Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@23:40:43 GMT

دروغ بزرگ پینوکیو

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۵۱۱۰۵

دروغ بزرگ پینوکیو

داستان پینوکیوی چوبی که با دروغ گفتن دماغش بزرگ می‌شد را باید به فراموشی سپرد چراکه به عقیده محققان دانشگاه گرانادا که دستگاه جدید دروغ‌سنج را ساخته‌اند، دمای بینی انسان هنگام دروغ گفتن پایین آمده و بنابراین رو به کوچک شدن می‌گذارد. ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، خبرآنلاین نوشت: محققان دانشگاه گرانادا که روی موضوع «تأثیر پینوکیو» کارکرده‌اند، می‌گویند وقتی انسان دروغ می‌گوید 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 درجه سانتی‌گراد دمای نوک بینی‌‌اش کاهش‌ می‌یابد و هم‌زمان دمای پیشانی 1.5 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. درحالی‌که انسان به‌صورت ظاهری ممکن است متوجه آن نشود. این اختلاف دما حکایت از دروغ گفتن داشته و بر این اساس آنها متوجه دروغ گفتن فرد می‌شوند.

دستگاه جدید صحیح‌تر از دروغ‌سنج‌های موجود است و واکنش عجیب بدن به‌وسیله قدرت مغز هنگام دروغ گفتن و همچنین میزان اضطرابی که پیدا می‌کنیم، دلیل بالا و پایین رفتن حرارت در پیشانی و بینی می‌شود.

بیش از 60 دانشجوی داوطلب با این دستگاه و از طریق سیستم اسکن تصویری حرارتی توسط محققان مذکور مورد آزمایش قرار گرفتند و از آنها پرسیده شد که آیا فلان سلبریتی را از نزدیک دیده‌اند یا حادثه تصادف رانندگی داشته‌اند یا نه؟

دکتر گومز میلان مسئول این تحقیق متوجه شد که بیش از 80 درصد از دانشجویان هنگام دروغ گفتن دمای بینی و پیشانی‌شان تغییر کرده است.

وی می‌گوید: ترکیبی از روش دروغ‌سنج و مصاحبه استراتژیک در کنار ترموگرافی می‌تواند ایده‌آلی برای پلیس، فرودگاه‌ها، اردوگاه پناهندگان و ... باشد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۱۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های رگباری بهاره در راه کردستان است

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌ کل هواشناسی کردستان گفت: از فردا (سه‌شنبه‌ شب) تا روز شنبه هفته آینده، انتظار می‌رود بارش‌های رگباری بهاره همراه با وقوع تگرگ و صاعقه به‌ ویژه در نیمه غربی و جنوبی استان اتفاق بیفتد.

علی پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان اظهار کرد: از سه‌شنبه شب تا روز شنبه هفته آینده با توجه به پیش‌بینی شرایط مناسب برای رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و عصر، انتظار می‌رود بارش‌های رگباری بهاره همراه با وقوع تگرگ و صاعقه به‌خصوص در نیمه غربی و جنوبی استان اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه در محدوده هشدار سطح نارنجی است، افزود: اوج فعالیت سامانه بارشی برای روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری پیش‌بینی شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی کردستان خاطرنشان کرد: رگبار باران، صاعقه، تگرگ، آب‌گرفتگی موقت معابر داخل شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، امکان ریزش کوه و رانش زمین در مناطق مستعد از جمله مخاطرات احتمالی این سامانه است.

پناهی اضافه کرد: طی شبانه‌روز گذشته قاملو با دمای منفی یک درجه، سردترین نقطه و سلین نیز با دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقطه استان بودند و دمای شهر سنندج مرکز کردستان نیز بین هفت و بیست‌وهشت درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

کد خبر 749085

دیگر خبرها

  • کدام استان‌ها بارانی است؟
  • پیش‌بینی هواشناسی؛ بارش باران در این استان‌ها طی دو روز آینده
  • بارش باران در بیشتر استان‌ها
  • پیش بینی وضعیت آب و هوای تهران
  • پیش‌بینی هوای تهران طی تعطیلات پایان هفته
  • آخر هفته دمای هوای قم خنک‌تر می‌شود
  • پیش بینی هواشناسی؛ بارش شدید باران در 15 استان کشور، از امروز تا جمعه
  • اصفهان پایان هفته بارانی است
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • بارش‌های رگباری بهاره در راه کردستان است