Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه از خواناسازی برج و باروی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه خبر داد و گفت: درصورت تامین اعتبار و بودجه بازپیرایی مجموعه ضلع جنوبی در دستور کار قرار می‌گیرد.

به‌گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برج و باروی گنبد سلطانیه چهار ضلع دارد که در گذشته دو ورودی عام و خاص این مجموعه جهانی در ضلع جنوبی و شمالی قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اینکه مرمت ها و مسیر سازی در ضلع شمالی که ورودی عام بوده انجام شده درحال حاضر اقدامات مرمتی در ضلع جنوبی نیز با کمک کارشناسان داخلی صورت گرفته تا اینکه جزئیات پلان معماری ورودی جنوبی همانند ضلع شمالی مشخص و خوانا سازی شود.
میر موسی انیران مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه با اعلام این مطلب گفت: خوانا سازی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه که یک اقدام بسیار زمانبر مرمتی بود پس از گذشت یک سال و نیم به طور کامل به اتمام رسید.
او گفت: برج و باروی گنبد سلطانیه دارای چهار ضلع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است که ورودی های گنبد در عرصه های شمالی و جنوبی قرار داشت. درحال حاضر ضلع شمالی که ورودی عام مجموعه سلطانیه است تا حدود زیادی مورد مرمت قرار گرفته به طوری که هم اکنون نیز یکی از برج های آن در حال مرمت است و در ضلع شمالی نیز مسیرسازی انجام شده تا رفت و آمد برای گردشگری تسهیل شود از همین رو، تلاش کردیم ضلع جنوبی مجموعه را همانند ضلع شمالی خواناسازی کنیم.
انیران هدف از خوانا سازی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه را بررسی جزئیات پلان معماری ورودی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ضلع شمالی و جنوبی در گذشته ارتباط منطقی با یکدیگر داشتند از همین رو برای پی بردن به جزئیات فضاهای شهری در دوره ایلخانی بخش برج و بارو ضلع جنوبی را خوانا سازی کردیم تا نحوه اجرا و خصوصیات معماری ورودی ضلع جنوبی پیدا شود.
مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه افزود: در گذشته رفت و آمد گردشگران از ضلع غربی صورت می گرفت که نزدیکترین مسیر به گنبد سلطانیه بود اما در این مسیر گردشگران نمی توانستند فضاهای اطراف گنبد را مشاهده کنند درحال حاضر با مسیرسازی ضلع شمالی و مفروش کردن آن به تخته های روسی فرآوری شده سبب شده رفت و آمد گردشگران نیز در این مسیر تسهیل و میزان ماندگاری گردشگران و مشاهده فضاهای اطراف گنبد سلطانیه بیشتر شود.
او گفت: برای اینکه ارتباط ضلع جنوبی که مسیر درباریان بوده با ضلع شمالی که بار عام بوده مشخص شود نیاز به اعتبارات بیشتری است که با تخصیص منابع کاوش ها در این محدوده برای یافتن سوالات آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو است که به دستور خودش در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود. گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.
فراهنگ**3079** 1418

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي گنبد سلطانيه خواناسازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۴۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانورهای فضایی مشترک آمریکا و کره جنوبی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، آمریکا و کره جنوبی مانورهای فضایی مشترک برگزار کردند.

رسانه های کره جنوبی روز چهارشنبه به نقل از نیروی هوایی این کشور اعلام کردند که کره جنوبی و آمریکا مانورهای فضایی مشترکی را اجرا کردند. هدف از انجام این مانورها آمادگی برای حملات احتمالی کره شمالی به سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) و دیگر تهدیدات فضایی اعلام شد.

خبرگزاری یونهاپ هم به نقل از منابع خود گزارش داد که اسکادران عملیات فضایی نیروی هوایی کره جنوبی و نیروی فضایی آمریکا کره، در طول این مانورها سناریوهایی را برای مقابله در برابر تداخل ارتباطی ماهواره ای و افزایش دقت سیستم موقعیت یاب جهانی در برابر تهدیدات کره شمالی شبیه سازی کرده اند.

دیروز هم خبرگزاری دولتی کره شمالی(KCNA) نوشت که ارتش پیونگ‌یانگ برای نخستین بار، با هدف شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای زیر نظر «کیم جونگ اون» رهبر این کشور، رزمایش ترکیبی برگزار کرد.

خبرگزاری کره شمالی نوشت: نیروهای کره شمالی در این رزمایش‌ها آرایش ضدحمله هسته‌ای را تمرین و کلاهک‌های هسته‌ای مشقی را شلیک کردند تا در صورت صدور هشدار بحران هسته‌ای آمادگی داشته باشند.

کد خبر 6088000

دیگر خبرها

  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • اجرای عملیات ساماندهی ضلع شمالی اتوبان پاسداران تبریز
  • نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم
  • گزارش کانال 11 اسرائیل از ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • گزارش کانال 11 اسرائیل از دستگیری جاسوس نظامی در اسرائیل؛ ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • دستگیری جاسوس نظامی در اسرائیل؛ ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • انتخابات مرحله دوم در 200 شعبه گنبد کاووس انجام می شود
  • مانورهای فضایی مشترک آمریکا و کره جنوبی