Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:46:42 GMT

صدای واحد برابر تحریم ها

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۴۷۸۲۳

صدای واحد برابر تحریم ها

تهران- ایرنا- امضای نامه ای مشترک از سوی اهالی فرهنگ و هنر علیه تحریم های آمریکایی، نمودی دیگر از همصدایی در برابر ایران ستیزیِ این روزهای کاخ سفید است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، مطبوعات امروز شنبه نوزدهم آبان ماه تحریم های ضدایرانی آمریکا و واکنش ها به این اقدام را در کنار تحلیل و بررسی نتایج انتخابات میان دوره ای آمریکا مورد توجه ویژه قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** اتحاد در برابر تحریم های ضدایرانی
«همصدایی هنرمندان علیه تحریم ها» امروز یکی از کانون های اصلی توجه روزنامه ها بود. به نوشته «آفتاب یزد» جمعی از هنرمندان سرشناس کشور در نامه ای، علیه تحریم های ترامپ موضع گرفتند. این نامه به امضای اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، کیانوش عیاری، بهمن فرمان آرا، کیهان کلهر، حسین علیزاده، لیلی گلستان، پری صابری و جمعی از چهره های سرشناس هنری رسیده است. در بخشی از این نامه آمده است که تاوان این تحریم ها را فقط ملت ایران خواهد پرداخت.
این موضوع عنوان نخست امروز روزنامه «ایران» قرار گرفت که در گزارش این روزنامه می خوانیم: «مردم جهان، در برابر تحریم با ما همصدا شوید»؛این پیام هنرمندان و فعالان مدنی ایران است که فارغ از هر نگاه سیاسی خواستار توجه جهان به نتایج فاجعه‌بار یکی از سیاسی‌ترین و خصمانه‌ترین اقدامات دولت امریکا علیه مردم ایران شده‌اند. پویش «همصدایی در برابر تحریم» که روز گذشته هزاران نفر به جمع امضاکنندگان آن پیوستند و بسیاری از چهره‌های شناخته شده در کنار دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی از آن حمایت کردند، حرکتی مدنی است که بر دروغ بودن ادعای سیاستمداران امریکا درباره اهداف‌شان از تحریم تأکید دارد.
ایران با گروهی از چهره های شناخته شده در حوزه های گوناگون در این زمینه مصاحبه کرد. به گفته «بهمن کشاورز» حقوقدان و یکی از امضاکنندگان این نامه، کسانی که امضا‌کننده این سند هستند افرادی هستند که عمدتاً با سیاست به معنای اخص سر و کاری ندارند. از این‌رو به‌عنوان افرادی که با جهت‌گیری سیاسی خاص به قضایا نگاه نمی‌کنند، فشارهایی که به مردم و قشرهای مختلف در اثر این تحریم‌ها وارد می‌شود را به‌طور ملموس‌تر و بی‌پرده‌تری لمس و احساس می‌کنند؛ زیرا به طبقات مختلف جامعه نزدیک‌تر هستند و با افراد جامعه تماس بیشتری دارند.
«مجتبی میرطهماسب» کارگردان ایرانی در گفت‌و‌گو با «ایران» معتقد است تنظیم و امضای چنین بیانیه‌هایی اصولاً کاری نیست که بتوان آن را «کار در خلأ» دانست. ما در این کشور مشکلات و مسائل بسیاری داریم که اگر بخواهیم هر بار به هر کدام آنها واکنش نشان دهیم به هزار حرف و اتهام روبه‌رو می‌شویم و شاید به‌خاطر همین است که هنرمندان در بسیاری از مسائل سکوت را به موضع‌گیری ترجیح می‌دهند و سعی می‌کنند نظر شخصی و دغدغه‌شان را برای خود نگه‌دارند تا مصادره نشود. اما این بحث، بحثی کلان و بسیار مهم است که نمی‌شود از کنار آن به سادگی گذشت.»
به نوشته «لیلی گلستان» مترجم در روزنامه ایران، کمپین «تحریم من را هدف قرار می‌دهد» حرکت بسیار خوبی است که به پیشنهاد خانم رخشان بنی اعتماد شکل گرفت. به این پیشنهاد پیوستم چرا که معتقدم، آسیب مسائل سیاسی و سیاست بازی تنها متوجه مردم است. مردم ما کار چندانی به حرف‌هایی که رد و بدل می‌شود، ندارند؛ مردم این روزها با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و به‌طور صریح خواسته‌های خودشان را دارند!
«با ما همصدا شوید» عنوان روزنامه «همشهری» در این زمینه است. به نوشته همشهری پس از آنکه روزنامه های ایرانی در سرمقاله های مشترک با خطاب قرار دادن همکاران خود در سراسر جهان خواستار مقابله با تحریم های آمریکا شدند و همچنین 220 فعال و استاد حوزه روانشناسی در نامه ای تحریم ها را ظالمانه دانستند، این بار تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر علیه تحریم های جدید آمریکا نامه نوشته اند.

** فرایند مقابله با تحریم ها
موضوع مقابله با تحریم ها و موضع گیری ها در این زمینه امروز هم در مطبوعات پررنگ بود. به نوشته روزنامه «جوان» کوتاه آمدن دونالد ترامپ از ادعای صفر کردن نفت صادراتی ایران و ارائه معافیت به هشت کشور که در پرتو ترس از افزایش قیمت نفت از یک سو و درگیر شدن بیشتر با متحدان اروپایی و آسیایی و چین و روسیه از سوی دیگر، کار را به جایی رسانده است که خود کارشناسان و رسانه‌های غربی از توان ایران برای پشت سر گذاشتن تحریم‌های نفتی امریکا خبر بدهند.
جوان به نقل از «رویترز» نوشت «ایران احتمالاً طوفان ناشی از تحریم‌های نفتی امریکا را پشت سر خواهد گذاشت. اقتصاد این کشور به دلیل افزایش بهای نفت خام و شدت گرفتن اختلافات میان ایالات متحده و سایر قدرت‌های اصلی با رکود مواجه می‌شود، اما دچار فروپاشی نخواهد شد.»
« فوت بی‌بی‌سی در بادکنک تحریم‌ها» عنوان گزارش دیگر جوان است که در آن می خوانیم: دشمنی امریکا با ملت ایران با دو بال تحریم و رسانه بر آسمان ایران خودنمایی می‌کند. ... «بی‌بی‌سی فارسی»، «ایران اینترنشنال»، «رادیو فردا» و «من‌وتو» از اصلی‌ترین توپخانه‌های جنگ رسانه‌ای امریکا علیه مردم ایران است؛ شبکه‌هایی که برنامه‌های ویژه خود را از چند ماه پیش از بازگشت تحریم‌ها آغاز کرده‌اند و از 13 آبان به اوج خود رسید. در این میان شبه‌رسانه بی‌بی‌سی فارسی را می‌توان به دلیل قدمت بیشتر و به‌کار گیری ترفند‌های بیشتر رسانه‌ای اصلی‌ترین محور جنگ رسانه‌ای دانست.
روزنامه «اعتماد» هم در صفحه نخست خود گفت وگو با سفیر کره جنوبی در تهران را منتشر کرد و به نقل از وی درباره تجارت دو کشور و معافیت های شش ماهه کره جنوبی در خرید نفت ایران نوشت: معافیت‌ها بعد از صد و هشتاد روز تمام نمی‌شود. آن موقع باز هم مذاکره خواهیم کرد و انتظار داریم، نتیجه خوبی بگیریم. واردات میعانات گازی برای شرکت‌های پتروشیمی کره‌ای خیلی مهم است. مناسب‌ترین میعانات گازی دنیا، برای ایران است. ما این مطالب را برای امریکایی‌ها به خوبی توضیح داده‌ایم و آنها هم درک کرده‌اند که میعانات گازی ایران چقدر برای کره مهم است. کسب این معافیت برای روابط کره و امریکا هم مهم بود.
«علی خرم» نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان در یادداشت روزنامه «اعتماد» نوشت: ایران لازم است برای فائق آمدن بر مشکلات پیش رو در دو زمینه فعالیت شدیدی را پیگیری کند. اولین مساله ایجاد انگیزه در شرکای ایران برای حمایت از منافع ایران است، به نظر می‌رسد که خیلی از کشورها چه به دلیل ستوه و خستگی یا چه به دلیل فقدان منافع یا مشوق‌های اقتصادی و تجاری، انگیزه کمتری برای دفاع از منافع ایران در برابر فشارهای امریکا دارند. امروز به نظر می‌رسد تنها انگیزه‌ای که در میان برخی از کشورهای مهم جهان برای رویارویی با امریکا به نفع ایران وجود دارد، مقابله با زورگویی و یک‌جانبه‌گرایی امریکا است، آن هم نه برای منافع ایران بلکه برای منافع بلندمدت خودشان. تهران باید انگیزه‌های بیشتری در میان همکاران خارجی خود برای دفاع از ایران ایجاد کند.
«مشتریان انرژی به صف خرید از ایران بازگشتند» عنوان نخست روزنامه «جمهوری اسلامی» بود که در آن می خوانیم: پنج روز پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران، جزئیات تازه‌ای از معافیت‌های تحریمی اعلام شده و در عین حال، کشورهایی مانند کره جنوبی نمایندگان خود را مامور سفر به تهران کرده‌اند تا برای ازسرگیری خرید نفت از ایران مذاکره کنند.

** انتخابات آمریکا
نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا امروز مورد توجه بسیاری از روزنامه ها قرار گرفت. به گزارش روزنامه «اطلاعات»، دموکرات ها با کسب 225 کرسی و پیروزی قاطع در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در حالی که ترامپ تلاش بسیار زیادی برای حفظ جایگاه جمهوریخواهان در انتخابات کنگره کرده بود، ادامه ریاست جمهوری وی را با چالش جدی مواجه کردند.
«جاده لغزنده ترامپ» عنوان نخست روزنامه «خراسان» است که در آن می خوانیم: پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به لحاظ جایگاه این مجلس در فرایند قانون‌گذاری و اختیارات آن خصوصاً در حوزه مسائل مالی، می‌تواند برنامه‌های ترامپ را با مشکلاتی مواجه کند. درواقع بیشترین تبعات این پیروزی، در سیاست‌های داخلی آمریکا خواهد بود. پیشبرد سیاست‌هایی نظیر برنامه مهاجرت، انسداد مرز مکزیک، افزایش و کاهش بودجه‌های بخش‌های مختلف و موارد مشابه، بدون همراهی مؤثر دموکرات‌ها با سختی همراه خواهد بود.در حوزه سیاست خارجی اساساً تصمیم‌گیرنده و مجری اصلی دولت آمریکا و در برخی موارد نیازمند تایید سنای این کشور است که همچنان در اختیار جمهوری‌خواهان است و لذا احتمال تغییر در این سیاست‌ها یا بروز مشکلات در این عرصه برای ترامپ کم است. از سوی دیگر در مسائل حساس سیاست خارجی اجماع دوحزبی وجود داشته و اساساً ساختار مستقر حاکمیت آمریکا دچار اختلاف اندکی در این زمینه است مگر مواردی که ترامپ بر اساس غریزه شخصی تعقیب می‌کند.
«شکست انحصار قدرت جمهوری خواهان» عنوان نخست روزنامه «شرق» در این باره بود. این روزنامه در تحلیلی آورد که پیروزی دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا باعث دگرگونی سیاست خارجی واشنگتن نخواهد شد و بعید است دموکرات ها به ایران بپردازند.
«کیهان» نیز در گزارش مرتبط خود مدعی شد: پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا (با وجود شکست از جمهوریخواهان در انتخابات سنا) بهانه‌ای شده تا طیف بزک‌کننده دموکرات‌ها و برجام، مدعی شوند روند تحریم‌های ناقض برجام متوقف خواهد شد. این خلاف است. دو حزب هر چند رقابت شدید و اختلافات متعددی در برخی زمینه‌ها دارند، اما در مقابل لابی ایپک و صهیونیسم مسیحی گوش به فرمان عمل می‌کنند و درباره دشمنی و فشار بر ایران ‌اشتراک نظر دارند. به یاد بیاوریم که تصویب و اعمال تحریم‌های «فلج‌کننده» به عنوان سخت‌ترین تحریم‌ها، ابتکار دولت دموکرات اوباما بود.
«علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین الملل در یادداشت روزنامه «آرمان» درباره این انتخابات با عنوان « نتیجه انتخابات آمریکا؛ تثبیت یا تزلزل ترامپ؟» آورد: برای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، منافع ملی و پرستیژ ایالات متحده بسیار اهمیت دارد. اما جمهوریخواهان و تیم ترامپ بر این عقیده‌اند که افتخارآفرینی و نشان دادن برتری خود نسبت به سایر کشورها، اهمیت فراوانی دارد. نکته مهم این است که 80 درصد تعیین خط مشی و اصول سیاست خارجی آمریکا در دست کمیته سیاست خارجی سنا است که اکثریت را جمهوریخواهان به دست آورده‌اند و به همین دلیل نمی‌توان تصور کرد که اتفاق عجیب و غریبی در سیاست خارجی کاخ سفید به‌وجود آید.
«محمدعلی وکیلی» مدیرمسوول در سرمقاله امروز «ابتکار» تحت عنوان «زیاد دلخوش نباشیم» با توجه به برتری دموکرات ها در کسب اکثریت مجلس نمایندگان نوشت: به‌رغم این پیروزی اما چندان نمی‌توان دلخوش به تغییرات در آمریکا بود. همانطور که می‌دانیم مجلس سنا در اختیار جمهوری خواهان است. این مجلس مانعی جدی برای مجلس نمایندگان، که به دست دموکرات‌ها افتاده، به‌حساب می‌آید. هرچند شاید بتوان گفت که کنگره می‌تواند مقداری جلوی یکه‌تازی‌های ترامپ را بگیرد و مقداری برای او در داخل دردسر درست کند اما به‌نظر نمی‌آید در عزم ترامپ برای مقابله با ایران چندان تغییری ایجاد کند. به هر روی می‌توان گفت مقداری از قدرت ترامپ کم خواهد شد اما نه‌چندان که ما دلخوش به رفعِ تحریم‌ها بشویم.
«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در یادداشتی در روزنامه ایران تحت عنوان «آینده ایران و امریکا در دوره آتی کنگره» نوشت: دموکرات‌ها، حتی آن دسته از اعضای کنگره که در زمان دولت باراک اوباما، منتقد برجام بودند، به این توافق به‌عنوان یکی از میراث اثرگذار دولت همسوی خود در عرصه جهانی می‌نگرند و در تلاش هستند اگر نمی‌توانند ترامپ را به بازگشت به این توافق وادار نمایند، حداقل از نابودی کامل آن جلوگیری به‌عمل آورند. به هر حال، مجلس نمایندگان از توان تعدیل مواضع بشدت ضد ایرانی دولت ترامپ در مواجهه با موضوع توافق هسته‌ای برخوردار خواهد بود و اگر کاخ سفید به خواسته نمایندگان دموکرات تن ندهد، آنان قادر خواهند بود در اجرای برخی از برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی مدنظر دولت جمهوریخواه سنگ‌اندازی کنند.
روزنامه «قانون» در گزارش خود به ویژگی های این دور از انتخابات پرداخت و نوشت: شمار زنانی که در انتخابات امسال شرکت کردند به طرز بی‌سابقه‌ای زیاد شده بود. شمار زنانی هم که پیروز شدند هم بیش از پیش بود.تا پیش از روز برگزاری انتخابات، 107 زن در کنگره آمریکا حضور داشتند که این تعداد با اعلام نتایج احتمالا افزایش خواهد یافت.در این انتخابات، دو زن مسلمان (رشیده طالب از میشیگان و الهان عمر از مینه‌سوتا) وارد مجلس نمایندگان شدند. آلکساندریا اوکاسیو کورتز از نیویورک، جوان‌ترین نماینده کنگره خواهد بود. دبرا هالند از نیومکزیکو و شاریس دیویدز از کانزاس هم اولین زنان سرخ‌پوستی هستند که به پیروزی می‌رسند.مطابق آخرین نتایج تعداد اعضای زن در مجلس نمایندگان آمریکا از 84 نفر به یکصد نفر افزایش یاقته است. همچنین، تعداد زنان سناتور هم به 24 نفر رسیده است.
پژوهش**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي بررسي مطبوعات تحريم هاي ضدايراني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۷۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد که با جو بایدن، صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 که با بایدن رقابت می‌کند، گفت که با رئیس جمهوری مثل جو بایدن صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد.

ترامپ امروز سه‌شنبه هنگام حضور در دادگاه برای رسیدگی به پرونده موسوم به «حق السکوت»، گفت که بایدن بدترین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکا است.

وی با اشاره به برگزاری اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا، بیان کرد: آنچه در دانشگاه‌های کلمبیا، نیویورک و سایر آنها می‌گذرد، مایه شرمساری است. این واقعاً تقصیر بایدن است. او لحن اشتباهی دارد. او کلمات اشتباهی دارد. نمی‌داند از چه کسی حمایت می‌کند و این یک آشفتگی است.

ترامپ بایدن را به مناظره تلویزیونی فراخواند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان به جنایات اسرائیل
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • فیلم/ طنین صدای اذان در قلب آمریکا
  • انتقاد تند روزنامه دولت از کریمی قدوسی : همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند