Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همدان - ايرنا - اختصاص 218 هکتار از اراضي منابع طبيعي همدان براي ساخت و راه اندازي نيروگاه خورشيدي اين مجموع را پيشگام حمايت از انرژي پاک کرده است.

به گزارش ايرنا، موقعيت جغرافياي همدان از جمله زاويه مناسب تابش خورشيد و 200 روز آفتابي در سال، اين استان را به يکي از مناطق ممتاز براي سرمايه گذاري در حوزه نيروگاه خورشيدي تبديل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين ميان استان همدان در جمع مناطق داراي تنش آبي به شمار مي رود چراکه تغييرات اقليمي، کاهش نزولات آسماني و افت آب هاي زير زميني، 65 هزار هکتار از اراضي اين استان را تبديل به بيابان کرده است.
بنابراين عبور از بحران خشکسالي و کم آبي، استان را نيازمند استفاده از روش هاي نوين و علمي از جمله راه اندازي نيروگاه خورشيدي براي توليد انرژي پاک کرده است.
همدان در چند سال گذشته گام هاي مثبت و موثري در اين راستا برداشته است که نمونه آن بهره برداري از طرح هاي مختلف و تبديل شدن اين استان به قطب انرژي پاک است.
استفاده نکردن از سوخت‌هاي فسيلي و جلوگيري از آلودگي محيط زيست، کاهش اتکا به برق، فرصت مناسبي براي کسب و کار و ايجاد شغل‌هاي جديد است که بايد مدنظر قرار گيرد.
همچنين تجديدپذير بودن، فراواني، پايداري، دوستدار محيط زيست بودن، قابليت دسترسي و کاهش هزينه‌هاي توليد از مزاياي استفاده از نيروگاه‌هاي خورشيدي است.
با توجه به هم راستا بودن اهداف منابع طبيعي و واحدهاي توليد انرژي پاک در حفاظت از عرصه هاي طبيعي همدان، اين اداره کل حمايت از ايجاد نيروگاه هاي خورشيدي را در اولويت قرار داده است.
در اين باره معاون حفاظت و امور اراضي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري همدان در گفت و گو با ايرنا بيان کرد: يکي از وظايف اين اداره کل، احياء، توسعه و حفاظت اراضي ملي و پيشگيري از تخريب است.
رضا الوندي افزود: با اين وجود طبق قانون اگر اراضي قابليت واگذاري داشت مي توان آن را به متقاضيان داراي طرح هاي کشاورزي و صنعتي واگذار کرد.
وي اضافه کرد: دبيرخانه واگذاري اراضي ملي در جهادکشاورزي قرار دارد و به طرح هاي پيشنهادي داراي توجيه فني و اقتصادي پس از تصويب طرح، زمين واگذار مي شود.
معاون حفاظت و امور اراضي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري همدان بيان کرد: برخي طرح ها نظير ساخت نيروگاه خورشيدي با سياست ها و اهداف اين اداره کل هم راستا هستند و اجراي آنها موجب بر هم ريختن اکوسيستم طبيعت نمي شود.
الوندي بيان کرد: پيش از اين در دبيرخانه ماده 21 مستقر در جهاد کشاورزي طرح هاي پيشنهادي برررسي مي شد اما براي طرح هاي همسو با سياست هاي منابع طبيعي دبيرخانه ماده سه در اين اداره کل تشکيل شده و نيازي به ارائه طرح به جهاد کشاورزي نيست.
وي اضافه کرد: دبير خانه ماده سه طرح پيشنهادي را در کميسيون فني بررسي کرده و علاوه بر تحويل زمين مورد نياز براي اجراي طرح، زمين بيشتري با هدف کشت درخت و بوته کاري به متقاضي ارائه مي دهد.
معاون حفاظت و امور اراضي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري همدان بيان کرد: اين دبيرخانه بر خلاف ماده 21 که پس از واگذاري زمين اقدام به دريافت اجاره بها مي کند، بعد از بهره برداري طرح هزينه دريافت مي کند.
الوندي گفت: در همين ارتباط 23 درخواست براي احداث نيروگاه خورشيدي به دبيرخانه رسيد که سه مورد آنها پيش از بررسي طرح انصراف دادند.
وي افزود: 20 درخواست در اين دبيرخانه رسيدگي شده که به حدود 50 درصد متقاضيان احداث نيروگاه، تاکنون زمين تحويل شده است.
معاون حفاظت و امور اراضي منابع طبيعي و آبخيزداري همدان تاکيد کرد: اين اداره کل هيچگونه محدوديت و ممنوعيتي براي واگذاري زمين به طرح هاي داراي توجيه اقتصادي ندارد.
*** استقبال اتريش براي سرمايه گذاري در انرژي پاک
سرمايه گذار اتريشي در اين زمينه گفت: همدان ظرفيت هاي مطلوبي براي احداث نيروگاه هاي خورشيدي دارد و مي توان در اين حوزه سرمايه گذاري مطمئني انجام داد.
«جرالد شرر» از آمادگي براي سرمايه گذاري در اين استان خبر داد و افزود: همدان بهترين امکانات و ظرفيت ها را براي سرمايه گذاري دارد که بايد از آن بهره برد.
وي اظهار داشت: طبق مطالعات و بررسي هاي صورت گرفته، همدان از همه نظر بهترين مکان براي سرمايه گذاري است بنابراين مي توان عنوان کرد که آينده اين استان در زمينه جذب سرمايه گذار درخشان است.
مديرکل امور اقتصادي و دارايي همدان نيز با معرفي ظرفيت هاي اين استان گفت: با توجه به مطالعات سرمايه گذاران ايرلندي و انگليسي، شرايط آب و هواي همدان، بهترين موقعيت را براي سرمايه گذاري در حوزه انرژي خورشيدي ايجاد کرده است.
سيد ناصر محمودي افزود: کارخانه توليد پنل خورشيدي در کشور توسط يک سرمايه گذار آلماني ايجاد مي شود تا براي ساخت نيروگاه خورشيدي مجبور به وارد کردن پنل از خارج کشور نباشيم.
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان همدان نيز در اين زمينه گفت: براي ايجاد هر مگاوات نيروگاه خورشيدي، يک ميليون يورو سرمايه گذاري و براي هر هفت تا 10 مگاوات نيروگاه خورشيدي 10 هکتار زمين مورد نياز است.
محمد مهدي شهيدي بيان کرد: اقدامات خوبي براي جذب سرمايه گذاران و احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي در همدان انجام شده و اين استان به عنوان قطب نيروگاه‌هاي خورشيدي در کشور مطرح است.
وي با بيان اينکه تمام نيروگاه‌هاي خورشيدي احداث شده با مشارکت سرمايه‌ گذار خارجي است، اظهار داشت: 2 نيروگاه خورشيدي هر يک به قدرت 30 مگاوات نيز توسط يک شرکت چيني در شهرستان تويسرکان در دست احداث است.
شهيدي عنوان کرد: 70 درصد تجهيزات مانند پنل‌هاي به کار رفته در اين نيروگاه‌ها از شرکت خارجي تامين و 30 درصد تجهيزات مثل کابل، ترانس و غيره در داخل تامين مي‌شود.
7526**2090
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۹۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژاپن برق خورشیدی را از فضا تامین می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، ماموریت مذکور بخشی از پروژه ای به نام OHISAMA (خورشید در زبان ژاپنی) به حساب می آید که در ۲۰۲۵ میلادی پرتاب می شود.

کیوچی ایجیچی، مشاور در انستیتو تحقیقات سیستم های فضایی ژاپن جزییاتی درباره برنامه های کشور جهت ساخت یک واحد برق خورشیدی فضایی کوچک را اعلام کرده است. این واحد به طور بی سیم انرژی دریافتی را از مدار پایین زمین منتقل می کند. او در این باره گفت: یک ماهواره کوچک با حدود ۱۸۰ کیلوگرم وزن حدود یک کیلووات برق را از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین انتقال می دهد.

البته مقیاس آزمایش برنامه ریزی شده هیچ شباهتی به اندازه تجاری نخواهد داشت اما در هر حال گامی در جهت پیشرفت به حساب می آید. به عنوان مثال یک کیلووات برق می تواند ابزارهای کوچک خانه مانند ماشین ظرفشویی را به مدت یک ساعت روشن نگه دارد.

به گفته ایجیچی فضاپیمای مذکور از یک پنل فتوولتائیک ۲متر مربعی برای شارژ باتری استفاده می کند. انرژی ذخیره شده در باتری به امواج مایکروویو تبدیل و به آنتنی روی زمین فرستاده می شود.

با توجه به این واقعیت که ماهواره مذکور بسیار سریع و با سرعت حدود ۲۸ هزار کیلومتر برساعت حرکت می کند، آنتن روی زمین باید در مسافت حداقل ۴۰ کیلومتر گسترده شود. چنین آنتن هایی باید در فاصله ۵ کیلومتری یکدیگر قرار داده شوند تا میزان انرژی کافی منتقل شود.

محققان هم اکنون به طور موفقیت آمیز انتقال انرژی خورشیدی به زمین را از یک منبع ثابت نشان داده اند. آنها تصمیم دارند فرایند انتقال انرژی از هواپیما را در ماه دسامبر اجرا کنند.

کد خبر 6086216 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • ژاپن برق خورشیدی را از فضا تامین می‌کند