Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، ھشتمین سالانه ھنر معاصر ایران "پرسبوک" به صورت کیوریتوریال به انتخاب ندادرزی و همکارِ کیوریتور نگار فرجیانی با حمایت انجمن ھنرھای تجسمی یزد برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی این دوره وحید زبرجدی است و محمد مظفری زاده و علی فرخ محققین این دور از پرسبوک هستند. طراح گرافیک، امیر حسین دهقانی بوده و ساخت ویدیو‌ها نیز برعهده متین رکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ندا درزی (بنیان گذار پرسبوک) گفت: رویکرد این دوره بر پایه تعامل و مشارکت سطوح مختلف جامعه و به شیوه کیوریتوریال است که جایگزین روال رقابتی شده است. برھمین اساس دومین پروژه فضا محور (کارگاه شعر بافی) جھان شھر یزد با توجه به حفظ ابنیه کھن، ھنر زیست-بوم و محوریت ھنر نساجی و تکیه بر گرایش‌ھای معاصر را برگزیده‌ایم.

مقصود از انتخاب نام "بازبافت" ارجاع به بافت خشتی و گلی شھر یزد و بافت به معنای "بافتن و در ھم تنیدن" دارد. به ھمین منظور با انتخاب شھر جھانی یزد به عنوان پایتخت ھنر-صنعت نساجی با توجه به رویکرد فضا محور این دوره سالانه پرسبوک می‌تواند بیشترین فرصت را برای پی بردن به اھمیت و بازبینی آن با دیدگاه معاصر را داشته باشد.

فضا محور بودن این دوره پرسبوک در شیوه برگزاری، نگاه دوباره‌ای است برکاربردی بودن و پویایی صنعت و ھنر نساجی یزد که درانتقال فرھنگ و ھنر این خطه از گذشته حایز اھمیت است، پویا بودن و جابجایی این ھنر و صنعت موجب شده تا فراموش نشود بلکه در میان مردمان ایران زمین و کشورھای ھمسایه و دورتر در مسیر جاده ابریشم سال‌ھای بسیاری سفیر فرھنگی این سرزمین باشد.

بنابراین ھم‌اکنون فرصت مناسبی است تا با این خصلت ویژه و پویای ھنر بافندگی و فرھنگ نساجی در یزد فضای جدیدی را ھمراه با گروھی از ھنرمندان و شهروندان در فضای شهری باز تولید کنیم.

در چند دهه اخیر در حیطه فرھنگ وھنر توجه ویژه وتخصصی به گستردگی و غنای ھنرنساجی از طرف ھنرمندان بومی و غیر بومی در این اقلیم نشده است. تاریخچه غنی منسوجات یزد، تنوع محصولات، مواد، ابزارآلات و متعلقات وابسته به آن از یک طرف و از طرف دیگر معماری به کار رفته در شیوه طراحی فضای کارگاه‌ھا به شکل متمرکز و غیر متمرکز بستر مناسبی را برای نگاه، برنامه‌ریزی و شیوه برگزاری این دوره از پرسبوک ایجاد کرده است که در این فرآیند توجه به ھنر نساجی و فضاھای مرتبط و موجود نساجی در شهر زمینه ساز معرفی ھنربومی-صنعت نساجی با بیان معاصر می‌تواند به مفاھیم با کارکردھای جدیدتری به این مدیوم در شهر بیافزاید.

شھر یزد با حفظ ارزش‌ھای بومی و فرھنگی خود بستر مناسبی برای برگزاری رویدادھای ھنری و فرھنگی است. با توجه به موارد فوق این دوره پرسبوک با محوریت ھنر الیاف، فضا و مفاھیم مرتبط با آنھا و ادغام آن با گرایش ھنر چند رسانه‌ای برگزار خواھد شد.

ھنرالیاف یا فایبر آرت گرایشی ازھنرمعاصراست که از الیاف مصنوعی یا طبیعی استفاده می‌کند و ازدھه ۶۰ میلادی ھمگام با جنبش فمنیسم آغاز می‌شود. آنچه آن را از صنایع دستی مجزا می‌کرد؛ مفهوم، ایده و نگاه زیباشناسانه آن به ھمراه تکنیک بوده است.

دردھه ۷۰ آثارھنرمندان این حیطه به تدریج اندیشمندانه و مفهومی می‌شود. در ھمین زمان فایبرآرت به یک عنصر کلیدی در چیدمان‌ھا و آثارمکان محورتبدیل شد، برای مثال می‌توان به اثر "فنس روان" اثر کریستو در سال ۱۹۷۶ اشاره کرد. در این ادغام ویژگی منحصر به فرد فایبر آرت با دیگر ھنرھا موجب کمرنگ شدن مرز بین ھنرھا شد.

با اتکا به چنین رویکردی ھنرمندان منتخب این دوره آثاری بینا رشته‌ای و مفھومی را به صورت انفرادی یا مشارکتی خلق می‌کنند و هدی اخلاقی، مونا آقا بابایی ، مینوایرانپور، منصوره باغگرایی، سهند حسامیان، عاطفه خاص، هدا زرباف، ثنا ضرابیان، روح اله طامهری، حمید فاتح، فاطمه فضایل اردکانی، حامد مهریزی زاده، شهرزاد کائدی نژاد و نوشین نفیسی از هنرمندان پرسبوک هشتم هستند.

ھنرمندان از یزد، تهران و اصفهان انتخاب شده اند که پروپوزال طرح را قبل از اجرای زنده بمدت "پنج روز " در فضای کارگاه شعر بافی، مطرح می‌کنند. چنانچه اجرا به زمان بیشتری نیاز دارد مراحل مقدماتی از قبل آماده می‌شود و توسط تیم بازبینی آثار برای اجرای در یزد درمرحله دوم بررسی خواھد شد.

از آنجا که پروژه این دوره نیز مکان محور است، متریال توسط تیم اجرایی انجمن ھنرھای تجسمی یزد در اختیار منتخبین جهت اجرای زنده گذاشته خواھد شد. مواد مصرفی مورد نیاز ھنرمند به غیر از مواد ذکر شده به عهده خود ھنرمند است. آثار ارسالی مطابق قوانین جمهوری اسلامی پذیرش می شود.

به برگزیدگان این رویداد تندیس و لوح تقدیر هشتمین سالانه پرسبوک اهدا می‌شود و آثار در کتاب پرسبوک منتشر خواهد شد. این رویداد در کارگاه شعربافی و فضای شهری یزد از بیست و هشتم آبان تا دوم آذر برگزار می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: یزد یزد شهر جهانی زیلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۲۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی

نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. این کنفرانس با تمرکز بر کلانشهرها، به ویژه تهران، به دنبال ارائه راه‌حل‌های عملی برای ارتقای تاب‌آوری، مدیریت بحران و ساخت و ساز ایمن در برابر زلزله خواهد بود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر محمدحسن بازیار؛ رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزل، در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی از 18 تا 20 اردیبهشت ماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 6 سخنران کلیدی خارجی و جمعاً 458 مقاله (415 داخلی و 43 خارجی) در این کنفرانس حضور خواهند داشت، افزود: از این مقالات، 211 مقاله به صورت شفاهی و 204 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله تصریح کرد: زلزله‌شناسی، پیشگیری و ایمن‌سازی سازه‌ها و مدیریت بحران، محورهای اصلی این مقالات را تشکیل می‌دهند. سخنرانان خارجی از 15 کشور شامل آلمان، نروژ، یونان، امارات متحده عربی، آمریکا، اسپانیا، استرالیا، برزیل، ترکیه، ژاپن، سوئد، فرانسه، نیوزیلند و هند در این کنفرانس حضور خواهند یافت.

بازیار با اشاره به تمرکز این کنفرانس بر حل مسائل زلزله‌خیزی کلانشهرهای ایران مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد، گفت: در حاشیه این کنفرانس، 16 کارگاه تخصصی در زمینه‌هایی نظیر ساخت و ساز بر روی گسل، زلزله تهران و طراحی و ساخت بیمارستان‌های مقاوم برگزار می‌شود.

وی افزود: تلاش داریم بر اساس یافته‌ها و بحث‌های این کارگاه‌ها، در پایان کنفرانس قطعنامه‌ای در حوزه ارتقای تاب‌آوری، مدیریت بحران و ساخت و ساز ایمن برای مسئولان و سیاستگذاران تدوین کنیم.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به وقوع زلزله‌های اخیر با بزرگی بیش از 4 در مناطقی مانند فاریاب کرمان و خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: زمین دائماً در حال تغییر و تحول است و این فرآیند، پدیده‌ای دائمی است که از گذشته وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید یاد بگیریم چگونه با کمترین تلفات با زلزله زندگی کنیم، به موضوع دوره‌های بازگشت زلزله در تهران اشاره کرد و گفت: این دوره ابتدا 120 سال، سپس 150 سال و در نهایت به دلیل عدم وقوع زلزله بزرگ در تهران، 175 سال عنوان شده است.

بازیار با تاکید بر پیچیدگی پدیده زلزله اظهار کرد: زلزله 2000 سال قبل بم در منطقه‌ای رخ داد که پیش از آن سابقه زلزله نداشت.

وی اضافه کرد: با وجود گسل‌های فعال در شمال و جنوب تهران، وقوع زلزله بزرگ در این شهر حتمی است و باید با در نظر گرفتن همه جوانب، برای این موضوع آمادگی لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دومین دوره مسابقات اسکواش گرگان جونیور برگزار می‌شود
  • بلیت نساجی - پرسپولیس نایاب شد
  • رقابت دانش‌آموزی «کیدکد» با حمایت روبیکا برگزار شد
  • لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی کدکاپ برگزار می‌شود
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • دومین جشنواره سالانه تولید فیلم با هوش مصنوعی در آمریکا برگزار شد
  • ۱۳ همت مبلغ یک ماه میزان مصرف صنایع بزرگ از گاز کشور
  • برگزاری نشست‌های تخصصی بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری