Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:15:11 GMT

یک فرهنگی کرمانشاهی زعفران را با روشی نوین کشت کرد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۴۷۵۹۰

یک فرهنگی کرمانشاهی زعفران را با روشی نوین کشت کرد

کرمانشاه - ایرنا - «محمد خزایی» فرهنگی کرمانشاهی تولید زعفران را به صورتی خلاقانه با استفاده از روشی نوین ، بدون خاک و آب (هواکشت) در طبقه هم کف (پیلوت) منزلش آغاز کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، این دبیر نمونه‌ استانی در سال جاری در محور آموزش و پژوهش در گفت و گو با کارشناسان روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: هم اکنون دبیر کارآفرینی دبیرستانهای تیزهوشان و هوشمند کرمانشاه هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همواره دوست دارم کارهایم را متفاوت انجام دهم. سالهاست با مقوله خلاقیت آشنا شده ام و در این زمینه مطالعه و پژوهش نموده ام.
وی اضافه کرد: در ابتدا از نگاه روانشناسی بود تا اینکه حدود هشت سال پیش با نظریه عصب شناسی و کارکرد مغز و خلاقیت آشنا شدم. در سال 1386 در کنفرانس ملی آموزش و پرورش، فرصت ها و چالش ها (دوره متوسطه) را آسیب شناسی نمودم و کارکرد عناصر و فرآیندهای آموزش و پرورش را زیرسؤال بردم، خوشبختانه مقاله در همایش پذیرفته و با حضور معاون متوسطه وقت ارائه کردم.
این فرهنگی کرمانشاهی همچنین در باره سوابق اداری و آموزشی خود گفت: آخرین مسئولیتم کارشناس مسئول آموزش معلمان استان بود، دوره هایی در زمینه خلاقیت برای آموزگاران و مدیران بخصوص مدیران هنرستان ها برگزار کردم و در برخی دوره ها تدریس هم داشتم در هر کاری وارد شدم به لطف خدا مقام کشوری کسب کردم بعد از بازنشستگی در دبیرستان سما مشغول شدم و بعد از چند سال کار به عنوان رابط پژوهشی برتر در بین مدارس سمای سراسر کشور انتخاب شدم.
وی در پاسخ به این سوال که چه انگیزه ای شما را به سمت این امور خلاقانه کشانید، افزود: مطالعاتم را در زمینه خلاقیت با رویکرد علوم شناختی توسعه دادم و مقالاتی را در کنفرانس های ملی و بین المللی در حوزه نظریه عصب شناسی و کار آفرینی ، نظریه عصب شناسی و مدیریت دانش ، کارکرد مغز و یادگیری موثر و.... ارائه کردم که پذیرفته شد و آخرین مقاله ام در همین زمینه با عنوان مغز کامل و کارآفرین جامع «iSI» شد.
خزایی که به تازگی بازنشسته شده ، در پاسخ به این پرسش که چرا به سمت کاشت زعفران رفتید، ادامه داد: همواره دغده ام راه اندازی کاری نو برای ایجاد اشتغال بوده است ، از اواخر سال گذشته به دنبال راه اندازی گلخانه با روش هیدرو پونیک (بدون خاک) بودم حتی در بررسی هایم تا محلات هم رفتم ، تا اینکه توسط یک دوست با مقوله کشت زعفران به روش ایروپونیک (هواکشت) آشنا شدم و مطالعه و بررسی کردم و به ذهنم رسید که از فرصت های در دسترس استفاده کنم تا اینکه تصمیم گرفتم که در شهر و در داخل پیلوت منزل در اشل تحقیقی شروع کنم.
این معلم پژوهشگر افزود: با اینکه کمی تردید داشتم به نوعی قبول مخاطره کردم و دست به کار شدم . از تیرماه سال جاری با تامین مکان ، تجهیزات و ملزومات کار ر ا با شروع خواب ظاهری پیاز زعفران آغاز نمودم برایش مجوز مشاغل خانگی گرفتم و به لطف خدا با پشت سر گذاشتن مشکلات با بهره کارگیری از خلاقیت در حل مسایل پش رو ، بالاخره اولین گل زعفران باز شد، گویی که خداوند دختری به ما عطا فرمود. اکنون در حال برداشت هستم و فرآیند خشک کردن ، بسته بندی و بازار را پیش رو دارم ، خوشبختانه کیفیت محصول مثال زدنی دارد ،(چون دور از تابش مستقیم نور خورشید است)
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این کار مدلی باشد برای توسعه و تولید زعفران آن هم به روش نوین تا جایگاه کشور را در مقام اول جهان حفظ کنیم و درآمد ارزی برای حاصل نماییم، البته این امر نیازمند حمایت نهادهای پشتیبان بخصوص جهاد کشاورزی است که اگر پیاز مورد نیاز برای علاقه مندان بصورت رایگان تامین نماید. اتفاقات بسیار خوب رخ خواهد داد.
خزایی در پایان به کارشناسان روابط عمومی استان کرمانشاه گفت: اینجانب با تمام وجود آمادگی خود را برای ترویج این روش نو اعلام می دارم چونکه معتقدم که اگر کارها را به روش معمول انجام دهیم نتیجه آن جز وضعیت کنونی نخواهد بود البته روش سنتی لازم به باز بینی است.امیدوارم مسئولان اهتمام دستاوردی به این امر داشته باشند نه رفع تکلیفی و علاقه مندان هم اراده کنند تا این مهم حاصل شود و ثمره آن یعنی تولید ، اشتغال و ... محقق گردد. یادمان باشد توانایی های خود و فرصت های در دسترس را نادیده نگیریم 'البته می شود فرصت ها را شکار یا حتی خلق کرد'.
8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد زعفران فرهنگي كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۷۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

برخی تغییرات در بدن با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، محققان هنوز در تلاشند تا به طور کامل همه تغییراتی را که اتفاق می‌افتد و معنای آن‌ها برای سلامت بزرگسالان مسن را درک کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک مطالعه منتشر شده نشان داد که یک نوع چربی خاص با افزایش سن در بافت عضلانی شروع به ایجاد می‌کند.

محققان ابتدا لیپید را با استفاده از بافت موش شناسایی کردند و سپس نتایج مشابهی را در عضلات انسان یافتند. آن‌ها سپس دریافتند که سطح این چربی را می‌توان از طریق ورزش در میان زنان یائسه کاهش داد.

نتایج به یکی دیگر از مزایای احتمالی ورزش و نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد این تجمع چربی اشاره دارد.

محققان مطالعه حاضر خاطرنشان می‌کنند که مطالعه لیپید‌های پیچیده (چربی‌ها) ممکن است به درک بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و طول عمر کلی کمک کند.

برای این منظور، آن‌ها ابتدا ده بافت مختلف را در موش‌های پیر و جوان مورد بررسی قرار دادند تا تفاوت‌های مربوط به سن در لیپید‌ها را درک کنند. آن‌ها دریافتند که لیپید‌های بیشتری با افزایش سن در بیشتر بافت‌هایی که مورد بررسی قرار گرفتند شروع به تجمع می‌کنند. لیپید‌های اولیه‌ای که آن‌ها پیدا کردند، بیس (مونوآسیل گلیسررو) فسفات (BMPs) نام داشت.

در مرحله بعد، محققان می‌خواستند ببینند که آیا تجمع BMP مشابهی در انسان رخ داده است یا خیر. آن‌ها نمونه‌برداری‌های عضلانی را از مردان و زنان جوان‌تر بین ۲۰ تا ۳۰ سال و مردان و زنان مسن‌تر بین ۶۵ تا ۸۰ جمع‌آوری کردند. در حالی که بین نمونه‌های بافت عضلانی مردان و زنان تفاوت‌هایی وجود داشت، محققان متوجه تجمع BMP در شرکت‌کنندگان مسن‌تر شدند.

به گفته محققان، BMP‌ها در بیماری‌های مختلف از جمله بیماری مزمن کلیوی، بیماری‌های مربوط به تجمع کلسترول و بیماری‌های عروقی و برخی اختلالات متابولیک ژنتیکی تجمع می‌یابند. ممکن است مشخص شود که سطوح BMP به عنوان یک نشانگر مرجع برای پیری سالم عمل می‌کند، اما برای این کار به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در مرحله بعد، محققان می‌خواستند ببینند آیا ورزش می‌تواند بر سطح BMP تأثیر بگذارد یا خیر. برای این بخش از مطالعه، محققان ۱۲ زن یائسه بین ۴۵ تا ۷۰ سال را که اضافه وزن داشتند و کمتر از سه ساعت در هفته ورزش می‌کردند، بررسی کردند.

دیگر خبرها

  • روشی جالب برای به دام انداختن رانندگان خاطی + فیلم
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • ۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند
  • این کیک کرامبل توت فرنگی را با روشی متفاوت بپزید