Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- بررسی تاثیر نتیجه برتری حزب دمکرات در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا بر مواضع ضد ایرانی ترامپ، مورد توجه و بررسی رسانه های داخلی قرار گرفته است.

به گزارش گروه نشریات ایرنا؛ بررسی فضای رسانه ای کشور امروز 19آبان نشان می دهد، حزب دمکرات آمریکا در انتخابات میان دوره ای کنگره با به دست گرفتن مجلس نمایندگان آمریکا بر حزب جمهوری خواه این کشور برتری یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دمکرات‌ها برای اولین بار از سال2010 توانستند اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را از آن خود کنند و جمهوریخواهان همچنان کنترل مجلس سنا را نگه می‌دارند. به گزارش رسانه های داخلی دمکرات‌ها همچنان مدافع برجام و منتقد سرسخت بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران هستند.
در رسانه های داخلی از یک سو به برتری حزب دمکرات بر حزب جمهوری خواه آمریکا در مجلس کنگره و امکان کاسته شدن قدرت ترامپ و به چالش افتادن اقدامات امریکا علیه ایران پرداخته شده و از سوی دیگر به موضوع به دست آوردن کرسی های مجلس سنای آمریکا توسط حزب جمهوری خواه و تیم ترامپ اشاره شده است. به گزارش این رسانه ها 'سیاست خارجه آمریکا برعهده مجلس سناست و این مجلس در دست جمهوری خواهان است' و بنا بر این نباید انتظار داشت که اتفاق خاص و غیر منتظره ای در روابط و تعامل ایران و آمریکا و همچنین تحریم های ترامپ علیه ایران، رخ دهد.
** عدم تاثیر گذاری نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاست خارجی این کشور و روابط با ایران
روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان ' زیاد دلخوش نباشیم' در ستون سرمقاله خود به قلم محمد علی وکیلی، آورده است: می توان گفت مقداری از قدرت ترامپ کم خواهد شد اما نه چندان که ما دلخوش به رفع تحریم ها بشویم.

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «نتیجه انتخابات آمریکا؛ تثبیت یا تزلزل ترامپ؟» به قلم 'علی بیگدلی' آورده است: در رابطه با سیاست خارجی، این نکته را نباید از نظر دور داشت که برای هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه، منافع ملی و پرستیژ ایالات متحده بسیار اهمیت دارد. اما جمهوریخواهان و تیم ترامپ بر این عقیده‌اند که افتخارآفرینی و نشان دادن برتری خود نسبت به سایر کشورها، اهمیت فراوانی دارد. نکته مهم این است که 80 درصد تعیین خط مشی و اصول سیاست خارجی آمریکا در دست کمیته سیاست خارجی سنا است که اکثریت را جمهوریخواهان به دست آورده‌اند و به همین دلیل نمی‌توان تصور کرد که اتفاق عجیب و غریبی در سیاست خارجی کاخ سفید به‌وجود آید. البته ممکن است در برخی موارد مناقشات سیاست خارجی آمریکا تقابل یابد، اما به نظر نمی‌رسد در مورد ایران چنین امری متصور باشد و مثلا منتظر کاهش تحریم‌ها باشیم.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص نتایج انتخابات کنگره آمریکا و تاثیر آن بر تعاملات ایران و آمریکا گفت: نتایج انتخابات کنگره بر تعامل ایران و آمریکا تاثیری ندارد. تارنمای انتخاب نیز در ارتباط با انتخابات آمریکا به سخنان 'محمد جواد ظریف' پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر امور خارجه در مورد نتایج انتخابات کنگره آمریکا و تاثیری که این می‌تواند بر تعامل ایران و آمریکا و نوع موضع گیری‌های دولت واشنگتن در مورد تهران داشته باشد گفت: ما بر اساس مسائل داخلی آمریکا سیاست خودرا تعیین نمی‌کنیم. من در یک مصاحبه با نشریه آمریکایی نیز به این موضوع اشاره کردم که ما بر اساس تحولات داخلی آمریکا تصمیم گیری نمی‌کنیم و این گونه نبوده است که دموکرات‌ها تمایل به ایران داشته باشند و جمهوری خواهان نداشته باشند. این یک واقعیت است که جمهوری خواهان و دموکرات‌ها با ایران موافق نیستند و در آن تردیدی نیست.

تیتر نخست روزنامه شرق نیز به این موضوع اختصاص داد و عنوان 'شکست انحصار قدرت جمهوری خواهان' را برگزید. شرق در این مطلب آورد که پیروزی دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا باعث دگرگونی سیاست خارجی واشنگتن نخواهد شد و بعید است دموکرات ها به ایران بپردازند.

یادداشتی با عنوان 'جشن نگیرید' به قلم 'فریدون مجلسی' کارشناس مسائل بین المللی، در روزنامه آفتاب یزد، می خوانیم: مسائلی مثل ضدیت با برجام و مقابله با ایران از سوی ترامپ چیزی نیست که مجلس نمایندگان بخواهد نقش فعالی در جلوگیری از آن داشته باشد. بنابراین اقدامات ترامپ در قبال ایران تا آنجایی که او می خواهد ادامه پیدا می کند. چرا که سیاست های خارجه برعهده سناست و سنا از آن جمهوری خواهان.

'پیروز مجتهد زاده' در مصاحبه با روزنامه عصر ایران، گفت: مقامات عالی ایران منتظر انتخابات آمریکا نیستند. همچنین وی از تاثیر نتیجه این انتخابات بر تعدیل سیاست ترامپ گفت: البته بدون تاثیر نخواهد بود ولی اگر واقعاً مجلس نمایندگان به اختیار حزب دموکرات آمریکا درآید، تغییر محسوسی در انحصار کنونی سیاست در آمریکا پدید خواهد آمد که هر دو مجلس در دست جمهوریخواهان است. اما این تغییر مختصر و اندک خواهد بود. ....خودشیفتگی‌های ترامپ آن قدر عمیق است که من گمان نمی‌کنم پیروزی دموکراتها در مجلس نمایندگان تاثیر چندانی بر رفتار سیاسی او داشته باشد.

نامه نیوز هم در گزارشی تحلیلی با طرح سوال 'آیا نتیجه انتخابات کنگره و سنا در آمریکا خبر بدی برای ایران است؟' آورده است: تحلیلهای اولیه نشان می دهد به علت اینکه جمهوری خواهان همچنان اکثریت سنا را در اختیار خواهند داشت، سیاست خارجی امریکا و مخصوصا در مورد ایران تفاوتی با گذشته نخواهد داشت.

روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان 'دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دو لبه قیچی تحریم علیه ایران' نوشت: دو حزب هر چند رقابت شدید و اختلافات متعددی در برخی زمینه‌ها دارند، اما در مقابل لابی ایپک و صهیونیسم مسیحی گوش به فرمان عمل می‌کنند و درباره دشمنی و فشار بر ایران ‌اشتراک نظر دارند.

مشرق نیوز هم نوشت: رویکردهای ترامپ در سیاست خارجی با مشکل جدی مواجه نخواهد شد، ‌ زیرا این حوزه در ساختار حاکم بر ایالات متحده عمدتاً در اختیار دولت و سنا است.

** احتمال تعدیل سیاست های ترامپ علیه ایران با پیروزی دموکرات ها
روزنامه ایران یادداشتی به قلم 'امیرعلی ابوالفتح' کارشناس مسائل آمریکا تحت عنوان 'آینده ایران و امریکا در دوره آتی کنگره' منتشر کرده است.
در بخشی از این یادداشت با اشاره به پیروزی دموکرات های آمریکا، می خوانیم: دموکرات‌هایی که همچنان مدافع توافق هسته‌ای ایران - برجام و منتقد سرسخت بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران هستند. البته در مقایسه با سنا، دیگر مجلس کنگره، واگذاری مجلس نمایندگان به رقبای حزب رئیس جمهوری، تأثیر تعیین‌کننده در سیاست خارجی امریکا برجای نمی‌گذارد. با این حال، کسب ریاست مجلس به‌عنوان سومین مقام رسمی در سلسله مراتب سیاسی در امریکا بعد از رئیس جمهوری و معاون وی و همچنین، کسب ریاست کمیته‌های تخصصی مجلس از جمله کمیته روابط بین‌الملل و کمیته نیروهای مسلح که از نقش بیشتری در جهت‌گیری سیاست خارجی و سیاست امنیتی امریکا برخوردار هستند، فرصت مناسبی را در اختیار دموکرات‌ها قرار می‌دهد تا کاخ سفید را برای تعدیل در مواضع دونالد ترامپ و مشاوران افراطی وی از جمله جان بولتون فراهم کند.

در گزارش تحلیلی 'ترامپ در لبه پرتگاه تئوری مرد دیوانه' در صفحه سیاسی روزنامه جوان منتشر شده، می خوانیم: گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که اجرای سیاست‌های یک جانبه گرایی ترامپ در عرصه جهانی با چالش مواجه خواهد شد...گرچه سیاست‌های راهبردی دوحزب دموکرات و جمهوریخواه در مقابله ایران چندان تفاوتی ندارد، اما نگاه متفاوت دموکرات‌ها در حل مسائل و مشکلات جهانی و نوع مواجهه متفاوت با متحدان و رقبا نسبت به جمهوریخواهان، اقدامات امریکا علیه ایران را نیز به چالش خواهد کشید.

** شکاف و تنش در آمریکا
روزنامه وطن امروز در مطلبی با استفاده از روتیتر 'انتخابات میان‌دوره‌ای چهارم نوامبر ادعای پیروزی ترامپ، باختی دیگر برای آمریکا' و تیتر 'فراخ‌تر شدن شکاف اجتماعی یانکی‌ها' نوشت: شکاف اجتماعی سر باز کرده در این انتخابات تنها سیاسی نیست، بلکه بررسی طیف‌های مختلف حامی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آوردگاه سیاسی هفته گذشته نشان از آن دارد که یک چالش هویتی سراسری با چشم اندازی از جنگ‌های ایالتی، قومیتی و نژادی در آمریکا در گرفته است.

به گزارش روزنامه 'جوان'، تنش‌هایی که بین دولت ترامپ و دموکرات‌ها در هفته‌های منتهی به انتخابات هفتم نوامبر دیده شد و قطبی شدن جامعه امریکا را رقم زد، حالا به بعد از انتخابات هم کشیده شده است.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات آمريكا روابط ايران و آمريكا رسانه هاي داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۳۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند

نانسی پلوسی رئیس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یک مانع برای راه حل دو دولتی است و باید استعفا کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پلوسی در گفتگو با شبکه RTE در جریان سفر به ایرلند بیان کرد: ما حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسیم. ما سیاست و روش نتانیاهو را نمی‌پذیریم. چه چیزی بدتر از آنچه وی در پاسخ انجام داد، می‌توانست اتفاق بیافتد؟

درحالیکه شمار منتقدان سیاست‌های دولت رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو در میان مقام‌های آمریکایی به مرور افزایش پیدا می‌کند، پلوسی تاکید کرد: وی باید استعفا کند. وی در نهایت مسئول است.

عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه افزود که نتانیاهو برای سال‌ها یک مانع برای صلح در منطقه خاورمیانه بوده است.

هشدار ابوالغیط به نتانیاهو درباره اشغال محور صلاح‌الدین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • پزشکیان : امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد
  • مسعود پزشکیان: امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ بدسلیقگی‌‌ها در اجرای برخی سیاست‌ها از تمامیت‌خواهی یک عده خاص نشات می‌گیرد/ با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ی عکس خواهد داد
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو باید استعفا کند
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • نتیجه دور دوم انتخابات نقش موثر در کارآمدی مجلس آینده دارد