Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-08@22:38:19 GMT

کاهش کیفیت دارو از گلایه‌های مهم بیماران

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۵۷۵۹۷

کاهش کیفیت دارو از گلایه‌های مهم بیماران

خبرگزاری تسنیم: یک شرکت داروسازی داخلی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید فرم خوراکی داروی دفراسیروکس با دوز‌های ۹۰، ۱۸۰ و ۳۶۰ برای بیماران مبتلا به تالاسمی شده است. محصول نانوجید (Nanojade) با نام ژنریک دفراسیروکس از گروه دارو‌های شلات کننده آهن است و برای دفع آهن اضافی بخصوص در بیماران مبتلا به تالاسمی که در معرض مسمومیت با آهن قرار دارند به‌کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مطابق پیگیری‌های انجام شده این دارو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

به همین منظور با دکتر بهزاد تقی‌پور - مدیر عامل شرکت نانو حیات دارو و همچنین میثم رمضانی رئیس انجمن تالاسمی ایران به گفتگو پرداختیم. همچنین شرکت نانوحیات دارو نخستین تولید کننده این شکل دارویی داروی دفراسیروکس در ایران است و توانسته پیش از ورود برند خارجی این دارو، محصولش را روانه بازار کند.

س: آقای دکتر تقی‌پور، محصول نانوجید چه تمایز و تفاوتی نسبت به فرم قبلی دفراسیروکس دارد؟

تقی‌پور: محصول قبلی دفراسیروکس در دوز‌های ۵۰۰ و ۲۵۰ میلی گرمی و به فرم قرص‌های بازشونده در آب ارائه می‌شد. طبق بازخوردی که از تیم درمانی و همینطور بیماران دریافت شد، طعم نامناسب دارو و همینطور عوارض گوارشی از مهمترین شکایت‌هایی بوده که در مورد مصرف این دارو گزارش شده است. متعاقب عرضه محصول Jadenu با فرم دارویی و دوز‌های جدید توسط شرکت Novartis، پروژه نانوجید در شرکت نانو حیات دارو تعریف شد. فرم جدید داروی دفراسیروکس بصورت قرص‌های روکش شده در دوز‌های ۹۰، ۱۸۰ و ۳۶۰ است که دیگر نیازی به حل کردن در آب ندارد و مانند قرص‌های عادی قابل استفاده است.

س: برای تولید محصول با کیفیت چه کنترل‌هایی صورت می‌پذیرد؟

تقی پور: به واسطه اهمیتی که عرضه محصول با کیفیت برای ما دارد، کنترل‌های سختگیرانه‌ای در کل فرایند تولید اعم از خرید و تست‌های ماده اولیه، کنترل‌های حین تولید و انتخاب اقلام بسته‌بندی صورت می‌پذیرد. فرایند تولید نیز با بکارگیری روش‌های مدون و معتبر و با استفاده از دستگاه‌های مدرن و با دقت بالا و توسط پرسنل کاملا آموزش‌دیده انجام می‌شود. در نهایت، واحد تضمین کیفیت با لحاظ کردن کلیه مواردی که مستقیم یا غیر مستقیم بر روی کیفیت محصول تاثیرگذار است، در خصوص انطباق یا عدم انطباق محصول تولیدی با روش‌های استاندارد اعلام نظر می‌کند.

س: مواد اولیه محصول نانوجید چگونه تهیه و بررسی می‌شوند؟

تقی پور:برای تمامی محصولات نانو حیات دارو علاوه بر بررسی انطباق مواد اولیه با استاندارد‌های تولید دارو، تیم بازرسی شرکت به صورت ادواری بازرسی‌های مربوط به تامین‌کنندگان را انجام می‌دهند. این فرایند‌های کنترلی با این هدف صورت می‌گیرند تا اطمینان حاصل کنیم محصولی که با برند نانو حیات دارو در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، کلیه استاندارد‌های لازم را داراست.

همچنین در ادامه، گفت‌وگوی تسنیم را با میثم رمضانی - رئیس انجمن تالاسمی ایران می‌خوانید:

س: جناب آقای رمضانی استفاده از داروی نانوجید چه مزایایی برای بیماران تالاسمی به همراه خواهد داشت؟

رمضانی: نانوجید مشکلاتی نظیر زمان مصرف پیش از وعده غذایی یا پس از آن، ناشتا بودن برای مصرف آن و حتی شرایطی، چون وابستگی دارو به حل شدن در آب را ندارد. این دارو مانند قرص‌های معمولی دیگر می‌تواند به راحتی مصرف شود و طبیعتا این موضوع موجب راحتی بیش‌تر بیماران شده و از این روش درمانی با رضایت استقبال خواهند کرد.

س: با توجه به ورود این دارو به بازار به نظر شما افراد مبتلا به تالاسمی داروی ایرانی را به خارجی ترجیح خواهند داد و یا دوباره به سراغ مصرف دارو‌های خارجی موجود در بازار خواهند رفت؟

رمضانی: اگر داروی ایرانی با کیفیت، ارزان، اثربخش و به راحتی در دسترس باشد، همه مصرف این دارو را در ارجحیت قرار می‌دهند. اما بحث تبلیغات شرکت‌های خارجی نیز جدی است و بی‌اثر نیست، چرا که دارو‌های تولید خارج از کشور آزمون خود را پس داده‌اند، هیچ گاه ماده اولیه خود را تغییر ندادند، اما متاسفانه در مورد دارو‌های تولید داخل کشور بار‌ها و بار‌ها شاهد بودیم که پک‌های تولیدی اولیه و ثانویه طبق کیفیت اصلی ماده اولیه بوده، اما در تولیدات بعدی، دارو کیفیت اولیه خود را از دست داده است. دقیقا این موضوع عدم اطمینان است که عزیزان مبتلا به تالاسمی را مجاب می‌کند تا کمتر به سراغ مصرف داروی ایرانی بروند. مطمئن باشید که اگر مواردی که ذکر شد به طور مستمر رعایت شوند، عزیزان مبتلا به تالاسمی تغییر دارو نخواهند داشت.

س: به نظر شما بیماران مبتلا به تالاسمی از وجود چنین داروی جدیدی اطلاع دارند و آگاه هستند که داروی جدید تولید داخل تا این حد شرایط درمانی آن‌ها را تسهیل می‌کند؟

رمضانی: مطمئنا تمامی بیمارانی که داروی خوراکی را مصرف می‌کنند، از تولید و توزیع این داروی جدید آگاه هستند.

س: پس به نظر شما آگاهی پیرامون وجود داروی جدید برای بیماران تالاسمی وجود دارد؟

رمضانی: ما این خبر را در تمام برنامه‌هایی که در رابطه با تالاسمی داریم اعلام کردیم، فیلد برنامه‌هایمان را درمان نوین تالاسمی با داروی خوراکی قرار دادیم و در شبکه‌های مجازی مربوط به خودمان نیز بار‌ها اعلام کردیم؛ همینطور در سمینار‌ها و کارگاه‌های آموزشی متنوعی که توسط متخصصین و پزشکان در هر استان کشورمان برگزار می‌شود هم این موضوع مطرح و آگاهی‌رسانی انجام شده است؛ بنابراین اکثریت جامعه بیماران تالاسمی کشور در جریان این داروی جدید تولید داخل هستند.

س: ضمن تشکر از شما بابت این مصاحبه، اگر در انتها نکته و سخنی وجود دارد که می‌خواهید مطرح شود بفرمایید.

رمضانی: من خودم به شخصه جدا از مسئولیتی که در انجمن تالاسمی دارم، از این داروی جدید استقبال می‌کنم و منتظر هستم این دارو در دسترس قرار گیرد تا خودم و خانواده‌ام جزو مصرف‌کنندگان آن باشیم، چرا که از ۶ سال قبل داروی خوراکی ایرانی مصرف می‌کنم و ارجحیت من استفاده از داروی ایرانی است. بار‌ها شاهد بوده‌ام که به دلایل گوناگونی، چون هزینه تمام شده دارو و مشکلات واردات، نمی‌توان داروی خارجی را مداوم مصرف کرد. بنده تمام این فاکتور‌ها را کنار هم قرار دادم و به این نتیجه رسیدم که اگر به دارویی که داخل کشور خودمان تولید می‌شود اطمینان داشته باشم مصرف آن بسیار بهتر است از انتظار برای مصرف داروی خارجی که وجودش در کشور در هاله‌ای از ابهام است و آینده مشخصی برای توزیع مداوم ندارد.

به عنوان سخن آخر نیز باید اذعان کنم که انتظار دارم تمامی بیماران مبتلا به تالاسمی به کمک دارو‌های جدید خوراکی تالاسمی که تولید می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد با حمایت‌های انجمن تالاسمی که وعده داده است این دارو‌ها را با قیمتی مناسب (در واقع رایگان) در دسترس عزیزان مبتلا به تالاسمی قرار دهد، درمان مناسبی را برای خودشان رقم بزنند و نگاه و دید بهتری به آینده داشته باشند.

منبع: فردا

کلیدواژه: کیفیت دارو بیماران بیماران تالاسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۷۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد

سیدحیدر محمدی با اشاره به تلاش‌های سازمان بیمه سلامت در کنار دیگر ارگان‌های حوزه سلامت در خدمات‌دهی به بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله بیماران مبتلا به تالاسمی گفت: تالاسمی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ژنتیکی است که در کشور ما نیز همانند سایر کشورهای دنیا شیوع دارد، این بیماری که در زمره بیماران خاص و صعب العلاج قرار گرفته ۲۳ هزار مبتلا در ایران دارد و خوشبختانه کشورمان در زمینه دانش پزشکی درمان تالاسمی پیشگام بوده و عمر این بیماران با خدمات ارزشمند پزشکان طی سالیان گذشته افزایش یافته است.

رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه درمان این بیماری برای بسیاری از خانواده‌ها دارای هزینه‌های بسیار بالایی بوده و در برخی شرایط برای آن‌ها امکان پذیر نیست، افزود: سازمان غذا و دارو در سال ۱۴۰۲ داروهای موردنیاز بیماران تالاسمی را نسبت به سال قبل به میزان قابل توجهی تامین کرد.

وی با اشاره چالش‌های داخلی و خارجی کشور در تامین داروها، گفت: تلاش‌های سازمان غذا و دارو در انجام وظایف بویژه تامین انواع دارو علی رغم وجود همه محدودیت‌ها بیشتر نمایان می‌شود؛ اما این سازمان هیچ چالش بالفعل و بالقوه‌ای را بهانه کوتاهی از انجام وظایف خود قرار نمی‌دهد.

محمدی با بیان اینکه در تامین دارو های تالاسمی تلاش شده که نقایص نسبت به گذشته کاهش یابد و به داروی مورد نیاز بیماران دسترسی بهتری باشد، اظهار امیدواری کرد: در سال جاری با اتخاذ راهکارهای علمی و افزایش منابع و اعتبارات لازم بتوان از بیماران خاص حمایت های بیشتری صورت داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • داروی ایرانی SMA به مرحله ارزیابی کیفی رسید
  • داروی ایرانی SMA در چه مرحله‌ای است؟
  • احتمال عرضه داروی ایرانی SMA در خرداد
  • آمار هولناک از فوت بیماران تالاسمی در ایران
  • آمار هولناک از فوت بیماران ایرانی به دلیل نبود داروهایشان!
  • روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب اعلام شد
  • هیچ محدودیتی برای تأمین داروی بیماران خاص اعمال نمی‌شود
  • تلاش برای دسترسی به داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد