Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در گفتگوی رادیویی با برنامه پارک شهر رادیو تهران در خصوص برجام و نقش پلیس خوب و بد امریکا و اروپا گفت: احساس می کنم امریکا در دنیا منزوی شده است. باید گفت امریکا و اروپایی ها در مورد برخی سیاست ها با یکدیگر اتفاق نظر دارند و این اتفاق نظر را نیز پنهان نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در مورد برجام حتماً اختلاف نظر دارند و به نظر نمی رسد که نقش پلیس خوب و بد را بازی می کنند، قدرت اقتصادی امریکا، قدرت قابل توجهی است و لذا مقابله با قدرت اقتصادی امریکا خصوصاً در شرایطی که در دنیا شرکت ها تصمیم گیر نهایی برای روابط اقتصادی خود هستند، کار دشواری است و اروپایی ها در اعلام نظر سیاسی در برابر بزرگترین متحد خود، ایستاده اند و ما شاهد انزوای امریکا هستیم و عصبانیت مقامات امریکایی از این انزوا نیز کاملاً قابل مشاهده است.

­وزیر امور خارجه گفت: اینکه اروپایی ها تاکنون نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند یک واقعیت است اما این به اصل فواید برجام برای جمهوری اسلامی ایران و برای صلح و امنیت بین المللی خدشه ای وارد نمی کند.

ظریف با بیان اینکه رفتار امریکا خلاف اصول و روابط بین الملل است، اظهار داشت: اگر بخواهیم این رفتار را میزان بگیریم و ترازوی اینکه چه قاعده بین المللی درست و چه قاعده ای درست نیست، آن زمان باید به این نتیجه برسیم که همه قواعد بین المللی غلط است زیرا امریکا همه قواعد بین المللی را نقض می کند.

وی افزود: امریکا از یونسکو، کنوانسیون پاریس، نفتا، همکاری های پاسیفیک خارج شده اما هیچ یک دلیل این نمی شود که آن توافق ها اشتباه بوده اند بلکه نشان دهنده این موضوع است که امریکا دولتی یاغی است و براساس منطق زور عمل می کند اما باید توجه کرد که وقتی بیش از حد از زور استفاده شود اثرات منفی دارد.

­وزیر امور خارجه ادامه داد: صحبت هایی را که چند روز پیش آقای مکرون و وزیر دارایی فرانسه انجام داده اند و پاسخی که امروز آقای ترامپ به مکرون داده اند اگر در نظر بگیرید نشان دهنده این است که استفاده بیش از حد امریکا از قدرت نظامی و اقتصادی خود باعث شده دنیا به شدت به این فکر بیفتد که نمی تواند بیش از این زندانی و گروگان سیاست های امریکا باشد.

­وزیر امور خارجه گفت: برجام قطعنامه های فصل هفتمی شورای امنیت را از ایران برداشته، اجماع جهانی علیه ایران را شکسته و تصوری را که رژیم صهیونیستی و امریکا از تهدید امنیتی ایران ساخته بودند منهدم کرده است.

آقای ظریف در ادامه گفتگوی خود با برنامه پارک شهر رادیو تهران در پاسخ به این سوال که اگر می دانستید بعد از دولت اوباما، ترامپ روی کار می آید آیا باز هم به مذاکره برجام می رفتید؟ افزود: بله حتماً این کار را انجام می دادیم، به این دلیل که من اعتقاد دارم امروز برجام چهره ایران و امریکا را در دنیا مشخص کرده، قطعنامه های فصل هفتمی شورای امنیت را از ایران برداشته، اجماع جهانی علیه ایران را شکسته و آن تصوری که رژیم صهیونیستی و امریکا از ایران به عنوان تهدید امنیتی ساخته بودند منهدم کرده و سرمایه گذاری 40 ساله رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی و برخی دیگر را برای اینکه ایران را به عنوان خطر در منطقه نشان دهند نابود کرده است.

