Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحقیقات اخیر نشان می دهد که شرکت های آمریکایی از فرار مالیاتی سالانه ۱۸۰ میلیارد دلار سود به جیب می زنند.

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس یک تحقیق جدید انجام گرفته شده از سوی دانشگاه کالیفرنیا و برکلی آمریکا، فرار مالیاتی منجر به درآمد سالانه صدها میلیارد دلاری برای ثروتمندترین افراد جهان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیق نشان می دهد که تقریبا ۵۰ درصد سود شرکت های آمریکایی چند ملیتی از طریق فرار مالیاتی در سرتاسر جهان حاصل می شود؛ این در حالی است که در سال ۱۹۷۰ میلادی سود شرکت ها از فرار مالیاتی تقریبا کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

شرکت های چند ملیتی به طور گسترده ای پول های خود را در فراسوی مرزها نگهداری می کنند و تا سال ۲۰۱۷ میلادی شرکت های آمریکایی چند ملیتی در حدود ۲.۶ تریلیون دلار در خارج از آمریکا انباشت کردند؛ در حالی که با این کار از پرداخت مالیات ۳۵ درصدی به دولت آمریکا جلوگیری کردند.  

از دهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد، میزان پرداخت مالیات از سوی شرکت های غیر نفتی چند ملیتی آمریکایی از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ ضمن اینه نرخ مالیات پرداخت شده از سوی شرکت های نفتی آمریکایی به دولت های خارجی از میانگین ۷۰ درصد قبل از جنگ خلیج در سال ۱۹۹۱ میلادی به ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده که این می تواند نشان دهند بازگشت حفاظت نظامی ایالات متحده از شرکت های نفتی دولتی باشد.

بر پایه این گزارش، انباشت بدهی خارجی آمریکا به تقریبا ۸ تریلیون دلار یا معادل بیش از ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است. این ۸ تریلیون دلار شامل اختلاف بین ۳۵ تریلیون دلار در سرمایه گذاری خارجی در دارایی های ایالات متحده و ۲۷ تریلیون دلار در سرمایه گذاری های خارجی در دارایی های خارجی می شود.

به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، این اختلاف به نرخ مالیات پایین برای شرکت های چند ملیتی آمریکایی به دلیل قدرت آمریکا و فرار مالیاتی بر می گردد. سود مالیاتی آمریکا سالانه در حدود ۱۸۰ میلیارد دلار معادل تقریبا یک درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۱۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوزهای ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهدهای انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهدهای مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • کشف فرار مالیاتی میلیاردی در زاهدان
  • شوک به آبی‌های پایتخت، فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی و تنها امید بایدن
  • شوک به آبی‌های پایتخت، تنها امید بایدن و فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی
  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط‌های رند
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری