Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه گفت: اگر بخشی از دانش‌آموزان به دانشگاه نیایند, آیا می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند؟ ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ اجتماعی فرهنگیان و مدارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم, احمد چلداوی، استاد دانشگاه در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های دانشگاه گرایی با بیان اینکه خروجی‌های وزارت آموزش و پرورش که وارد دانشگاه می‌شوند مطلوب نیستند, گفت: اگر بخشی از دانش‌آموزان به دانشگاه نیایند آیا می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند؟ دوم آنکه اگر به دانشگاه راه یابند بلد نیستند چگونه باید درس بخوانند و دانش را بجویند و دانشجو باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به سه دلیل دانشگاه‌های ما نیز در انجام وظایفشان موفق نبوده‌اند. مدرک‌گرایی را به جای تخصص‌گرایی در اولویت قرار داده‌ایم. دوم آنکه در عرصه پژوهش، مقاله محوری جای نیازمحوری را گرفته است. علت سوم خودمحوری به جای خدامحوری است.

این استاد دانشگاه به مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: دختر اهوازی دو تست بیشتر زده می آید تهران و دختر تهرانی که دو تست کمتر زده باید برود اهواز که هرکدام مشکلاتی دارند. علاوه بر این با معضلات اجتماعی دیگری مانند بالارفتن سن ازدواج مواجهیم.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی کمبود قانون است البته نه در سطح مجلس بلکه در سطح وزارتخانه گفت: بخشی از بیماری مدرک گرایی هم به تفکر حاکم بر جامعه برمیگردد. وقتی اقتصاد دولتی است، مردم ناچارند برگردند به سیستم دانشگاه دولتی. در اقتصاد دولتی تنها معیار برای تشخیص متناسب بودن یک فرد برای یک جایگاه مدرکش است. باید از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد تولیدمحور برویم.

این استاد دانشگاه به تقدس علم گرایی در فرهنگ ما که باور درستی است گفت: از وقتی علم گرایی جایش را به مدرک گرایی داد وضعیت فرق کرد. برای اینکه افراد بخواهند در جایگاهی موفق باشند لازم است که تخصص گرایی به جای مدرک گرایی به صورت پررنگ تری دنبال شود. همچنین برای حل مشکل مدرک‌گرایی باید به آموزش نیازمحور توجه شود.

چلداوی بر ضرورت ایجاد رشته‌های تخصصی و کاربردی در حوزه‌هایی چون پسته، زعفران، فرش و... و بورسیه دانشجویان در صنعت تاکید کرد و گفت: زمانی یک طیف سیاسی در کشور حاکم شد و می‌خواستند ارتباطاتی با خارج برقرار کنند و گفتند اساتید حتما باید برای ارتقا، مقاله ارائه کنند یعنی استاد و دانشجوی دکترا بدون نظر خارجی‌ها نمی‌توانست ارتقا بگیرد در حالی که در امریکا مقاله IS
مهم نیست. آیین نامه غلطی از یک سالی وارد و شرط مقاله گذاشته شد.

وی افزود: باید دانشجویان دکترای ما از ابتدا با نیاز صنعت و تامین مالی صنعت دکترا بخوانند. باید آیین نامه‌های مربوط اصلاح شوند و بررسی شود چرا مقالات بخش وتویی ارتقا در دانشگاه هستند.

انتهای پیام/

R1014132/P1014143/S2,22/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۷۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر

مؤسسه اشپرینگر نیچر نظام رتبه‌بندی سالانه مؤسسه‌های جهان را بر پایۀ سنجه‌های گوناگون ارزیابی میکند و نام ۵۰۰ مؤسسۀ برتر دنیا را براین اساس منتشر می‌کند.

براساس رتبه بندی اشپرینگر نیچر، دانشگاه بیرجند با میزان مشارکت ۱/۸۰ درپدیدآوری مقاله توانست رتبه ۱۹ را در بین ۱۱۲ مؤسسه علمی و آموزشی کشور بدست آورد.

هرساله «نیچر ایندکس» به رتبه بندی مؤسسه‌ها در سراسر جهان بر پایۀ خروجی‌های پژوهشی آنها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارند می‌پردازد.

«نیچرایندکس» با شمارش شمار مقاله‌های پدیدآوران در نشریه‌های نمایه شده اش، رتبه بندی مؤسسه‌ها را بر پایۀ دو سنجۀ «شمار آثار» و «میزان مشارکت در پدیدآوری آثار» شدنی می‌سازد.

در سال ۲۰۲۳ میلادی مقاله‌های منتشرشده از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در ۱۵۰ نشریۀ برتر (journals#faq/index-nature/com.nature) در حوزه‌های شیمی، علوم محیط و زمین شناسی، علوم زیستی، بهداشت و علوم فیزیکی شمارش و ارزیابی شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند
  • جایزه یک میلیارد تومانی شیخ مفید به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور اعطا شد
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد
  • «استاد غلامیان» در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است
  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها
  • جذب استعداد درخشان در دانشگاه فرهنگیان
  • شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی طرح قدس در بندرانزلی آغاز به کار کرد
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر