Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز،  هوشنگ جزی با بیان اینکه حوضه‌های اصلی آبخیز در کشور به شش حوضه تقسیم‌بندی می‌شوند، اظهار کرد: اگر این حوضه‌های آبخیز به‌درستی مدیریت شوند می‌توانیم موضوعات مرتبط با کم‌آبی، فرسایش خاک و رسوب‌گذاری (که سبب تخریب سدها و ابنیه‌های می‌شود) همچنین احیای مبانی حیاتی مانند پوشش گیاهی و چشمه‌ها را با وجود خشکسالی‌های کشور تحت تاثیر قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به تفاوت سدسازی با آبخیزداری تصریح کرد: سدسازی در یک نقطه‌ از خروجی حوضه آبخیز مخزنی را ایجاد می‌کند که می‌توان از پایین دست آن آب برداشت کرد ولی آبخیزداری به عملیاتی گفته می‌شود که از بالاترین نقطه ریزش باران یا برف تا پایین دست آن عملیات حفظ آب انجام می‌شود تا کل حوضه آبخیز را بتوانیم مدیریت کنیم اما در سد سازی فقط یک نقطه از حوضه آبخیز مدیریت می‌شود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در کشور ما سه برابر متوسط بارندگی تبخیر وجود دارد، گفت: در اطراف حوضه‌های آبخیز، روستاها و آبادی‌هایی همراه با باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی وجود دارد. اجرای عملیات آبخیزداری سبب می‌شود که روستاییان بتوانند از اثرات آن بهره ببرند و خسارت‌های آن‌ها به حداقل برسد.

جزی ادامه داد: از اثرات مهم عملیات آبخیزداری می‌توان به کنترل سیل اشاره کرد. به‌طور کلی در یک تعریف جامع آبخیزداری به مجموع اقداماتی گفته می‌شود که با کنترل بحران‌هایی مانند سیل و خشکسالی و از طرفی افزایش پوشش گیاهی و حفظ خاک کمک به افزایش امنیت مردم می‌کند. از این رو شهروندان در استان‌های مختلف و استانداران مطالبه زیادی برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان خود دارند.

وی با اشاره به طرح مصوب مدیریت جامع حوضه آبخیز در سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: تاکید این برنامه بر این است که مجموع اقدامات در حوضه‌های آبخیز را با یکدیگر در نظر بگیریم. برای مثال اگر به دنبال توسعه کشاورزی در دریاچه ارومیه هستیم باید حق‌آبه دریاچه را نیز پرداخت کنیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اعتبار تخصیص یافته به سازمان جنگل‌ها از محل صندوق توسعه ملی گفت: این اعتبار حدود ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۷۰۰ میلیارد تومان است. هدف این است که با این اعتبار مدیریت جامع حوضه آبخیز انجام شود تا با این اقدام درآمد مردم در کنار حوضه‌های آبخیز افزایش پیدا کند و در نتیجه رضایتمندی ایجاد شود. در این صورت می‌توان حوضه آبخیز و بحران‌های محیطی مانند خشکسالی و سیل را کنترل و مدیریت کرد.

جزی در ادامه تصریح کرد: طی امسال ۶۴۲ حوضه آبخیز تحت اجرای عملیات آبخیزداری قرار می‌گیرند و در این حوضه‌ها نقشه‌های کاداستر نیز تهیه می‌شود. این نقشه‌ها کمک می‌کند تا اختلاف مالکیت اراضی بین مردم و دولت حل شود همچنین در این ۶۴۲ حوضه آبخیز عملیات بیولوژیک مانند جنگل‌کاری در ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری در حدود ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور انجام می‌شود، گفت: تاکنون ۲۶ میلیون میلیون هکتار از اراضی برای عملیات آبخیزداری مطالعه تفصیلی اجرایی شده‌اند و در ۱۱ میلیون هکتار از این ۲۶ میلیون هکتار اراضی اقدامات آبخیزداری به اجرا در آمده است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در ۵ میلیون هکتار از اراضی عملیات آبخیزداری در دست اجرا است، تصریح کرد: در ۹ میلیون از آن ۲۶ میلون هکتار هنوز هیچ کاری انجام نشده است. امسال با بودجهای که در اختیار ما قرار گرفته است می توانیم ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی را تحت پوشش عملیات آبخیزداری انجام دهیم.

جزی ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری به‌طور متوسط در هر هکتار حدود یک میلیون تومان هزینه دارد که البته نسبت به سد سازی بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

وی با بیان اثرات آبخیزداری و آبخوان‌داری در شهرهای مختلف کشور اظهار کرد: ۲۵ حوضه آبخیزداری را که بیش از ۵ سال از اجرای آن گذشته را ارزیابی کرده‌ایم و این ارزیابی ها نشان داده که با اجرای عملیات آبخیزداری ۵۳۰ متر مکعب در هکتار در سال امکان استحصال آب وجود دارد. در آبخوان‌ها و دشت‌ها هزار متر مکعب در هکتار در سال آب جمع آوری شده است همچنین توانسته‌ایم با آبخیزداری ۹ تن فرسایش خاک را کاهش دهیم. در حوضه هایی که آبخیزداری اجرایی شده سیل هیچ گونه خسارت جانی نداشته است درحالی‌که در حوضه‌هایی که آبخیزداری انجام نشده است خسارت جانی و مالی زیادی داشتیم.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه گفت: برای توزیع اعتبارات بین استان‌ها هفت شاخص را تعیین کردیم که یکی از آن‌ها میزان سیل خیزی بود. از این رو استان گلستان رتبه یک در ارتباط با سیل خیزی را گرفت و اعتبارات بیشتری را به خود اختصاص داد همچنین در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان شاخص خشکسالی و فرونشست زمین امتیاز زیادی گرفت بنابراین اعتبارات ویژه ای برای مقابله با این معضلات دریافت کرد.

جزی با اشاره به اینکه ما در کشور نقشه سیلخیزی داریم و می‌دانیم در کدام نقاط احتمال وقوع سیل وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه آنچه نداریم نقشه خطرپذیری است. این نقشه جزییات بیشتری از سیل و پهنه‌ای که یک سیل می‌تواند درگیر کند را نشان می ‌هد. ما پیگیر هستیم تا با کمک فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد) و اطلاعاتی که در اختیار دارند بتوانیم این نقشه را در کشور تهیه کنیم.

وی در پایان با اشاره به اهمیت خاک در کشور اظهار کرد: سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب خاک وارد سدهای ما می شود و ادامه این روند سبب از دست دادن سدها می شود و این در حالی است که برای تولید یک سانت خاک به حدود ۸۰۰ سال زمان نیاز است. چرا با این وجود برای حفظ خاک سرمایه گذاری نمی کنیم؟




انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: خاک سازمان جنگل ها و مراتع سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم ذخیره آبی در سدهای خوزستان به بیش از ۱.۸ میلیارد مترمکعب رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس صدریان فر بیان کرد: پس از بارش‌های ۲۹ آبان که در پاییز گذشته اتفاق افتاد بارندگی مؤثری در حوضه‌های آبریز خوزستان نداشتیم که این امر نگرانی‌هایی را برای مردم و کشاورزان ایجاد کرده بود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اعلام اینکه حدود ۹۷ درصد مخازن خوزستان آبگیری شده بود، اضافه کرد: در هفته نخست فروردین ماه شاهد ورود ۲ سامانه قدرتمند بارشی در حوضه‌های آبریز منتهی به استان بودیم.

وی افزود: مجموع حجم سدهای خوزستان در بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۸ روز گذشته به یک میلیارد و ۸۲۳ میلیون مترمکعب رسید که ترتیب آن در زنجیره باران ۸۸۹ میلیون مترمکعب، در حوضه آبریز دز ۴۸۰ میلیون مترمکعب، در حوضه آبریز کرخه ۲۶۵ میلیون مترمکعب، در حوضه آبریز مارون ۱۶۳ میلیون مترمکعب و در حوضه آبریز جره ۲۶ میلیون مترمکعب است.

صدریان فر، حجم خالی مخازن سدهای خوزستان را هفت میلیارد و ۷۶۶ میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: رودخانه‌های میانی خوزستان در پایین‌دست فعال شدند به طوری که در دشت بزرگ به ۷۵۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده و در ۲ روز آینده به اهواز خواهند رسید.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: دبی سد دز به پیک سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسیده که احتمال می‌رود در روزهای آینده خروجی آن در راستای مدیریت سیلاب افزایش یابد.

کد خبر 6062979

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۲ میلیون نتر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان
  • اجرای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان
  • سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب سیلاب در استان سمنان مهار می‌شود
  • آبگیری ۵۰ درصد از سازه‌های آبخیزداری منابع‌طبیعی استان
  • بیش از سه میلیون متر مکعب سیلاب بارش‌های بهاری در شاهرود مهار شد
  • ۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد/ کاهش ۱۷ درصدی ورود آب به سدها
  • ۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد
  • حجم ذخیره آبی در سدهای خوزستان به بیش از ۱.۸ میلیارد مترمکعب رسید
  • دو درصد پروتئین کشور در قم تولید می‌شود
  • ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد