Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، برج و باروی گنبد سلطانیه 4 ضلع دارد که در گذشته دو  ورودی عام و خاص این مجموعه جهانی در ضلع جنوبی و شمالی قرار داشت. با توجه به اینکه مرمت‌ها و مسیر سازی در ضلع شمالی که ورودی عام بوده انجام شده درحال حاضر اقدامات مرمتی در ضلع جنوبی نیز با کمک کارشناسان داخلی صورت گرفته تا اینکه جزئیات پلان معماری ورودی جنوبی همانند ضلع شمالی مشخص و خوانا سازی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرموسی انیران (مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه) با اعلام این مطلب گفت: خوانا سازی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه که یک اقدام بسیار زمانبر مرمتی بود پس از گذشت یک سال و نیم به طور کامل به اتمام رسید.

او گفت: برج و بارو گنبد سلطانیه دارای 4 ضلع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است که ورودی‌های گنبد در عرصه های شمالی و جنوبی قرار داشت .درحال حاضر ضلع شمالی که ورودی عام مجموعه سلطانیه است تا حدود زیادی مورد مرمت قرار گرفته به طوری که هم اکنون نیز یکی از برج‌های آن در حال مرمت است و در ضلع شمالی نیز مسیرسازی انجام شده تا رفت و آمد برای گردشگری تسهیل شود از همین رو، تلاش کردیم ضلع جنوبی مجموعه را همانند ضلع شمالی خواناسازی کنیم.

انیران هدف از خوانا سازی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه را بررسی جزئیات پلان معماری ورودی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ضلع شمالی و جنوبی در گذشته ارتباط منطقی با یکدیگر داشتند از همین رو برای پی بردن به جزئیات فضاهای شهری در دوره ایلخانی بخش برج و بارو ضلع جنوبی را خوانا سازی کردیم تا نحوه اجرا و خصوصیات معماری ورودی ضلع جنوبی پیدا شود.

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه افزود: در گذشته رفت و آمد گردشگران از ضلع غربی صورت می‌گرفت که نزدیکترین مسیر به گنبد سلطانیه بود اما در این مسیر گردشگران نمی‌توانستند فضاهای اطراف گنبد را مشاهده کنند درحال حاضر با مسیرسازی ضلع شمالی و مفروش کردن آن به تخته‌های روسی فرآوری شده سبب شده رفت و آمد گردشگران نیز در این مسیر تسهیل و میزان ماندگاری گردشگران و مشاهده فضاهای اطراف گنبد سلطانیه بیشتر شود.

او گفت: برای اینکه ارتباط ضلع جنوبی که مسیر درباریان بوده با ضلع شمالی که بار عام بوده مشخص شود نیاز به اعتبارات بیشتری است که با تخصیص منابع کاوش‌ها در این محدوده برای یافتن سوالات آغاز می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: گنبد سلطانیه گنبد سلطانیه در استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۳۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان علی جوان حاذق خواه فرماندار شهرستان رامیان گفت: صبح دیروز بر اثر بارندگی‌های شدید و قابل توجه مسیر ورودی روستای کشکک رامیان سست شد و دچار رانش شد، اما خسارتی در پی نداشت.

او افزود: مسیر ورودی روستای کشکک رامیان در سال ۹۶ نیز به طول ۵۰ متر دچار رانش شده بود که پس از آن کار دیواره سازی آن به همت اداره کل راه و شهرسازی استان انجام شده بود.

فرماندار رامیان گفت: امروز مسئولان بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و مدیریت بحران از این منطقه بازدید کردند قرار شد کار مطالعاتی برای ترمیم و راه‌های جلوگیری از رانش انجام شود.

 براساس اعلام هواشناسی ۱۰۴ میلی‌متر بارش از رامیان گزارش شده است.

دیگر خبرها

  • جای خالی خلاقیت در صنعت بازی سازی/ از نظر کمی رشد مطلوبی نداشیم
  • تامین برق مراکز برگزاری آزمون سراسری با موفقیت انجام شد
  • انگلیس درصدد راه اندازی گنبد آهنین
  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم
  • مسئولان باید در برابر سوژه‌سازی‌ها کار اقناعی انجام دهند
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی
  • رفع آب شستگی جاده امرآباد به شانق اراک تا ۲۴ساعت آتی انجام می شود