Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو-ایرنا- دولت هند انتقاد های پاکستان در خصوص به خدمت گرفتن زیردریایی هسته ای به نام ای ان اس اریهانت در نیروی دریایی هند را رد کرده و گفت این انتقادات از سوی کشوری مطرح می شود که اصل مسئولیت پذیری در آن وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'تایمز او ایندیا' روز شنبه در گزارشی خاطرنشان کرد که محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز گذشته از این اقدام به شدت انتقاد کرده و گفته بود بکارگیری این زیردریایی هسته ای از سوی هند در واقع اولین اقدام برای اعزام موشک های اتمی آماده شلیک در جنوب آسیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین این اقدامات هند را برای جامعه بین المللی نگران کننده توصیف کرد.
اما وزارت خارجه هند در بیانیه ای ضمن رد این اتهامات پاکستان اعلام کرد که نارندرا مودی نخست وزیر هند مشخص کرده است که زرادخانه هسته ای هند بخشی از یک سیاست خصمانه هند نیست بلکه یک ابزار مهم برای تامین صلح و ثبات است.
زیردریایی 6 هزار تنی ای ان اس اریهانت به مدت سه دهه در یک برنامه فوق سری مشغول به ساخت بوده است و اکنون در کنترل مستقیم اتاق فرماندهی اتمی هند با ریاست نارندرا مودی نخست وزیر این کشور قرار می گیرد.
نخست وزیر هند با اشاره به اینکه در زمان کنونی، یک بازدارنده قوی هسته ای نیاز روز این کشور است، تاکید کرد: موفقیت زیردریایی ای ان اس اریهانت پاسخ بسیار خوبی به آنهایی است که بر هند فشار هسته ای وارد می کنند.
زیردریایی هسته ای یک ابزار راهبردی محسوب می شود زیرا می تواند در میان اقیانوس بدون آنکه شناسایی شود موشک های اتمی به سوی هدف خود پرتاب کند.
زیردریایی ای ان اس اریهانت قدرت بازدارنده خشکی، هوا و آب را تکمیل می کند. سایر پنج کشور هسته ای از جمله آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و انگلیس هم اکنون دارای قدرت های بازدارنده هسته ای در زمین، هوا و دریا هستند.
چین در سال 2015 یک زیردریایی هسته ای با قابلیت پرتاب موشک های بالستیک را به خدمت گرفت.
پاکستان سال گذشته یک موشک بالستیک که می تواند از یک زیردریایی پرتاب شود را با موفقیت آزمایش کرد. این کشور نیز دارای موشک های هسته ای زمین به هوا و موشک های اتمی با قابلیت پرتاب از هواپیما می باشد.
هند هم اکنون موشک های آگنی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را در اختیار دارد. موشک آگنی 5 این کشور دارای برد 5 هزار کیلومتر می باشد.
نیروی دریایی هند دارای یک زیردریایی هسته ای دیگر به نام ای ان اس چاکرا می باشد. این زیردریایی به مدت 10 سال از روسیه اجاره شده است. هند همچنین در مراحل پایانی مذاکره با روسیه برای اجاره یک زیردریایی مشابه دیگر به ارزش 2 میلیارد دلار است. اما این زیردریایی ها به دلیل توافقات بین المللی مجهز به موشک های هسته ای نیستند.
از آن طرف، ساخت 8 زیردریایی برای پاکستان از سوی چین که می توانند در تمام شرایط آب و هوایی به عملیات بپردازند نیز باعث نگرانی هند شده است زیرا دهلی نو این اقدام را در راستای تلاش های مستمر پاکستان برای مقابله به قدرت نیروی دریایی هند ارزیابی در اقیانوس هند ارزیابی می کند.
منابع آگاه می گویند تحت این پروژه که هانگور نام گرفته است صنایع زیردریایی سازی چین در حال ساخت این هشت زیردریایی است و قرار است بزودی آنها را به پاکستان تحویل دهد.
این اقدام درست در زمانی که تلاش عملیات سربازان چینی برای نفوذ در مرز هند به یک پدیده همیشگی تبدیل شده است ، زیردریایی های جدید پاکستان چین هستند بر نگرانی هند می افزاید بخصوص آنکه چین و پاکستان اخیرا همکاری دفاعی و اقتصادی بیشتری با هم دارند.
زیردریایی های جدید چینی پاکستان در حالی به یک دردسر جدید برای نیروی دریایی هند تبدیل می شود که چین قبلا با موفقیت دو ماهواره کنترل از راه دور برای پاکستان به فضا فرستاده است. این ماهواره ها به پاکستان کمک می کند که روی برخی فعالیت های هند بخصوص در مناطق مرزی نظارت داشته باشد.
آساق*267*1424

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي هند پاكستان زيردريايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۱۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم

رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام» در پاکستان مدعی شد: برای این که جهت بهبود روابط پاکستان و حکومت طالبان تلاش کرده‌ام اکنون توسط دولت مجازات می‌شوم. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «مولانا فضل‌الرحمان» رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان گفت پیش از این برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان تلاش کردم به همین دلیل دولت اسلام‌آباد به دنبال مجازات من است.

وی در یک گردهمایی در شهر «کراچی» اظهار داشت «ما به دلیل تلاش برای بهبود روابط میان پاکستان و افغانستان مجازات می‌شویم».

این اظهارات در حالی است که حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در انتخابات 8 فوریه 2024 میلادی در این کشور نتوانست رأی قابل توجهی به دست آورد.

فضل الرحمان این انتخابات را پر تقلب خواند و خواستار برگزاری مجدد آن شده است.

روزنامه پاکستانی: فضل الرحمان در افغانستان با سران گروه‌های مخالف دولت اسلام‌آباد دیدار کرده است«فضل الرحمان»: پاکستان هرگز تسلیم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نمی‌شودفضل الرحمان: نمایندگان احزاب اپوزیسیون در پارلمان پاکستان آماده استعفا هستند

رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان در این گردهمایی همچنین سیاست اسلام‌آباد در قبال فلسطین و رژین اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد.

مولانا فضل الرحمان پیش از این نیز مدعی شده بود حزبش به دلیل تقویت روابط با حکومت افغانستان و محکومیت جنایات رژیم اسرائیل در انتخابات این کشور شکست خورده است.

انتهای پیام/.

 

دیگر خبرها

  • تجارت ایران و پاکستان چقدر است؟ | جزئیات تجارت ایران و پاکستان را ببینید
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت؛ این وسیله غول‌پیکر کف دریا می‌خوابد! | تصویر
  • (تصویر) آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت
  • انتقاد امام جمعه یاسوج از شراب‌خواری پزشکان در شیراز
  • یک روزنامه‌نگار بر اثر انفجار بمب در پاکستان کشته شد
  • سقوط اتوبوس به دره در شمال پاکستان با ۲۰ کشته (فیلم)
  • ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • ایران ۲۸ زندانی پاکستانی را آزاد می کند