تلقی و نوع آموزشی که دیده اند، همچنان به شیوه گذشته عمل می کنند و به انتقال اطلاعات صرف می پردازند، برای آنکه علم به علاقه عمومی تبدیل و تفکر علمی و شیوه حل مساله به روش علمی به عموم مردم انتقال داده شود، ضرورت دارد که از برنامه و کتاب های درسی رسمی و رایج فاصله گرفت و با فعال ساختن نهادهای غیر دولتی مانند سازمان های مردم نهاد، نویسندگان، ناشران و استفاده از تجربه های دیگر کشورها، کودکان و دانش آموزان را به مساله علم علاقه مند ساخت. ایجاد اشتیاق و برانگیختن حس کنجکاوی کودک نسبت به علم با استفاده از ابزارهایی چون سرگرمی و بازی، می تواند راهکاری موثر در جذب آنها به فعالیت های علمی باشد.

همچنین کنکور از دیگر موانع در این ارتباط محسوب می شود چراکه با وجود کنکور، هدف آموزگاران و والدین از آموزش در مدارس، موفقیت دانش آموز در کنکور خواهد شد و این مساله سبب می شود تا آموزش علوم از هدف اصلی خویش دور و دانش آموزان به ماشین‌های تست زنی تبدیل شوند و با وجود آن که در سال های گذشته مسوولان همواره بر آسیب های کنکور تاکید کرده اند و حذف آن را ضروری می دانند، همچنان این موضوع پابرجا است.

** ضرورت ترویج علم در کشور
بازیگران اصلی در زمینه مساله علمی، تولیدکنندگان، ترویج دهندگان و گیرندگان (استفاده کنندگان) علم هستند. برای آن که چرخه ترویج علم موفق باشد می بایست تولیدکنندگان و ترویج دهندگان به رسالت و وظیفه خود به خوبی عمل کنند. بنابراین لازم است تا مفهوم ترویج علم، ابزارها، مشوق ها و محرک های آن به تدریج در جامعه معرفی و پیاده شوند.

همچنین پژوهشگر ایرنا دیدگاه های «اکرم قدیمی» رییس انجمن ترویج علم و مدیر گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور را در این باره انعکاس داد.

** جایگاه علوم در فرآیند توسعه ای کشورها
هدف از نامگذاری روزی به نام علم در خدمت توسعه و صلح آن است که بر اهمیت به کارگیری علوم در فرآیند توسعه ای کشورها تاکید و بدین ترتیب شکاف میان علم و جامعه از میان برداشته شود و توجه مردم را به نقش علم در پیشرفت جهان جلب کنند و همچنین آحاد مردم از این روز بنابر تخصص و مهارت خود بهره مند شوند و با ایجاد حلقه های واسط میان شهروندان و متخصصان، آنها با همدیگر در ارتباط باشند.

تولید علم ایران در جایگاه خوبی قرار دارد. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رتبه ایران را از نظر تولید در جهان 2 درصد اعلام کرده است. در ایران تولید علم وضعیتی به مراتب بهتر از ترویج علم دارد و میان تولید و ترویج علم در جامعه یک شکاف موجود است و تولیدات علمی کمتر در معرض دید و دسترس افراد جامعه قرار داده می شوند. در سال‌های گذشته نیز تلاش هایی در این خصوص انجام شده و امید است تا با کمتر شدن این شکاف، ترویج علم جایگاه خود را پیدا کند و علم تولید شده در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

**رسانه ها؛ نقش آفرین و بازیگر مهم در ترویج علم
رسانه ها به عنوان یکی از نقش آفرینان و بازیگران مهم در ترویج علم محسوب می شوند و نقشی که رسانه به عنوان واسطه در ترویج و بومی سازی علمی دارد با هیچ کدام از نهادهای دیگر قابل مقایسه نیست و از تمام نقش آفرینان در این حوزه، عمده تر و مهم تر است. دانشگاهیان، موزه ها، مراکز علمی و همچنین می توان گفت از نهاد خانواده تا مدرسه و تمام نهاد های موجود در جامعه در این فرایند می توانند نقش آفرینی کنند چراکه ترویج علم یک فرآیند به گستردگی جامعه است و آحاد و بخش‌های مختلف را در برمی گیرد.

**دیپلماسی علم و فناوری در خدمت توسعه علمی
موضوع دیپلماسی علم و فناوری یکی از ابزارهایی به شمار می رود که می تواند به توسعه علمی کشور کمک کند، دانشمندان با ورود به این عرصه می توانند در این راستا به توسعه علمی کشور یاری رسانند و سیاستمداران و برنامه های علمی را در راستای توسعه کشور قرار دهند. دیپلماسی علمی یکی از مباحث مهمی به شمار می رود که برای پیشرفت علمی کشور ضروری است. در این زمینه با توجه به شرایط تحریمی موجود چالش هایی نیز وجود دارد اما با استفاده از این ابزار می توان این چالش ها را به یک فرصت بدل ساخت.

پژوهشم**2059**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي مناسبت ها جايگاه علم و دانش علم در خدمت صلح و توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۶۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین کمالی پنجشنبه شب در آئین بزرگداشت روز معلم و تقدیر از فرهنگیان و رتبه‌های برتر دانش آموزان که در آمفی تئاتر هتل رامسر برگزار شد با بیان اینکه، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری متفکر شهید فیلسوف و علامه روز معلم نام گرفت وگفت: نظام آفرینش؛ نظام آموزش و پرورشی بوده و جهان در حال رشد و رویش است.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی از عالم تجلیل و تاکید می‌شود، افزود: آموزش و پرورش قوی سبب قوی شدن در همه حوزه‌ها خواهد شد و معلم جامعه و کشور را می‌سازد.

کمالی تصریح کرد: مقام معظم رهبری حامی سرسخت آموزش و پرورش است و دگرگونی و تغییر از آموزش و پرورش و مدارس شکل می‌گیرد.

وی با اظهار اینکه، دشمن از طریق فضای مجازی تلاش کرد باور دانش آموزان را به فرهنگ غربی تغییر دهد، بیان داشت: بخشی از بدنه آموزش و پرورش مغلوب دشمن شد و باید فرهنگ آموزش و پرورش بعنوان نهاد اثر گذار و مؤثر مورد تکریم قرار بگیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران گفت: در شرایط فعلی کشور اثر گذاری معلمان بسیار زیاد است و معلم در جامعه باید مورد احترام قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، جامعه باید معلم را در صدر ببیند تا کشور در اوج قدرت و تعالی قرار بگیرد، افزود: حال آموزش و پرورش کشور رو به بهبودی است و قانون رتبه بندی معلمان با تخصیص ۴۵ هزار میلیارد تومان محقق شد.

وی تصریح کرد: رامسر در ارزیابی‌ها جز شهرهای خوب استان مازندران است و در آموزش و پرورش مازندران با دو سال تلاش، رتبه ۲۶ را به ۶ ارتقا دادیم.

کمالی افزود: در المپیادها و جشنواره‌ها مازندران جز استان‌های اول تا پنجم است و بیشترین تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۶۷ میلیارد تومان در کل استان توزیع شد.

کد خبر 6095438

دیگر خبرها

  • تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه
  • مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد
  • سال‌گذشته زمینه اشتغال ۴۵ هزار نفر زندانی کشور در داخل و خارج زندان فراهم شد
  • آموزش و پرورش زیربنای پیشرفت کشور/ فرهنگ ثبت رسمی در مدارس ترویج شود
  • مشکلات جامعه ایثارگران و خانواده شهدا مورد اهتمام قرار بگیرد
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان 
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه‌ورزی دانشجویان
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • انعقاد ۷ تفاهم‌نامه رهاورد اکسپو برای خراسان جنوبی