Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا ده کشور را از شمول تحریم های وضع شده علیه خریداران نفت خام ایران معاف کرد و به این کشورها اجازه داد خرید نفت خام از ایران را البته برای یک دوره شش ماهه دیگر ادامه دهند.
کاخ سفید اعلام کرده است واشنگتن این معافیت ها را برای یک دوره محدود زمانی تمدید کرد تا این کشورها بتوانند طی این دوره زمانی میزان واردات نفت خام خود از ایران را به صفر تقلیل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس ظاهرا تنها مانع برای به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران، ناتوانی تولید کنندگان نفت در جهان برای جبران نیاز مضاعف بازار جهانی پس از تحریم ایران و نگرانی از افزایش زیاد بهای نفت است.
گفته می شود برخی از کشورها واقعا برای تامین نفت خام مورد نیاز خود به ایران وابسته هستند و اعطای یک مهلت شش ماهه دیگر می تواند آنها را در کنار آمدن با این وضعیت اندکی یاری دهد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در گفتگو با خبرنگاران در روز دوشنبه منطقی را که در پس اعطای این معافیت ها به هشت کشور وارد کننده نفت خام از ایران وجود داشت چنین تشریح کرد: ‹‹ما سخت ترین تحریم هایی را که تا کنون وضع شده است علیه ایران وضع کرده ایم، اما در ارتباط با نفت ما خواستار آن بودیم که اندکی کندتر عمل کنیم، زیرا من نمی خواهم بهای نفت در بازارهای جهانی بالا برود.›› وی افزود: ‹‹من می توانستم صادرات نفت خام ایران را بی درنگ به صفر کاهش دهم، اما این کار به بازار شوک وارد می کرد.››
نباید از یاد ببریم که دولت باراک اوباما نیز در سیاست های تحریمی خود نتوانست صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.
علاوه بر این نباید فراموش کنیم که این بار دست دونالد ترامپ نه فقط برای به صفر رساندن بلکه برای محدود کردن صادرات نفت ایران به دلایلی بسته است. مهمترین این دلایل عبارت است از نگرانی ناشی از واکنش سخت تهران به این تحریم ها. این واکنش می تواند خروج تهران از برجام یا تهدید تولید و صادرات نفت کشورهای نفت خیز منطقه و ... تهدید منافع آمریکا و متحدان منطقه ایش از جانب ایران و متحدان منطقه ای باشد.
این ها پیامد هایی نیست که آمریکا و متحدانش منطقه ایش در شرایط کنونی خواهان آن باشند. ادعای ترامپ این بوده که می تواند برجام را تکمیل کند نه اینکه همین توافق را نیز از بین ببرد. علاوه بر این طبیعی است هدف قرار گرفتن تاسیسات شرکت آرامکو در عمق خاک عربستان و حمله مقاومت یمن به نفت کش های سعودی در باب المندب و فرودگاه ابوظبی از جانب آمریکا و متحدانش تهدیدی جدی قلمداد شود. این حملات نشان میدهد ممکن است که تحریم نفتی ایران حتی صادرات نفت عربستان سعودی - که مهمترین جایگزین برای تحریم نفتی ایران قلمداد می شود - را به خطر اندازد.
ده هشت کشوری که از معافیت های آمریکا برخوردار شدند عبارتند از: کره جنوبی؛ تایوان؛ ترکیه؛ یونان؛ ژاپن؛ چین؛ هند؛ عراق؛ افغانستان و ایتالیا.
به گزارش شبکه خبری راشا تودی بسیاری از این کشورها میزان واردات نفت خام خود از ایران را به شدت کاهش داده اند. دو کشور کره جنوبی و ژاپن میزان واردات نفت خام خود از ایران را زودتر از فرا رسیدن ضرب الاجل آمریکا به صفر رسانده بودند. این دو کشور اکنون می توانند به خرید نفت خام از ایران مبادرت ورزند.
هیروشیجی سکو، وزیر تجارت ژاپن، روز سه شنبه گفت شرکت های پالایشگاهی ژاپن می توانند دوباره به خرید نفت خام از ایران روی بیاورند.
کره جنوبی هم می تواند واردات روزانه یکصد و سی هزار بشکه نفت خام از ایران را از سر بگیرد. کره جنوبی از ماه ژوئن تا کنون هیچ گونه نفت خامی از ایران وارد نکرده است.
برخی از شرکت های پالایشگاهی چینی نیز که خرید نفت خام از ایران را متوقف کرده بودند علاقمند هستند که دوباره به خرید نفت خام از ایران روی بیاورند. چین اجازه خواهد یافت که روزانه حدود 360 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کند. این میزان نفت خام تقریبا نیمی از نفت خامی است که چین طی دو سال گذشته روزانه از ایران خریداری می کرده است. یک فرد دست اندر کار در تجارت نفت به خبرگزاری رویترز گفت: ‹‹ شماری از خریداران آسیایی درخواست های خود مبنی بر خرید نفت خام از ایران را ارائه داده اند.››
به گزارش راشا تودی معافیت هایی که به این کشورها داده شده است می تواند به ایران کمک کند که صادرات نفت خام خود را ادامه داده و حتی میزان صادرات خود را از سطح کنونی نیز بالاتر ببرد.
کومرتس بانک، دومین بانک بزرگ آلمان، با انتشار یادداشتی در این باره اعلام کرد: ‹‹این احتمال وجود دارد که میزان صادرات نفت خام ایران در سطح کنونی یک میلیون بشکه در روز ثابت باقی بماند. صادرات نفت خام ایران حتی می تواند در ماه های آینده افزایش هم پیدا کند، زیرا کره جنوبی و ژاپن در ماه های اخیر هیچ نفتی از ایران خریداری نکرده اند و اکنون با معافیت هایی که واشنگتن قائل شده است، سئول و توکیو نیز می توانند خرید نفت خام خود از ایران را از سر گیرند. این بانک آلمانی تصریح کرد معافیت هایی که آمریکا برای هشت خریدار نفت خام ایران قائل شده است و افزایش انتقال محموله های نفتی ایران به سوی کشورهای آسیایی می تواند بهای نفت خام را کاهش دهد.

----------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

­

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: معاف شدن خریداران نفت ایران تحریم ها چرا افزایش صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۶۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت

ترکیه اعلام کرد در ازای لغو تحریم‌های آمریکا به احتمال زیاد به اجرای برنامه مونتاژ جنگنده نسل جدید F-35 باز می‌گردد. 

از این رو، فواد اوکتای، رئیس کمیسیون امور بین الملل پارلمان ترکیه اعلام کرد آنکارا از آمریکا می‌خواهد که تحریم‌های اعمال شده علیه آنکارا را در چارچوب قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» (CAATSA) بررسی کند.

کانال تلویزیونی TRT به نقل از اوکتای نوشت: ترکیه علاقه‌ای به بازگشت به برنامه F-35 نشان نمی‌دهد، بنابراین تحریم‌های CAATSA که علیه آنکارا در ارتباط با خرید سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰ از روسیه اعمال شده است، باید دوباره مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

معاون سابق رئیس جمهور ترکیه (۲۰۱۸-۲۰۲۳) در راس هیئت پارلمانی در کنگره آمریکا گفت: موارد اس-۴۰۰ و اف-۳۵ را نباید با هم اشتباه گرفت. 

ترکیه در سال ۲۰۱۹ پس از خرید اس-۴۰۰ از روسیه از برنامه توسعه F-35 حذف شد. ترکیه برخی از قطعات بدنه و برخی از سیستم‌ها را برای این جنگنده‌ها تولید می‌کرد. ایالات متحده اعلام کرد که بازگشت ترکیه به برنامه تنها در صورت کنار گذاشته شدن اس-۴۰۰ امکان پذیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • کدام مشاغل از ارایه اسناد و دفاتر مالی معاف شدند؟
  • پاشنه آشیل روسیه برابر تحریم‌های غرب
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایرانی
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم