Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-18@13:33:05 GMT

واکنش ضرغامی به یک تئاتر و کنایه به «لاکچری‌ها»

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۱۵۴۲

صراط:

عزت الله ضرغامی رئیس پیشین صداوسیما پس از پایان تماشای نمایش «رسول» درباره آن در گفت‌وگویی  عنوان کرد: انتخاب سوژه در این شرایط اجتماعی هوشمندانه است و ما به سوژه‌هایی نظیر «رسول تُرک» نیاز داریم که بتواند مصادیق دیگری داشته باشد و تعمیم پیدا کند و آن‌ها را در قالب نمایشی ارائه دهیم که جامعه مشخصی را در بر بگیرد و اثر انسان سازی و تربیتی خود را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: بعضی قصه «رسول تُرک» را در کتاب‌ها و بعضی از نوشته‌ها خوانده بودند و با آن آشنایی داشتند و من برای اولین بار است که می‌بینم یک کار نمایشی خوب به دنبال ارائه این سوژه است. به نظرم کار خوبی در حد خودش بود و متن و میزانسن نیز خوب نوشته شده و در محیط باز ارائه یک نمایش میدانی در این ابعاد با این میزان مخاطب، ارزشمند و حرفه‌ای بود.
عضو شورای عالی فضای مجازی درباره مسائل فنی نمایش توضیح داد: نه تنها مشکل صدا نداشتیم بلکه به خوبی از پس آن برآمده بودند. نورپردازی و میزانسن عالی بود و در واقع ترکیب موضوعات که هم به خود قصه می‌پرداخت و هم مرثیه اباعبدالله را در شرایط زمانی خودش به خوبی تعریف کرد و مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌داد، خوب بود.  
او با اشاره به مدیریت درست کار با توجه به سردی هوا افزود: در فضای باز با تمهیدات ساده و کارآمد، مخاطبان از طیف‌های سنی مختلف از پیر و جوان در کنار یکدیگر در یک سکوت خوب توانستند این نمایش را ببینند. «رسول» کار ارزشمندی است و به اعتقادم با توجه به اینکه سوژه کم نداریم، امکان تعمیم این موضوع و حرکت وجود دارد.

ضرغامی یادآوری کرد: تصورم این بود که شاید یک کار طنز بتواند مدت زیادی مردم را کنار هم نگه دارد، اما با وجود اینکه این کار مرثیه بود، به راحتی چند هزار نفر را به خود مشغول می کند.

ضرغامی افزود: برای کسانی که به طور مرتب بر طبل یک ژانر خاص می کوبند و فکر می‌کنند اگر کار خوبی می‌خواهند، ارائه دهند باید خیلی از حدود را زیر پا بگذارند و در مسیرهایی قدم بگذارند که با ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی ما هماهنگ نیست، «رسول» نمونه خوبی است. این تجربیات نشان می‌دهد که اگر موضوع به خوبی پرداخته شود، حوزه های جذب مخاطب ما بالاست.
رئیس پیشین صداوسیما با اشاره به اینکه خوشبختانه این کار با این ابعاد موفق شد، افزود: «رسول» به عرفی کردن نمایش و بیرون آمدن از قاب خاص ویترینی که به صورت گلخانه‌ای تئاتر را از مردم جدا می‌کند، کمک می‌کند. معمولا هم جریان خاصی به سمت تولید نمایش های گران می رود و هم اینکه این نوع نمایش مخاطب خاصی می‌طلبد.

ضرغامی با تأکید بر اینکه ما شاهد بعضی کارهای نمایشی لاکچری هستیم که موضوع آن به لاکچری نمی‌خورد، اما ارائه می شود، افزود: قصدم انتقاد نیست، اما این سیر را باید مدیریت کرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: عرفی شدن نمایش که هم ساده برگزار شود و هم با مخاطب رابطه برقرار کند و بتواند در قشرها و محیط‌های مختلف مثل مدارس و مساجد تعمیم پیدا کند، کار خوبی است. ما استعدادهای زیادی داریم و این نوع کارها می توانند مثل یک وسیله، آثار هنری سطح بالای تئاتر را با ظرفیت های مردمی متصل کند.

