Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حیدر داودیان معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای مازندران گفت: با بهره برداری از سد لاستیکی فرح آباد ساری برروی رودخانه تجن کمبود آب ۱۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری و باغات منطقه تامین می‌شود.

وی با اشاره به نقش این سد در جلوگیری از تداخل آب شور دریا با شیرین رودخانه و تثبیت بستر رودخانه افزود: هرساله کشاورزان و باغداران این منطقه در ماه‌های گرم سال زمانی که رودخانه خشک و یا آبدهی آن به حداقل ممکن می‌رسد برای تامین آب با مشکل جدی مواجه شده که با تکمیل و بهره برداری این سد امکان تنظیم آب به حجم حدود ۷ میلیون متر مکعب در هر سال فراهم  و مشکلات کشاورزان  در این زمینه بر طرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داودیان سرمایه گذاری انجام شده برروی این طرح را تاکنون ۶۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون ۵۴ درصد از عملیات اجرایی این سد انجام و در صورت تخصیص اعتبار کافی تا پایان سال عملیات اجرایی آن به اتمام و  بهره برداری از این سد  آغاز خواهد شد.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای مازندران با بیان مشخصات فنی این طرح از جمله لاستیک آن طول لاستیک را ۵/۳۷ متر و ضخامت آن را ۱۰ میلی متر و از نوع بادی برشمرد و افزود: هزینه اجرا، بهره برداری و نگهداری این سازه‌ها در مقایسه با سازه‌های مشابه از جمله سازه صلب (بتنی، کابیونی و خاکی)  بسیار کمتر است.

داودیان با بر شمردن مزایای اقتصادی سد‌های لاستیکی میانگین عمر مفید لاستیک اینگونه سد را حدود ۳۰ الی ۴۰ سال اعلام کرد و گفت: ساختمان سد‌های لاستیکی که متشکل از بدنه سد، بستر سد و تجهیزات مهار و سیستم کنترل و بهره برداری است، از مزایای اقتصادی زیادی در مقایسه با دیگر سازه‌های تامین آب در این مناطق برخوردار بوده چرا که این سد‌ها نیاز به فونداسیون پیچیده‌ای نداشته  و پس از احداث به حداقل حفاظت و نگهداری نیاز دارند.

لازم به ذکر است؛ با تکمیل سد لاستیکی فرح آباد تعداد سد‌های لاستیکی احداث شده برروی رودخانه تجن به ۳ باب خواهد رسید.

انتهای پیام/ م

بهره برداری از سد لاستیکی فرح آباد ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران آب کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۹۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد؛ جواد منصوری با اشاره به سیلاب‌های اخیر و ضرورت حفظ و حراست از بستر رودخانه‌ها گفت: در این راستا در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۷ کیلومتر از رودخانه‌های استان یزد، تعیین حد حریم و بستر انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۳۴ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی و در ۲.۳ رودخانه‌ها با همکاری متولیان امر، دیواره ساحلی احداث شده است، اضافه کرد: رفع تصرف اخیر در رودخانه ارزانک از توابع بخش خضرآباد مربوط به ۴ مورد تصرف شامل ساخت استخر، درختکاری و ساخت منزل مسکونی در این رودخانه بود که با دستور مقام قضایی رفع تصرف شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان یزد از مردم استان خواست در صورت مشاهد تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها با سامانه شکایات مردمی شرکت آب منطقه‌ای استان یزد به شماره تلفن ۳۱۰۷۷ اطلاع دهند.

کد خبر 6093292

دیگر خبرها

  • تامین آب پایدار روستا‌های بخش گابریک نیازمند تخصیص اعتبار
  • افزایش ظرفیت منابع تامین آب شرب در شهرستان علی آباد کتول
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • ۱۵۰۰ هکتار زمین در زنجان برای نهضت ملی مسکن تامین شد
  • یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در زنجان برای نهضت ملی مسکن تامین شد
  • بهره‌برداری از دو طرح آبی در تابستان/از ماهیت سدچمشیر دفاع میکنیم
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • دولت نسبت به بهره برداری به موقع سد دیورش رودبار اهتمام دارد