Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@06:12:54 GMT

دانش‌آموزان ناچار می‌شوند به دانشگاه بروند

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۴۷۴۹۵

دانش‌آموزان ناچار می‌شوند به دانشگاه بروند

یک متخصص آموزش پزشکی گفت: سیستم فعلی آموزش و پرورش, دانش‌آموزان را ناچار می‌کند به دانشگاه بروند. ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ اجتماعی فرهنگیان و مدارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم, میرحمایت میرزاده - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر درباره بیماری دانشگاه‌گرایی، گفت: همه اجزای سیستم در کاری که باید انجام دهند باید احساس مسئولیت کنند و اگر قرار باشد دنبال مقصر بگردیم همه اجزا مقصرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مثلا در همین صداوسیما چقدر درباره نفرات برتر تبلیغ می‌شود؟ یا جلوی دانشگاه تهران چقدر روی در و دیوار تبلیغ است؟ در فیلم و سریال‌ها چقدر به کسانی که مهارت آموزند نقش مثبت می‌دهند و چقدر به کسی که پزشک و مهندس است؟

میرزاده درباره وجود قوانین در این باره گفت: آیا شما تصور می‌کنید مشکل از قانون است ما در کشورمان حداقل می‌توانیم بگوییم کمبود قانون نداریم. برای نجاری، کشاورزی و تولید لازم نیست مدرک داشته باشیم اما ما مدرک‌گرایی را به جایی رساندیم که همه بچه‌ها مدرک داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی راهکارهای حل بیماری مدرک‌گرایی، اظهار کرد: هنرستان‌های کاردانش تخصص‌گرایی را دنبال می‌کنند و تکنیسین و کارگر ماهر تربیت می‌کنند. تقاضا داریم تا صاحب‌نظران اگر در قانون‌گذاری و نظارت مجلس در این حیطه نظری دارند بدهند و به جای کلی‌گویی به صورت مستند موارد را به کمیسیون ارائه کنند.

همچنین در ادامه برنامه علیرضا لاری پور، متخصص آموزش پزشکی نیز با طرح این پرسش که جای مهارت آموزی در آموزش و پرورش کجاست، اظهار کرد: آیا همه دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل باید وارد دانشگاه بشوند؟ آیا همین دانشجویان می‌توانند از آنچه آموخته‌اند استفاده کنند؟

وی افزود: سیستم آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را ناچار کرده به دانشگاه بروند. دانش‌آموزان ما در دوران تحصیل، چگونه درس‌خواندن را نمی‌آموزند و این رویه در دانشگاه هم ادامه می‌یابد.

مدیرسابق آموزش سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه البته در رشته پزشکی دانشجویان در کنار استاد آموزش‌های عملی می‌بینند کمتر با معضل روش درس خواندن مواجهیم، درباره معضلات اساسی در حوزه آموزش پزشکی، گفت: طبق مطالعاتی بیش از 94 درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی قصد ادامه تحصیل در دوره تخصص و فوق تخصصی دارند. تخصص محوری در حوزه آموزش پزشکی نیز فراگیر شده است و همه می‌خواهند تخصص بگیرند.

لاری پور با بیان اینکه فرایندهای ما در دانشگاه اشتباه است و نباید انتظار داشته باشیم محصول تام و تمامی از سیستم خارج شود گفت: مردم فرزندان خود را به سمت رشته‌های پزشکی سوق می‌دهند و تمایل بالای شرکت کنندگان در کنکور موید آن است.

این متخصص آموزش پزشکی با اشاره به اینکه صحیح است که قانون کم نداریم اما برخی قوانین زیادی، برای دور زدن قانون‌های قبلی است گفت: وزیر آموزش و پرورش می‌گوید نمی‌تواند کنکور را حذف کند، پس چه کسی می‌تواند؟ امروز در تلویزیون آموزش تست زنی داده می‌شود و یادگیری مفهومی در آن وجود ندارد. افرادی با یک سری ترفند تست‌زنی را آموزش می‌دهند و فرد باسوادی تحویل دانشگاه نمی‌شود. فرهنگ مدرک‌گرایی در مدارس ایجاد شده است.

وی افزود: برای حل مدرک‌گرایی باید سیاست پذیرش دانشجو اصلاح شود. یعنی کسی که توانایی خواندن درس پزشکی ندارد به سمت آن نرود. دوم آنکه آنکه فرایند استخدامی با ارائه مدرک اصلاح و یا حذف شود. همچنین تنوع و تکثر در مدرک‌ها حذف شود.

انتهای پیام/

R1014132/P1014143/S2,22/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۷۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ایمان و امید در دانش آموزان اعتمادسازی می‌خواهد

فرشته حشمتیان مشاور وزیر آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت و امید در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: اردوهای راهیان پیشرفت و امید هدفمند است. این اردوها برخاسته از باورهای برنامه ریزان و شرکت کنندگان است. این اردو آخرین اردو راهیان پیشرفت و امید در سال ۱۴۰۲ ویژه دانش آموزان استعدادهای درخشان با حمایت بسیج دانش آموزی و استعدادهای درخشان کشور است.

وی افزود: مقام معظم رهبری به امید و ایمان تاکید دارند. دانش آموزان ذات پاکی دارند. زمینه ایمان آن‌ها قابل تحسین است. در ایجاد ایمان و امید در آن‌ها باید اعتماد سازی کرد. اعتماد سازی دانش آموزان توأم با دیدن اقدامات است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش و رییس ستاد روایت پیشرفت این وزارت‌خانه در ادامه سخنان خود گفت: دانش آموزان در این اردوها الگوی خود را پیدا می‌کنند. الگوهایی که در ساخت تجهیزات نخبه و نقش آفرین بوده‌اند و نقش آفرینی آن‌ها باعث قله نشینی ایران شده است.

وی ادامه داد: دانش آموزان بعد از برگشتن از اردوها باید روایت‌گری کنند. با این روایت گری آن‌ها باید برای دیگران شور و اشتیاق و ذوق ایجاد شود تا بیایند و ببینند. ستاد روایت پیشرفت در همه دستگاه‌ها شکل گرفته است، در آموزش و پرورش هم دبیرخانه این ستاد نیز به وجود آمده و فعال است. تربیت راویان پیشرفت یکی از مأموریت‌های ما در این سازمان است. بعضی از دانش آموزان که آمده‌اند استعداد این را دارند که مربی پیشرفت بشوند، تأثیرگذار باشند و روایت کنند.

حشمتیان در پایان گفت: دانش آموزان می‌توانند نمایشگاه‌های پیشرفت را برگزار کنند. دانش آموزان باید دیده بشوند، به نظرات آن‌ها توجه شود. ما می‌توانیم به سمت قله برویم و ایده‌های بهتری را کشف کنیم.

کد خبر 6054940 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • برگزاری امتحان شبه نهایی غیرقانونی نیست
  • ماه رمضان دانشگاه خودسازی است
  • تکالیف مهارت محور جایگزین پیک نوروزی دانش‌آموزان می‌شود
  • آشنایی با هوش مالی در بازارچه دانش‌آموزی سما
  • ایجاد ایمان و امید در دانش آموزان اعتمادسازی می‌خواهد
  • قدردانی دانش آموزان رامسری از شهرداری این شهرستان
  • تکالیف مهارت محور جایگزین «پیک نوروزی» ۱۴۰۳
  • برای آزمون‌های نهایی فقط کتاب‌های درسی را بخوانید
  • نخبگان علمی و المپیاد دانش‌آموزی آملی تجلیل شدند
  • نخبگان علمی و المپیاد دانش آموزی آملی تجلیل شدند