Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌‌ و‌‌ گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه تقلید از علوم انسانی غربی و استفاده از نظریه های آنان گفت: ما نزدیک به 70 سال است دست به چانه زیر نظر کاخ علم غرب نشسته ایم و سوار بر قطار ترجمه شده ایم، این قطار ما به سمت غرب می برد تا ببینیم فلان نظریه پرداز آن ها بیشتر بر چه مسائلی تمرکز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قطار 70 سال است که به سمت غرب در حال رفت و آمد است،چون در این قطار مانند تماشاگر نشسته ایم و گام مثبتی بر نمی‌داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه ما نتوانسته ایم به موزارت نظریه های اشخاصی مانند ژان فرانسوا لیوتار یا ژاک دریدا نظریه تولید کنیم. ما هنوز زیر چتر افلاطون هستیم، در صورتی که می گویند تمام فلسفه در زمان ویتگنشتاین مانند پاورقی از نظریات افلاطون است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در زمینه تاکید رهبری بر توجه به علوم کشورهای شرقی گفت: همان طور که می دانید ضعیف ترین کشور در تولید رمان، ژاپن است،‌ اما در صنعت این خلاء را جبران کرده است. کشور ما از نظر ادبیات و شعر کشوری غنی است، اما متاسفانه روحیه علم و دانش و پژوهش پروری در کشور کمرنگ تر از گذشته شده است.

وی اضافه کرد: شیفتگی به آثار غرب و عدم تولید آثار مکمل، یکی از عواملی است که منجر به تقلید علمی از کشورهای غربی شده است. من معتقدم که هنوز نتوانسته ایم ادبیات غنی کشور خود را به درستی به جهانیان عرضه کنیم.

خنیفر تقویت روش تحقیق،‌ حضور در عرضه های جهانی، تولید دانش به موازات غرب و حمایت از محققان را عوامل موثر در تولید تئوری ایرانی دانست و گفت: در این راستا می توان بانک نحقیقاتی ایجاد کرد،‌ به عنوان مثال می توان برای فرد محقق به مدت چند سال حقوق در نظر گرفت، به گونه ای که فرد به طور کامل روی پژوهی خود تمرکز کند یعنی حتی اگر در گوشه خانه بنشیند حقوق بگیرد؛ به شرطی که پژوهش او محصول بدهد.

وی بیان کرد: من حدود 50 نفر را می شناسم که اگر در خانه بمانند و بر پژوهش خود تمرکز کنند، شاهد انقلاب کرسی های نظریه پردازی خواهیم بود،‌ اما در حال حاضر چنین افرادی باید افراد بری تامین معیشت خود تلاش کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: زمانی که نظام آموزشی آمریکا با مشکل مواجه شد،‌ فردی به نام کاترین لوئیس را برای بررسی نظام آموزشی ژاپن به این کشور فرستادند تا تحقیق کند چرا نظام آموزشی ژاپن با 30 ماده درسی از نظام آموزشی آمریکا با 58 ماده آموزشی موفق تر است. این فرد قرار بود به مدت یک سال در ژاپن در این زمینه تحقیق کند، وی خانواده خود را به این کشور برد و فرزندان خود را در مدرسه آمریکایی های توکیو ثبت نام کرد، جالب آنجاست که تمام هزینه های وی از دولت تامین شد.

وی افزود: پژوهش کاترین لوئیس نه تنها در یک سال به اتمام نرسید بلکه 14 سال به طول انجامید، در طول این 14 سال تمامی مخارج زندگی وی تامین شد، محصول پژوهش این فرد کتابی تحت عنوان «آموزش قلب ها و اندیشه ها» بود،‌این کتاب در حال حاضر در ایران ترجمه شده و در بازار موجود است. آیا از محققان ایرانی به مدت 6 ماه حمایت می شود تا بتواند در یک دوره تحقیق انجام دهد؟ اگر هم محققان در رشته های شیمی، فیزیک یا علوم پایه داریم، مدیون آزمایشگاه های دانشگاه ها هستیم. متاسفانه آنطور که باید از محققان حمایت نمی کنیم اما از آن ها انتظارات بالایی داریم.

انتهای پیام/

31 / 167 حسین خنیفر آثار غرب تقلید رئیس دانشگاه فرهنگیان دانش پژوهش

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آثار غرب تقلید رئیس دانشگاه فرهنگیان دانش پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۲۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران

اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان در پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مستقر شدند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از فعالان و نمایندگان عرصه اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران جهت ایجاد اتاق مشترک بازرگانی فناوری بین‌المللی در کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایرانی حضور یافتند.

در این نشست حسن زمانیان، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی اقتصادی اظهار کرد: اتاق‌ها در عرصه تولید، خدمات بویژه صادرات و همچنین در جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

وی ضمن اظهار خرسندی از حضور و استقرار اتاق‌های بازرگانی در پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در این پارک قطب فناوری پارک نیز در شهر آفتاب تاسیس شده است.

زمانیان افزود: در راستای علمی و تخصصی کردن محصولات شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و با تفاهم و همکاری با وزارت صمت و با امضای دو معاونت در وزارتخانه علوم و صمت گواهی‌نامه‌های رتبه‌بندی تحقیق و توسعه صادر می‌شود که معتقد هستیم نهادها و شرکت‌های اقتصادی درصورت نبود بخش تحقیق و توسعه از عرضه و تقاضای بازارهای جهانی عقب می‌مانند و وجود این بخش در شرکت‌ها کاملا ضروری است.

معاون وزیر علوم گفت: یکی دیگر از گواهینامه‌ها که تعیین‌کننده درصد داخلی یا خارجی بودن محصولات شرکت‌ها را تعیین می‌کند، گواهی عمق ساخت داخل است که توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران صادر می‌شود و در صورتی که درصد امتیاز گواهی بالا باشد، آن محصول از معافیت گمرکی برخوردار شده و چنانچه بتواند نیاز آن محصول را در کشور فراهم کند، از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی پانزده است، ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه ۶۳ را داریم و این فاصله به این دلیل است که نمی‌توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری‌سازی نرسانده‌ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود و باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که دارای پیچیدگی اقتصادی مثبت باشند.

به نقل از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، زمانیان افزود: تحقیقاتی مهم است که تبدیل به دانش فنی و پس از آن منجر به تولید محصولی شود که در سطح بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد و همچنین محصولات تولیدشده باید به خوبی در بازار ارائه و در معرض دید قرار گیرند که این بازاریابی و تجارت را اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در سطحی وسیع انجام دهند و در تجاری‌سازی و فروش محصولات نقشی کلیدی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است