وی ادامه داد: تصور کنید اگر امروز آقای ترامپ در مسند قدرت بود و ما برجام را نداشتیم، و در شرایطی مسئولیت سیاست خارجی امریکا را به عهده داشت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران بود و اجماع جهانی نیز علیه ایران وجود داشت، روسیه، چین و کشورهای اروپایی با امریکا علیه ایران همراه بودند، در آن شرایط چه وضعی را برای کشور متصور بودید؟

ظریف افزود : اینکه جمهوری اسلامی توانسته شرایطی ایجاد کند که رئیس جمهور امریکا ادعا می کند بزرگترین کلاه بر سر امریکا رفته به این دلیل است که برجام طراحی چند دهه ای امریکا برای تبدیل ایران به خطری برای صلح و امنیت بین المللی را از بین برده است.

­وزیر امور خارجه گفت: برخی دوستان به این توجه نمی کنند و تصور می کنند برجام تنها یک معامله اقتصادی بود، برجام هم توان هسته ای را نگه داشت به گونه ای که یکی از اعضای دائم شورای امنیت به یکی از همکاران ما گفته بود شما شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را نابود کرده اید و در کنار آن تحریم ها را نیز برداشته و نیروی هسته ای خود را نیز در دنیا به رسمیت شناسانده اید پس تنها کشوری هستید که شورای امنیت سازمان ملل متحد، غنی سازی آن را نه به عنوان یک حق بلکه به عنوان یک واقعیت پذیرفته و این موضوع برای هیچ کشور دیگری رخ نداده است و هنوز توقع نیز دارید.

ظریف افزود: این مسائل واقعیاتی است که در برجام اتفاق افتاده است لذا اگر من یقین هم داشتم که بعد از دولت آقای اوباما، دولتی مانند آقای ترامپ بر سر کار می آید باز هم برجام را به همین شکل که هست مذاکره می کردم.

­وزیر امور خارجه گفت: باید با نحوه برخورد و ادبیاتمان به دنیا نشان دهیم که حرف های امریکا مزورانه است.

محمدجواد ظریف در خصوص احتمال مذاکره مستقیم با امریکا افزود: آنچه ما مطرح کرده ایم این است که امریکایی ها در یک سیاست مزورانه تلاش می کنند تا بگویند ما اهل گفتگو هستیم و باید این سیاست مزورانه را افشا کرد؛ یعنی امریکایی که نتایج گفتگوهای دو سال و نیمه بلکه 12 ساله را نادیده گرفته و حتی وزیر خارجه این کشور بیشترین زمانی را که در سوابق تاریخی امریکا با یک وزیر خارجه ثبت شده است با مذاکراتی که با بنده داشت گذراند حالا نتیجه این مذاکرات را زیر پا گذاشته اند.

وی گفت: باید با نحوه برخورد و ادبیاتمان به دنیا نشان دهیم که حرف های امریکا مزورانه است و اگر می گویند به دنبال مذاکره هستند، دروغ می گویند و می خواهند حرکتی را انجام دهند که اقدام غیرقانونی خود را در خارج شدن از برجام و عهدنامه 1334 بین ایران و امریکا به شکلی بپوشانند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ادبیاتی که من و رئیس جمهور استفاده می کنیم، برای نشان دادن تزویری است که در سیاست امریکا وجود دارد.

ظریف ادامه داد: ما اعلام کرده ایم که اگر دولتی به تعهدات خود پایبند نباشد جای مذاکره ندارد و دلیلی وجود ندارد با دولتی که به چندین سال مذاکره انجام شده پایبند نیست دوباره مذاکره کنیم.

وزیر خارجه افزود: ممکن است رئیس آن دولت عوض شده باشد اما مسئولیت دولت ها در حقوق بین الملل با تغییر رئیس یک کشور عوض نمی شود حتی با انقلاب نیز مسئولیت دولت ها پایدار می ماند و در امریکا حتی انقلاب نشده است بلکه با انجام انتخابات یک رئیس جمهور جدید که تصور می کند دنیا را عوض کرده روی کار آمده است.

وی گفت: این واقعیات باید برای مردم دنیا روشن شود و باید با زبانی صحبت کنیم که مردم دنیا کاملاً متوجه شوند و از همین طریق است که ما توانسته ایم انزوای امریکا را تضمین کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: اگر می خواستیم با زبان دیگری صحبت کنیم، حتماً نمی توانستیم انزوای امریکا را به شکلی که امروز شاهد آن هستیم از نظر سیاسی ببینیم، البته این به آن معنا نیست که قدرت اقتصادی و نظامی امریکا ناگهان ناپدید شود، این مسائل واقعیاتی است که وجود دارد و هنر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران این است که بتواند آن واقعیت را در حوزه سیاسی تعدیل کند و من فکر می کنم این کار به خوبی انجام شده است.

­وزیر امور خارجه گفت: بیشتر از سیاست های داخلی امریکا و یا هر جای دیگری، ما روی رفتار خودمان حساب می کنیم.

آقای ظریف در ادامه گفتگوی خود با برنامه پارک شهر رادیو تهران در پاسخ به این سوال که آیا ترکیب جدید مجلس نمایندگان امریکا باعث تغییری در نوع رابطه امریکا با ایران و جهان خواهد شد یا خیر؟ افزود: حتماً اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد اما ما هیچ گاه مسائل خود را براساس مسائل داخلی امریکا تعیین نکرده ایم.

وی ادامه داد: قبل از انتخابات نیز من در مصاحبه با یک نشریه امریکایی به صراحت گفتم که ما براساس تحولات داخلی امریکا تصمیم نمی گیریم زیرا در گذشته نیز ما شرایط متفاوتی داشته ایم و اینگونه نبوده است که دولت های دموکرات در امریکا، دولت هایی متمایل به ایران باشند و جمهوری خواهان اینگونه نباشند، یا مجالس دموکرات و یا جمهوری خواه.

وزیر امور خارجه گفت: در اینکه دموکرات ها و جمهوری خواهان با جمهوری اسلامی ایران موافق نیستند و با ما سر سازش ندارند، تردیدی نداریم و سیاست خارجی ما و همچنین سیاست ما در مورد برجام ارتباطی به مسائل داخلی امریکا ندارد و احساس نمی کنم تأثیر چندانی در مورد ایران داشته باشد اما حتماً آقای ترامپ با مشکلاتی در مجلس نمایندگان مواجه خواهد شد.

ظریف ادامه داد: من نه به عنوان وزیر خارجه بلکه به عنوان یک دانشجوی روابط بین الملل که سالهاست وضعیت داخلی امریکا را دنبال کرده، می توانم بگویم با وضعیتی که مجلس نمایندگان امریکا به عنوان مسئول بودجه امریکا بر عهده دارد و همچنین برخی اختیارات جالب دیگر این مجلس که در دست حزب مخالف قرار گرفته خصوصاً در مورد مسائل داخلی، دولت امریکا با مشکل مواجه خواهد شد اما آیا این به این معنی است که سیاست امریکا در مورد ایران تشدید خواهد شد یا خیر، هر دوی این امکان وجود دارد و بستگی دارد به اینکه ما چگونه عمل می کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر و کنشگر بسیار مهم در منطقه است و رفتار و سیاست های ایران در اینکه تا چه حد بتوانیم امریکا را در سطح بین المللی در انزوا نگه داریم و همچنین در رفتار آینده امریکا بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بیشتر از سیاست های داخلی امریکا و یا هر جای دیگری، ما بر روی رفتار خودمان حساب می کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مبادلات مالی با بانک های جهان، نباید خودش، خودش را تحریم کند.

محمدجواد ظریف درخصوص موضوع FATF­ افزود: موضع ما در این زمینه روشن است و من شفاف گفته ام، جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتواند با بانک ها تبادل مالی داشته باشد نباید خودش، خودش را تحریم کند.

وی ادامه داد: امریکایی ها تلاش می کنند ما را از دنیا جدا کنند، باید کاری کنیم که ارتباطات بانک های ما با دنیا، اگر مشکلات امریکا را کنار بگذاریم، مشکلات دیگری در ارتباطات ما با دنیا وجود نداشته باشد و این توافقاتی که در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داشته، دو اصلاحیه قوانین داخلی و دو کنوانسیون بین المللی، نظر ما در عرض دو تا سه سال گذشته به اندازه کافی مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تمام نگرانی هایی که در این زمینه وجود داشته برطرف شده است اظهار داشت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه بررسی لازم را انجام داده و صدها ساعت، وقت و زمان کارشناسی در این زمینه گذاشته شده است و ملاحظه ای در این زمینه وجود ندارد.

ظریف تصریح کرد: متأسفانه برخی از دوستان ما البته با اهداف و نیت خیر، نکاتی را مطرح می کنند که در واقع جایگاهی در این سیستم ندارد.

وی ادامه داد: امریکا کل جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است و اتهاماتی را به جمهوری اسلامی ایران می زند، ایران از سال 1984 در فهرست کشورهای حامی تروریسم امریکا قرار دارد و صحبت هایی که برخی دوستان انجام می دهند مبتنی بر واقعیات نیست و اینکه یک سازمان و کشوری در فهرست کشورهای تروریستی امریکا باشد ملاک نیست و اتهاماتی که امریکا علیه دیگران می زنند برای خودش خوب است و آنچه مهم است این است که شورای امنیت چه سازمان هایی را به عنوان سازمان های تروریستی شناخته است، این سازمان ها سازمان هایی هستند که دولت های منطقه همواره از آنها حمایت کرده اند و نه تنها عضو FATF هستند، بلکه در FATF فعال نیز هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره توییتر بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس درباره خبرنگار گاردین و حمایت عربستان از شبکه ایران اینترنشنال و تهدید وی، گفت: آنچه آقای بعیدی نژاد مطرح کرد اصل کلی است و ما از همه اتباع ایرانی در خارج حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: وظیفه سفارتخانه‌ها هم همین است که از اتباع ایرانی حمایت کنند، البته حمایت ما بدون توجه به این است که چه اقداماتی انجام داده اند و چه دیدگاه سیاسی دارند. در مورد قتل خبرنگار آمریکایی به تحقیقاتی که دولت ترکیه می کند، اعتماد کردیم و ورودی به این تحقیقات نکرده‌ایم.

ظریف اظهار داشت: مایلیم اجازه دهیم دولت ترکیه تحقیقاتش را ادامه دهد و سیاست ما درباره حمایت از اتباع ایرانی صرف نظر از ورود به این مسئله است.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا خودتان خرید می روید؟ گفت: نمی توانم این کار را انجام دهم بخاطر اینکه وقتی می خواهم خرید کنم، برای مردم مزاحمت ایجاد می شود، اما همسرم خرید می کند و خبردارم.

وزیر امور خارجه افزود: دوست دارم به خرید بروم و قبل از مسئولیت هم همه کارهایم را خودم انجام می‌دادم، اما اکنون همسرم خرید می‌کنند.

ظریف در پاسخ به اینکه آیا از قیمت ها خبر دارید؟ گفت: بله، شرایط خوبی نیست، من کاملا درک می‌کنم که مردم احساس خوبی از قیمت ها ندارند. ما هم احساس خوبی نداریم.

وی در پاسخ به اینکه اگر وزیر خارجه نباشید مایل هستید کدام وزارتخانه را اداره کنید، گفت: همین وزارتخانه را هم خیلی بلد نیستم، برغم اینکه تمام زندگی کاری، علمی و درسی من در این وزارتخانه بوده، هیچ کار دیگری غیر از وزارت خارجه و درس دادن در دانشگاه ندارم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: الان هم اگر وزیر نبودم این قانون شامل حال من هم می شد. البته در سن 50 سالگی با 25 سال سابقه خود را بازنشسته کردم، به خاطر اینکه نمی نوانستم در دولت قبلی حضور جدی داشته باشم. سی سالم پر نشده بود.

ظریف یادآور شد: طبق مقررات وزارت خارجه کسی که سفیر بوده می تواند با 35 سال خدمت و 65 سال سن ادامه فعالیت دهد و فقط سه نفر در وزارت خارجه هستند که مشمول قانون جدید مجلس می شوند که بیست و هفتم آبان ماه باید برگردند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره سفرای ایران در هند و چین گفت: سفیر ما به دهلی نو اعزام شد و در مورد سفیر ایران در چین هم آقای دکتر همتی رفتند، اما به دلایل ملاحظاتی که نیاز کشور بود آقای رئیس‌ جمهوری ترجیح دادند از ایشان در بانک مرکزی استفاده کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی یادآورشد: روند اعزام چندجانبه است؛ وزارت خارجه پیشنهاد می کند، دستگاه‌های نظارتی باید نظر بدهند و رئیس‌جمهوری تایید کنند. معمولا این روند دو ماه طول می کشد، باید سفیر را به کشور طرف مقابل پیشنهاد کنیم و آن کشور باید بپذیرد.

ظریف با اشاره به اینکه این پروسه سه الی چهارماه طول می کشد، گفت: آقای همتی مرداد ماه به ما اعلام کردند که مسئولیت بانک مرکزی را قرار است بپذیرند و ما در ماه‌های اولیه هستیم که فرد جدیدی را معرفی کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تلویزیون ایران را نگاه می کنید؟ گفت: متاسفانه اصلا تلویزیون نگاه نمی کنم، به خاطر اینکه فرصت ندارم. حتی خبر را هم از روی اینترنت و سایت ها پیگیری می کنم و نمی رسم در تلویزیون هم خبر نگاه کنم و این از مشکلاتی است که بنده دارم.

ظریف در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه صدای چه کسی را دوست دارید، گفت: من صدای خیلی‌ها را دوست دارم. مثل بقیه ایرانی ها صدای استاد شجریان و فرزندشان را خیلی دوست دارم، صدای آقای هژیر مهرافروز را دوست دارم و بقیه خوانندگان را که اسم یادم نمی ماند، ولی به همه ارادت دارم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امنیت سازمان ملل متحد امور خارجه تلویزیون قانون مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۳۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)

محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه:شرایط ژئوپلیتیکی نباید زندان و جبری برای کشورها ایجاد کند. 

تا زمانی که درها از سوی ایران روی غرب بسته باشد،  حتماً روسیه و چین احساس می‌کنند تنها کنشگر در این حوزه هستند و منافعشان را بر ما تحمیل می‌کنند، بدون اینکه منافع ما را در نظر بگیرند. 

آقای ترامپ از من برای مذاکره چندین بار دعوت کرد و ما اجازه برای مذاکره نداشتیم.  

یک پیشنهاد با توافق حاکمیتی ایران به آقای پوتین برای انتقال به آقای ترامپ داده شد. 

برجام امروز اصلاً شرایط خوبی ندارد و امروز شرایط بازگشت به برجام بسیار دشوارتر از دوران آغاز ریاست جمهوری آقای بایدن است. 

ما در جنگ غزه خیلی بهتر از جنگ اوکراین عمل کردیم.

 

منبع:اقتصاد آنلاین

 

 

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ماهیگیری ظریف و همسرش (فیلم) روایت جواد ظریف از نقشه اسرائیل برای جنگ بزرگ بین ایران و آمریکا (فیلم) ببینید | ظریف: اینکه دانشجو بتواند حرفش را بزند نشانه قدرت ما است، نه ضعف

دیگر خبرها

  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • سفر امیر عبداللهیان به عشق‌ آباد
  • وزیر امور خارجه در راه ترکمنستان
  • امیرعبداللهیان به ترکمنستان می‌رود
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • فیلم تازه ظریف از زمانیکه معاون وزارت خارجه بود: منو می‌پاییدن!
  • بررسی تحولات افغانستان محور گفتگوهای وزرای خارجه انگلیس و پاکستان