او با بیان اینکه ما از این دست کارها که مردم محیط و ادبیات آن را باور می کنند، کم نداریم، افزود: اگر این کار به خوبی انجام شود، می توانیم شاهد تحولی در کار نمایش باشیم و نمایشی که متعلق به مردم است و بر اساس فرهنگ واقعی مردم شکل گرفته را توسعه دهیم.
ضرغامی با تشکر از مدیریت که در فضای باز با چادر، حداقل امکانات را فراهم کرد، عنوان کرد: من قبلا در کارهای اجرایی بودم و از کم و کیف این نوع کارها آگاهی دارم و این کار سخت و تحسین برانگیزی است.

او در پایان گفت: مجموعه عوامل هنری، متن، کارگردانی، بازیگران و تدارکات که پشت صحنه و روی صحنه زحمت کشیدند، کار بزرگی انجام دادند و با یک تیم منسجم و با اعتقاد کار می کردند و همین اعتقاد موجب توفیق در کارشان شد و امیدوارم دوباره شاهد نمونه های دیگری از این نوع کار باشیم.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: عزت الله ضرغامی نمایش رسول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۱۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد

 اتابک نادری، دبیر این جشنواره، تاریخ و زمان اجرای آثار منتخب جشنواره که به شکل اجرای عموم در سالن‌ها و شهر‌های مختلف به صحنه می‌روند، مشخص شد.

مطابق این گزارش، ۱۵ نمایش منتخب جشنواره و نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی به دعوت دبیر جشنواره، به شرح زیر اجرا خواهند شد.

۱. نمایش «آبگینه» نوشته سعید تشکری و کرگردانی مریم رضازاده از استان البرز از ۱۳ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای هنر نظرآباد به صحنه می‌رود.

۲. نمایش «آبی‌گونه» نوشته و به کارگردانی کاوه مهدوی از ۲۳ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تالار سایه مجموعه تئاترشهر تهران به صحنه می‌رود.

۳. نمایش «تولد یک سالگی» نوشته شادی غفوریان و به کارگردانی بهاره فاضلی‌راد در شهر مشهد، در تماشاخانه استاد حسین نوری و تاریخ ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه اجرا خواهد داشت.

۴. نمایش «پانما» نوشته و به کارگردانی مجید کاظم‌زاده مژدهی از تاریخ ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی صحنه‌ای خواهد داشت.

۵. نمایش «روز‌های اتفاقی» نوشته کامران شهلایی و کارگردانی پوریا رضایی از تاریخ ۵ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای آینه شهر اراک به صحنه خواهد رفت.

۶. نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی محمد رسائلی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی خواهد داشت.

۷. نمایش «حکایت دختری که خاتون مغربی را دید» نوشته سیروس همتی و کارگردانی مشترک سیدابراهیم شبیری و پوریا قصابی از ۱۳ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه صورتک قوچان اجرای عمومیِ صحنه‌ای خواهد داشت.

۸. نمایش «دارشکنه» نوشته و به کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه در تالار استاد لایق شیراز به صحنه خواهدرفت.

۹. نمایش «دل لرزه» نوشته سیدعلی موسویان و به کارگردانی فاطمه بایرام‌زاده از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه در تئاترشهر تبریز به صحنه خواهدرفت.

۱۰. نمایش «صدمین تکه» نوشته و به کارگردانی بهناز دوستی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه در سالن بلک باکس شهر ساری به صحنه خواهدرفت.

۱۱. نمایش «کان لم یکن» نوشته و به کارگردانی سیدعلی موسویان از ۲۶ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در تالار سایه مجموعه تئاترشهر تهران به صحنه می‌رود.

 ۱۲. نمایش «یاخته» نوشته مهدی سیم‌ریز و به کارگردانی میثم نویریان از ۵ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران اجرای عمومی خواهد داشت.

۱۳. نمایش «گلبهار» نوشته و به کارگردانی هاشم پورمحمدی از ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تئاترشهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.

۱۴. نمایش «گوهر» نوشته سیروس همتی و به کارگردانی سید محسن هاشمی از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه هنر شهر تربت حیدریه اجرای عمومی خواهد داشت.

۱۵. نمایش «هشت + میلیون» نوشته رضا عرفانی و به کارگردانی محمد حسن‌زاده از ۱۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در کارخانه نوآوری شهر مشهد به صحنه می‌رود.

۱۶. همچنین نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در سالن استاد لایق شهر شیراز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) است که به ریاست فرهاد قائمیان در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • «رجوع» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود
  • هنر تئاتر با فرهنگ گفتگو شکل می‌گیرد
  • رقص فراموشی و فرار از کلیشه‌ها
  • مورایس: ناکامی هم بخشی از تئاتر فوتبالی است
  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • فرزند زمانه خود باش