Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز گذشته (جمعه) اولین روز و افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه تهران به همت انجن سینمای جوانان ایران بود؛ که در ادامه گزارشی از این روز را می‌خوانید. ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سی وپنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از دیروز (جمعه 18 آبان) حرکت خودش را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روز 146 فیلم کوتاه داستانی، مستند، تجربی، پویانمایی در بخش‌های بین الملل به نمایش در آمدند؛ مخاطبان سینما، اهالی رسانه و همچنین خانواده سینما و داوران این جشنواره در کنار هم به تماشای این آثار نشستند.

استقبال و حضور چشم گیرِ این جمعیت، با توجه به روز نخست جشنواره آنهم در روز جمعه نشان از اتفاقات خوبی است که دارد برای جریان فیلم کوتاه کشور شکل می‌گیرد.

اهالی فیلم کوتاه همواره از عدم استقبال فیلم کوتاه در کشور گله‌مند بودند اما وقتی دیروز با تعدادی از ایشان صحبت می‌کردیم به اتفاق از این حضور انبوه خوشحال و شگفت‌زده بودند. علت خوشحالی معلوم است اما متعجب بودند چرا که دیدن این صف‌های طولانی پشت درب سالن‌ها نمایش (با تأکید دوباره بر روز افتتاحیه جشنواره) حقیقتا هم جای تعجب دارد. این ازدحام در جشنواره‌های فیلم بلند مثل فجر امری بدیهی و طبیعی است، ولی برای فیلم کوتاه نه!

البته این سکه روی دیگری هم دارد، روی دیگرش آنجایی است که این جمعیت برای فیلم دیدن آمده‌اند پس سالن می خواهند، صندلی می‌خواهند و توقع دارند به آنچه که برایش آمده‌اند، برسند(که توقع به‌جایی هم هست). اما آنچه در نهایت می‌ماند این توقع است و عدم ظرفیت سالن‌ها و بخش زیادی از این جمعیت!

اغراق نیست اگر بگوییم در برخی سانس‌ها حدود نیمی از جمعیتی که دقایق طولانی شاید هم ساعتی در صف ایستاده بودند، موفق به ورود در سالن و تماشای آثار نمی‌شدند، که حتی قسمت جالب قصه اینجاست برخی از ایشان صاحب همان فیلم‌هایی بودند که قرار بود نمایش داده شود! شاید نیاز است جشنواره در ادوار بعدی برنامه‌ای تدارک ببیند که صاحبان اثر، حتما بتوانند در سالن اکران فیلم خودشان حضور داشته باشند.

این ازدحام کار را به جایی رساند که در یکی از سانس‌های بعدازظهر، مقابل یکی از سالن‌ها اعتراضاتی صورت گرفت، در اینجا ادب و برخورد محترمانه پرسنل جشنواره در مقابل این جمعیت، نقش موثری بر خاتمه خیرِ این شلوغی داشت.

حدودا از بعد ساعت‌های 7-8 غروب این شلوغی رو به افول رفت و فضا کمی آرام‌تر و خلوت‌تر شده بود.

تمام بخش‌ها و قسمت‌های جشنواره مثل نشست های تخصصی علمی، ستاد خبری، پذیرایی و غیره فعال بودند و فقط بخش بازار جشنواره (مارکت) در این روز شروع به کار نکرده بود که قرار شد از امروز یعنی (شنبه) فعالیت خودش را آغاز کند که این‌چنین هم شد.

در پایان باید اشاره کرد در جشنواره‌های مثل فجر که میزبان فیلم‌های بلند و چهره‌های مشهور است همواره جمعیت زیادی از تماشاگرنمایان و سلفی بگیران حضور دارند که فضای جشنواره را کمی شاید هم بیشتر از کمی، از آن حال‌وهوای فرهنگی و هنری خودش دور می‌کنند.

اما در این جشنواره چون ماهیت فیلم کوتاه زیاد رابطه خوبی با حضور سلیبریتی ندارد و این چهره‌ها معمولا در فیلم‌های کوتاه کمتر دیده می‌شوند طبیعتا در جشنواره فیلم کوتاه هم حضور آنچنانی ندارند؛ نتیجه بر آن می‌شود که آن دسته از عزیزانِ سلفی بگیرِ همیشه در صحنه هم دلیلی برای حضور نداشته باشند و به فرهنگی‌تر برگزار شدن جشنواره، کمک نمایند. 

البته این روز خیلی هم خالی از چهره‌های مطرح نبود، چرا که چندنفری از ایشان مثل کتایون ریاحی و بابک حمیدیان در این روز از جشنواره یعنی روز جمعه آمدند و رفتند ولی خیلی سروصدایی نداشتند.

انتهای پیام/

R1520/P1439/S4,34/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۰۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعلام کرد: فیلم کوتاه «لان» به نویسندگی و کارگردانی حامد اریب و تهیه کنندگی سیدمصطفی قاسمی‌پور به عنوان نماینده سینمای کوتاه ایران به بخش رسمی مسابقه هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های ژانر وحشت پاناما راه یافت.

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به برندگان ملی و بین المللی این جشنواره که از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ آوریل در موزه هنر‌های معاصر پاناما برگزار شده است که این فستیوال امروز ۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

فستیوال فیلم‌های ترسناک پاناما، تنها جشنواره بین المللی و مستقل در آمریکای مرکزی و در کشور پاناما با ژانر سینمای وحشت و کالت است که هر ساله در فصل بهار برگزار می‌شود و عاشقان سینمای دلهره و وحشت را به خود جذب می‌کند. 

فیلم کوتاه لان در ژانر فیلم کوتاه هیجانی تهیه شده است. 

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: هر چیزی آنطوری که فکر می‌کنید نخواهد بود. باید در پشت هر پیچ منتظر اتفاقی بود، معمولا در ساده‌ترین مکان‌ها مهم‌ترین اتفاقات رخ می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • سالن‌های نمایشی ۲ روز تعطیل می‌شود
  • گراوید از میاندوآب نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه جشنواره لتونی شد
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • استقبال گسترده زائران و مجاوران رضوی از جشنواره لاله‌های مشهد
  • استقبال دانشجویان از نخستین تور شهروندی عمران و پیشرفت شهرداری شیراز
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر