Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@14:07:11 GMT

وزیر جهاد کشاورزی از قنات بلده فردوس بازدید کرد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۵۹۳۵۲

وزیر جهاد کشاورزی از قنات بلده فردوس بازدید کرد

بیرجند - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی عصر شنبه در دومین روز سفر به خراسان جنوبی از قنات بلده شهرستان فردوس که در فهرست آثار جهانی قرار دارد، بازدید کرد.

به گزارش ایرنا رئیس هیئت مدیره دفتر میاه بلده فردوس در حاشیه بازدید وزیر جهاد کشاورزی از قنات بلده فردوس در جمع خبرنگاران گفت: تعداد کل قنوات بلده در قدیم 26 رشته بوده که در حال حاضر 16 رشته از آن باقیمانده که اکنون 14 رشته فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد علی دهقان بیان کرد: مجموع آب استحصالی این قنات در یک نقطه تجمیع و بسته به وضعیت سال ( ترسالی یا خشکسالی) دبی آن بین 80 تا 250 لیتر در ثانیه است.
رئیس هیئت مدیره دفتر میاه بلده فردوس اظهار داشت: مجموع میله چاه ها 606 حلقه به طول 28 کیلومتر در ورودی باغات و مزارع قرار دارد و آب را به 2 نهر مساوی تقسیم کرده و کماکان ادامه دارد.
وی گفت: مجموع 2 نهر هفت هزار و 200 فنجان سه دقیقه ای از مدار هشت بوده که به لحاظ مالکیت چهار هزار و 357 فنجان به صورت وقفی و 2 هزار و 843 فنجان ملکی است.
دهقان یادآور شد: سطح زیرکشت قنات بلده 400 هکتار باغ انار با یکهزار و 550 نفر انار کار و یکهزار و 200 هکتار مزارع زعفران با سه هزار نفر بهره بردار است.
وی با بیان اینکه کشاورزی در این منطقه در قالب یک شرکت مدیریت شرب انجام می شود تاکید کرد: این روش یکی از پیشرفته ترین نظام های بهره بردار محسوب می شود.
مجموعه قنات بلده شهرستان فردوس از توابع استان خراسان جنوبی که به شماره 30161 در فهرست آثار ملی ایران ثبت است و تابستان سال 1395 در فهرست میراث جهانی نیز ثبت شد و از این منظر باید قنات را یک مزیت اقتصادی و فرهنگی توامان دانست.
قنوات بلده فردوس کاریزی با 14 رشته قنات و چهار چشمه است که آب های سطحی را از دره ها جمع آوری می کند، در یک شبکه پیچیده به هم وصل می شود و یک شاه جو پدید می آورد.
وزیر جهاد کشاورزی ظهر روز گذشته (جمعه) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش کشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و به همراه هیاتی از مدیران ارشد این وزارتخانه مورد استقبال معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.
وی پس از ورود به بیرجند از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بازدید کرد که یک هکتار سطح زیرکشت گل رز به روش هیدروپونیک دارد و در این گلخانه، گل رز هلندی در 15 رقم و 10 رنگ کشت می شود.
حجتی همچنین ضمن بازدید از مجتمع کشت و صنعت سربیشه به منظور افتتاح آبیاری زیرسطحی 72 هکتاری اسماعیل آباد به شهرستان نهبندان سفر کرد.
بازدید از مزرعه خارشتر شرکت پیوند خاوران به عنوان نخستین مزرعه الگویی در سطح کشور در شهرستان قاینات، بازدید از کارخانه تروند زعفران، افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار شرکت سهامی زراعی اسلام آباد قاین و بازدید از شرکت سهامی زراعی خضری از جمله برنامه های وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی بود.
محمود حجتی همچنین امروز ( شنبه) با سفر به شهرستان های فردوس و بشرویه به ترتیب از پروژه های پرورش بز سانن و پروژه های آبخیزداری صندوق توسعه ملی بازدید می کند.
افتتاح همزمان پروژه تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 800 هکتار و بازدید از کارخانه سبزی خشک کنی و تولید عرق های اکسیر طبس از برنامه های آخرین روز سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان خراسان جنوبی خواهد بود.
خراسان جنوبی 149 هزار و 130 هکتار اراضی زراعی و باغی زیر کشت آبی و دیم دارد. از مهمترین محصولات این استان مرزی و کویری می توان به زرشک، زعفران، عناب، پنبه، پسته، بادام و گل نرگس اشاره کرد.
7557 * 6054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي بازديد قنات بلده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۹۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب اعتبارات برای جبران خسارات سیل اخیر

محمدعلی حاتمی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در دیدار با مدیر آب و خاک و مسئولین دفاتر در خصوص خساراتِ سیل اخیر و مسائل مربوط به حوزه آب و خاک گفت: در تخصیص اعتبارات دولتی، اولویت با پروژه‌هایی است که در افزایش تولید نقش بسزایی داشته و پروژه‌هایی که در آن تغییر کاربری صورت گرفته، علاوه بر در نظر گرفتن وجه حقوقی کیفری برای مسببین، هیچ گونه اعتبارات دولتی در این راستا به آنها تعلق نخواهد گرفت.

بشارتی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، ضمن خوشامدگویی به رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: دستگاه‌های متولی با همکاری جهادکشاورزی باید هرچه سریعتر نسبت به پیگیری، جذب و نظارتِ اعتبارات مربوطه، جهت جبران خسارات سیل اخیر اقدام نمایند.

عزیزیان معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز اضافه کرد: بازدید‌های مستمر توسط کارشناسان، جهت بررسی و برآورد خسارت سیل صورت گرفته و اکنون میتوان با کمک‌های بلاعوض و اعتبارات مربوطه توام با مشارکت مردم در صدد جبران خسارت سیل اخیر اقدام نمود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • سوخت تخصیصی بخش کشاورزی جهرم رصد می‌شود
  • جذب اعتبارات برای جبران خسارات سیل اخیر
  • یک نفر بر اثر ریزش ساختمان در کلوان جان باخت
  • ۶۵ روستای خراسان جنوبی آبرسانی شد