Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علی طاهری  گفت: این کاوش‌ها با هزینه چهار میلیارد ریال از محل اعتبارهای شهرداری نوش‌آباد و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با نظارت پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش‌آباد انجام می‌شود.

وی افزود: فصل پنجم کاوش‌های باستان‌شناسی شهر زیرزمینی نوش‌آباد شامل لایه روبی دو کارگاه آب‌انبارهای مرکزی و چاله سی بوده و شناسایی ورودی‌های تازه کشف شده منطقه منتظری و گورستان چهل‌دختران به مدت دو ماه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طاهری تأکید کرد: شهر زیرزمینی نوش‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین معماری دستکن جهان مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته است و باید برای معرفی آن و همچنین کشف همه فضاهای آن تلاش کنیم که این امر نیازمند عزم و اعتبار ملی است.

مدیر شهر زیرزمینی نوش‌آباد، گفت: شهر زیرزمینی نوش‌آباد، راهروهایی باریک به اندازه یک نفر با ارتفاعی کمتر از یک انسان ایستاده با حجره‌های کوچک ‌به ابعاد دو متر در دو متر است که فضاهای پناهگاهی، تونل‌های ارتباطی و تهویه هوا و چاه‌های آب از جمله‌ فضاهای این مجموعه باستانی است که تا زمان قاجار مورد استفاده بوده است.

وی تأکید کرد: وجود آثار تاریخی هر منطقه از ایران به مانند شناسنامه تمدن و فرهنگ کشور است و نمی‌توان به همان منطقه محدود کرد، بنابراین همکاری همه دستگاه‌های مربوط برای شناسایی، احیا و حفظ این آثار یک ضرورت محسوب می‌شود.

طاهری گفت: کشف آثار شناسایی شده شامل آثار معماری دستکند، پایاب، قنات و دستک‌های منشعب از آن، مجموعه بی‌نظیری را به وجود آورده که راه را برای ثبت جهانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد هموار می‌کند.

نوش‌آباد، از مناطق باستانی و تاریخی است که در شمال استان اصفهان و به فاصله پنج کیلومتری کاشان، قرار گرفته و نشانه‌هایی از دوره‌های سلجوقی تا قاجار را با خود به امانت دارد و از جمله این آثار، شهر زیرزمینی است که به عنوان بزرگ‌ترین معماری دستکند جهان معرفی شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: باستان شناسی باستانی تمدن صنایع دستی و گردشگری معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۳۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز بهداشت شماره ۳ مشهد گفت: زمان اجرای عملیات ایمن سازی تکمیلی در دو مرحله انجام می‌شود که نوبت اول از دوم تا  چهارم اردیبهشت و نوبت دوم سی ام اردیبهشت تا یکم خرداد است.

دکتر ناصر امینی افزود:  همه مهاجران خارجی مقیم در اردوگاه‌ها و یا خارج از اردوگاه‌ها، همه خانوار‌های ساکن در کلنی‌ها و محل تجمع عمده مهاجران خارجی، همه نقاط که پوشش واکسیناسیون نوبت سوم کمتر از ٩٥ درصد دارند، مناطق تحت پوشش تیم‌های سیار وک همه کودکان زیر ٥ سالی که احتمالاً همراه مادران خود در زندان‌ها اقامت دارند. گروه‌های هدف این برنامه  هستند که باید تحت پوشش قرار گیرند.

وی با بیان اینکه این برنامه با هدف حفظ سلامتی کودکان و جلوگیری از شیوع فلج اطفال، با جدیت تمام دنبال می‌شود افزود: عملیات ایمن‌سازی تکمیلی در مرکز بهداشت شماره سه مشهد در مراکز خدمات جامع سلامت شهری مهرگان، قرقی سفلی، سیس آباد، ولیعصر و مراکز روستایی مدیری، رسالت، همت آباد، رضائی مقدم، علی آباد و تیم‌های سیارروستا‌های مارشک، معین آباد، فرخد انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شماره ۳ مشهد گفت: این اقدامات با هدف افزایش پوشش واکسیناسیون و جلوگیری از ورود و چرخش مجدد ویروس فلج اطفال در مناطق مذکور صورت می‌گیرد.

دکتر ناصر امینی افزود:  هرچند که تلاش‌ها برای تحقق اهداف برنامه ریشه کنی فلج اطفال در کشور‌های همسایه همچنان تداوم دارد، اما افزایش تردد به داخل کشور به دنبال تحولات سیاسی و همچنین پوشش پایین واکسیناسیون جاری و تکمیلی در برخی مناطق این کشورها، نشان‌دهنده خطر بالای ورود ویروس به کشورمان است.

وی گفت: تداوم وضع عاری از فلج اطفال در سال‌های اخیر، مبین تلاش‌های نظام سلامت با هدف دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون و انجام با کیفیت عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالیانه بوده است.

رئیس مرکز بهداشت شماره ۳ مشهد گفت: برنامه جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال و حفظ دستاورد‌های آن از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه بهداشت است.

دیگر خبرها

  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • اولین کاروان حج عمره لرستان پنجم اردیبهشت اعزام می‌شود
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
  • هنرمندی که در ونیز حضور ندارد/ کودکان و مادران غزه در قاب هنرمند
  • آغاز هفته‌ فرهنگی اصفهان با شعار شهر زنده، شهر زندگی
  • آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو با حضور فیلم‌های ایرانی
  • آغاز دور جدید تمرینات تیم ملی آزاد از پنجم اردیبهشت
  • آغاز داوری آثار ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند
  • آغاز عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال در خراسان رضوی