Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@06:11:24 GMT

موریانه جعل در اشعار مولوی - علی حیدر شاه حسینی*

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۵۷۶۷۰

موریانه جعل در اشعار مولوی - علی حیدر شاه حسینی*

قزوین - ایرنا - موریانه جعل از طریق فضای مجازی به تدریج در ستون های ادبیات پربار فارسی به ویژه آثار مولانا جلال الدین محمد بلخی نفوذ کرده و موجب انتساب اشعار مختلفی به این شاعر گرانمایه شده است که در پاره ای موارد انسان را به شگفتی وا می دارد.

البته انتساب و جعل آثار شاعران معروف از جمله مولانا و خیام نیشابوری سابقه ای طولانی دارد و امروزه با توسعه فضای مجازی و گسترش پیام رسان ها در حوزه ادبیات معاصر به ویژه اشعار فروغ فرخزاد و سهراب سپهری بیشتر دیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با ادامه این روند بیم آن می رود نوجوانان و جوانان، شاعران بزرگ کشور را فقط از طریق همین جعلیات بشناسند.
هر چند دلایل متعددی برای انتساب اشعار به شاعران معروف در طول تاریخ وجود دارد، ولی به نظر می رسد سوء استفاده از علاقه مردم به آثار مولوی باعث شده تا برخی افراد با انتساب اشعاری به آن شاعر بزرگ عقاید عمدتا سیاسی خود را تبلیغ کنند و به عبارت دیگر مردم را فریب دهند به همین دلیل مخاطبان اینگونه اشعار باید بیشتر مراقب باشند تا به دام فریبکاران گرفتار نشوند.
بی توجهی برخی از مردم به اصالت مطالب فضای مجازی و اصولا آنچه حق تالیف گفته می شود نیز موجب شده تا هر کس هر مطلبی را که دریافت کرد در گروهها و کانال های دیگر انتشار دهد و همین تواتر گاه باعث می شود تشخیص درست از نادرست به ویژه برای نوجوانان و جوانان مشکل شود .
جعل نام شاعر زیانی دو سویه دارد، از یک سو حق شاعر اصلی ضایع می شود و از سوی دیگر آنچه مربوط به مولوی نیست به نام او به خورد مخاطبان داده می شود و مردم را از شناخت آثار چهره واقعی شاعران محروم می سازد.
کار جعل اشعار مولانا به حدی رسیده که برخی از دوستداران شعر و ادب فارسی و به ویژه ارداتمندان آن بزرگوار وبلاگها و گروههایی تلگرامی را برای مقابله با آن ایجاد کرده و حتی کمپین مقابله با جعلیات راه انداخته اند که در نوع خود اقدام مفید و قابل تاملی است .
با وجود این کوششها، هنوز کفه ترازو به نفع جعل کنندگان است و به نظر می رسد افزایش سواد ادبی مردم، توجه همه جانبه حق تالیف و نیز سواد رسانه ای به ویژه در خصوص فضای مجازی می تواند زنگار را از آثار مولوی بزداید و یا مانع نشستن زنگار بر آنها شود چنانکه او خود (البته برای بیان حقیقتی دیگر) فرموده است:
آیینه ات دانی چرا غمـــاز نیست زانکه زنگار از رخش ممتاز نیست
رو تو زنگـار از رخ خـود پاک کن بعد از آن آن نور را ادراک کن
هــرکسی ز اندازه روشندلی غیب را بیند به قدر صیقـلی
هـر که صیقل بیش کرد او بیش دید بیشتر آمد بر او صورت پدید.
*خبرنگار ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ادبيات تحريف فضاي مجازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۷۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان نقطه اتصال منطقه است

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان گفته است افغانستان نقطه اتصال منطقه است و این موضوع بدون این کشور ممکن نیست.

مولوی عبدالکبیر در مراسم فراغت دانشجویان دانشگاه پولی‌تخنیک در کابل گفت پروژه‌های بزرگ اقتصادی کاسا یک هزار، تاپی و ترانزیت منطقه‌ای بدون حضور افغانستان ناممکن است و طالبان خواستار عملی شدن این پروژه‌ها هستند.

او همچنان از کشورها و شرکت‌های بزرگ دعوت کرد تا به افغانستان آمده و سرمایه‌گذاری کنند.

طالبان پیش از این نیز خواستار سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بخش‌های مختلف در افغانستان شده بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • جنایت علیه فلسطین وجدان دانشجویان غیر مسلمان را به درد آورده است
  • افغانستان نقطه اتصال منطقه است
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • استقلال در جست‌وجوی یک آمار ویژه با دروازه‌بان دوم
  • نبرد تاکتیکی استقلال و تراکتور/ آبی‌ها چگونه در غیاب حسینی از دروازه‌شان محافظت می‌کنند؟
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!