Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان این‌که تاکنون 58 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شد، گفت: میزان راندمان آبیاری از 33 درصد در سال 93 به 43.96 درصد در سال 96 رسیده است.

«محمدتقی کمال ‎غریبی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رتبه استان در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سال 93، 25 کشور بود اما در سال 96 به رتبه پنجم ارتقاء یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی خاطرنشان کرد: میزان صرفه‌جویی در مصرف آب با تجهیز مزارع به سیستم‌های نوین آبیاری در سال گذشته به 25 میلیون متر مکعب رسیده است.

کمال غریبی تصریح کرد: طبق برنامه اقتصاد مقاومتی سالانه تجهیز 7200 هکتار از اراضی به سیستم آبیاری نوین هدفگذاری شده اما در سال با 8277 هکتار اجرای سیستم، از هدف گذاری هم پیشی گرفتیم.

وی افزود: امسال نیز تاکنون 1300 هکتار سیستم نوین آبیاری تحویل، 4 هزار هکتار در حال اجرا و 3500 هم در مرحله عقد قرارداد با کشاورزان است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان ضمن درخواست از کشاورزان برای استفاده از این سیستم‌ها که دارای تسهیلات یارانه‌دار هستند، گفت: راندمان آبیاری در سیستم‌های قطره‌ای و تیپ 95 درصد، کلاسیک ثابت 75 درصد و ماشین‌های آبیاری 75 تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

کمال غریبی گفت: دولت سال گذشته برای اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای و تیپ 10 میلیون تومان، کلاسیک ثابت 5/6 میلیون تومان، ماشین های آبیاری 5/8 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته بود که امسال 30 درصد به هر یک از آن‌ها افزوده شده است.

استقبال از سیستم آبیاری کلاسیک ثابت در استان

وی تصریح کرد: در استان گلستان بدلیل کشت دو محصول در طول سال در زمین‌های زراعی، از سیستم کلاسیک ثابت استقبال بیشتری می‌شود. اگر بتوان با در نظر گرفتن تبصره‌ای میزان تسهیلات این سیستم آبیاری را در استان گلستان به اندازه سیستم‌های تیپ و قطره‌ای افزایش داد، استقبال کشاورزان چند برابر می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای سیستم نوین آبیاری علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف آب، در بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری محصول هم نقش بسزایی دارد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص رینگ کردن چاه‌های کشاورزی، یادآور شد: با رینگ کردن چند حلقه چاه با یکدیگر، در مصرف آب صرفه‌جویی زیادی می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبياري منطقه گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۵۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد

سعیدی رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های بافق و بهاباد گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با همکاری گروه گشت و بازرسی این اداره، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و پر شد که این امر صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب را در پی داشت. 
 
وی با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی و انتظامی این دو شهرستان برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب زیر زمینی و سطحی اظهار داشت:  ۶ مورد قطع برق و پلمپ منصوبات انجام شد و این اداره با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت. 

سعیدی در خصوص نصب کنتور‌های هوشمند در دو بخش کشاورزی و صنعتی اشاره کرد و گفت: ۸۲ در صد از چاه‌های صنعتی و ۹۳ درصد از چاه‌های کشاورزی این دو شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند و برای سومین سال پیاپی طرح تحویل حجمی آب کشاورزی با همکاری کلیه‌ی بهره برداران به طور کامل انجام شد. 

رئیس اداره منابع آب بافق و بهاباد افزود: در راستای مشارکت همگانی مردم و مسئولین در حفاظت بیشتر از منابع آب، تعداد ۲ جلسه شورای حفاظت از منابع آب در سطح دو شهرستان تشکیل گردیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری