Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@18:56:26 GMT

صادرات ۳۵ درصدی فرش از آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۴۲۷۶

صادرات ۳۵ درصدی فرش از آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  چمنی رئیس اتحادیه فرش دستباف آذربایجان‎شرقی گفت: بیش از ۳۵ درصد صادرات و تولید فرش دستباف متعلق به آذربایجان شرقی است، اما سهم بیمه شده ما تنها ۱۳ درصد کشور است؛ در هر صورت امیدواریم ظرفیت استانی ما که ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده است محقق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه فرش دستباف آذربایجان‎شرقی در ادامه گفت: در چند سال گذشته ۳۰ هزار نفر بیمه شده صنعت فرش استان به دلایلی مثل تاخیر یک روزه در پرداخت حق بیمه از بیمه خارج شده‎اند در حالی که ۹۰ درصد این تعداد قالیباف بودند.

وی اظهار کرد: فرش دستباف به عنوان صنعت و هنر اول کشور و استان مطرح بوده و تنها کالایی است که ثبت جهانی شده و تبریز مرکز جهانی فرش دستباف به شمار می‎رود.

وی افزود: حدود ۲۰۰ هزار نفر در این هنر- صنعت اشتغال داشته و ۵۰۰ هزار نفر از طریق آن و صنایع مرتبط ارتزاق می‎کنند؛ با این حال با شرایطی که پیش آمده تبدیل به فرزند ناتنی اشتغال کشور شده است!

چمنی در عین حال خاطرنشان کرد: فرش تبریز نزدیک به سه هزار سال قدمت دارد و تنها کالایی است که محوریت آن در کشور اسلامی ایران و منتسب به آذربایجان‎شرقی است؛ با این اوصاف هنوز در شهر تبریز موزه فرش نداریم و این صنعت همواره مورد کم‎لطفی و بی‌توجهی قرار می‎گیرد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف آذربایجان‎شرقی سهمیه بیمه صنعت فرش در استان ما ۳۵۰ هزار نفر است، امتا در این استان نزدیک به ۵۰ هزار نفر بیمه شده داریم و در چند سال گذشته ۳۰ هزار نفر بیمه شده به دلایل مختلف از بیمه خارج شده‎اند؛ در حالی که ۹۰ درصد این تعداد قالیباف بودند.

وی اذعان داشت: بیش از ۳۵ درصد صادرات و تولید فرش دستباف متعلق به آذربایجان شرقی است، اما سهم بیمه شده ما تنها ۱۳ درصد کشور است؛ در هر صورت امیدواریم ظرفیت استانی ما که ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده است محقق شود.

لازم به ذکر است ارائه پیشنهاداتی در راستای بهبود فضای کسب و کار، گزارش اجرای مصوبات مرتبط با حوزه فرش دستباف استان، بررسی پیش‎نویس آیین‎نامه پیشنهادی ستاد و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ارائه پیشنهادات مرتبط با تفویض اختیارات مرکز به استان‏ها جهت واردات محصولات کشاورزی و بررسی مشکلات حوزه صنعت آرد استان از جمله موارد مطروحه در جلسه عصر امروز شورای گفت‎وگوی دولت و بخش خصوصی بودند.

 

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۴۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: یونس ژائله در نشست استاندار با فعالان اقتصادی تصریح کرد: دو و نیم میلیارد تومان از نظر ظرفیت منابع داخلی شامل منابع بانکی و خرید ارز و باقی اعتبار را نیز باید از طریق افزایش صادرات به کشورهای همسایه از جمله روسیه تامین کرد. 

وی به جبران عقب‌ماندگی‌های زیرساختی در آذربایجان شرقی تاکید کرد و گفت: استان در انتهای خط گاز قرار دارد، در تامین آب و برق دارای مشکل است و این امر باعث شده تا در توسعه عقب بماند و در این راستا باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری خودمان در انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم و همچنین از استاندار خواهشمندیم که پروژه انتقال آب ارس را با جدیت دنبال کنند.

وی از عدم همکاری و هم‌افزایی بانک ها با بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان، سرمایه گذاری تعداد ۲۱ واحدصنعتی بزرگ با ۲۵۶ همت در استان امضا شد و اغلب آن‌ها نیز برای تامین منابع مالی به بانک‌ها معرفی شده‌اند ولی متاسفانه علی رغم تامین سهم آورده شخصی به میزان بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد ولی بانک‌ها از اعطای تسهیلات خودداری می‌کنند و در این راستا نیز آذربایجان‌شرقی در سهم اعتبارات صندوق توسعه ملی ضعیف‌ترین استان است در حالی که باید از نظر جمعیتی، پنج درصد منابع این صندوق به این استان تخصیص یابد.

 در این مراسم سید باقر شریف زاده نایب‌رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، مهدی امینی رئیس خانه صنعت آذربایجان شرقی، نوید امجد رییس کمیسیون دانش بنیان و بهبود کسب و کار اتاق بازرگانی تبریز، سیدیوسف حسینی رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز به بیان مشکلات و راهکار های اقتصادی تحقق شعار سال پرداختند.

 

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • آذربایجان شرقی مبدأ صادرات به ۱۰۳ کشور دنیا
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • ۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل
  • رشد ۶۴.۸۰ درصدی مصوب درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱
  • تحقق ۱۳۱ درصدی سهم اشتغالزایی در آذربایجان شرقی
  • رشد ۴۱ درصدی درآمد‌های عمومی آذربایجان شرقی
  • افزایش ۲۸ درصدی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌ شرقی