Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد باید طرح های کتابخوانی اجرا کنند، گفت:کتابخانه مساجد باید علاوه بر کتاب های مذهبی، کتاب های متنوع و حتی کمک آموزشی داشته باشد.

«حجت الاسلام مرتضی نظری» در پاسخ به این سوال که از نظر شما چرا آمار مطالعه در ایران پایین است به خبرنگار  فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: علت مهم آمار کم مطالعه در کشورمان به بی توجهی خانواده ها به کتاب و کتابخوانی برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبود جایگاه خوب و فضای مناسب در خانه ها برای کتابخوانی کودکان و نوجوانان از مسایل قابل تامل است. متاسفانه در خانه ها جایگاهی برای کتابخوانی بچه ها نداریم.

 

این طرح سازه کتاب در مسجد و خانه ادامه داد: در خانه ها باید یک جایگاه خوب و مناسب برای کتاب و کتابخوانی بچه ها در نظر گرفته شود. امروزه اتاق بچه ها پر از اسباب بازی های مختلف و متنوع است اما در کمتر اتاقی شاهد کتابخانه، چراغ مطالعه و میز مطالعه هستیم.خانواده ها به مسئله کتابخوانی بچه های خود حساس نیستند. اگر خانواده خودشان اهل مطالعه باشند، بچه ها هم به سمت مطالعه کتاب ترغیب می شوند.

 

وی عدم برنامه ریزی را از جمله عوامل موثر در کاهش آمار مطالعه دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از افراد برنامه روزانه برای زندگی خود ندارند و همین امر باعث می شود از  وقت و انرژی خود استفاده بهینه و درستی نداشته باشند. برنامه ریزی در بسیاری از خانواده ها وجود ندارد و همین مسئله باعث می شود آنها زمانی را برای مطالعه در نظر نگیرند.

 

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه مسئولان فرهنگی ما نقش مهمی در ترغیب جامعه به مطالعه دارند، اظهار داشت: مشکل اساسی آمار کم مطالعه در جامعه به مسئولان فرهنگی برمی گردد. متاسفانه آنها برای ترغیب و تشویق مردم به کتابخوانی کار خاصی انجام ندادند. مسئولان فرهنگی می توانند با برنامه های متنوع و مختلف مردم را به کتابخوانی تشویق کنند. از طرفی روحانیون نیز نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه در کشور دارند. روحانیون  می توانند از جایگاه خود برای ترغیب جامعه به مطالعه و معرفی کتاب های خوب استفاده کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کم توجهی مدارس به فرهنگ کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: در ابتدا انگیزه مطالعه در بچه ها باید در خانواده ایجاد شود، بعد از آن مدارس در این امر دخیل هستند. بسیاری از مسایل را بچه ها از معلمان و مربیان خود یاد می گیرند. متاسفانه در آموزش و پرورش ما هزاران مشکل است که یکی از آنها بی توجهی به امر کتاب و کتابخوانی است.

 

وی با بیان اینکه مساجد می توانند نقش بسزایی در ترویج فرهنگ مطالعه داشته باشند، گفت: روحانیون می توانند در مساجد طرح های مختلفی در راستای کتابخوانی اجرا کنند. در درجه اول باید مسجد و فضای آن طوری باشد که اهمیت کتاب جلوه گر شود. مساجد نباید مختص نماز جماعت، دعا و مراسم مذهبی باشد بلکه باید مکانی برای هدایت جامع مردم در مسایل فرهنگی و علمی نیز باشد. در برخی از مساجد کتابخانه وجود دارد اما در اکثر اوقات بسته است و یا در کنجی از مسجد قرار دارد که کسی از وجود آن خبر ندارد. کتابخانه مسجد باید در معرض دید باشد تا مردم در حین رفت و آمد به مسجد متوجه آن شوند. در مساجد می توان طرح های مختلف همچون باشگاه کتابخوانی و مسابقات کتابخوانی اجرا شود تا بچه ها جذب مطالعه شوند. امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد می توانند با کمک هم طرح های مناسبی را برای ایجاد انگیزه در بچه ها فراهم کنند.

 

حجت الاسلام نظری خاطرنشان کرد: متاسفانه کتابخانه های مساجد اکثرا تک بعدی است، در صورتی که کتابخانه باید جامع و کامل باشد نه اینکه فقط کتاب های مذهبی داشته باشد. کتابخانه های مساجد باید انواع کتاب ها از جمله کتاب های آموزشی و کمک درسی داشته باشد تا بچه ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند و حتی کسانی که استطاعت مالی برای تهیه کتاب های کمک درسی را ندارند به مساجد مراجعه کنند. این مسئله حایز اهمیت است که کتابخانه مساجد دارای کتاب های متنوع باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در مورد سازه کتاب در مسجد و خانه اظهار داشت: یک کتابخانه کوچک و یک بسته کوچک برای این طرح در نظر گرفتیم. این کتابخانه در راهروی خانه نزدیک ورودی قرار داده می شود. در مسجد هم کتابخانه در محل ورودی قرار داده می شود. کتاب ها در قطع وزیری و دارای حجم کم هستند. این طرح را ابتدا در یک مسجد و محله خودمان اجرا کردیم و سپس در مساجد دیگر شهر رفسنجان اجرایی شد و استقبال خوبی از آن به عمل آمد.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: آمریکا شبستان یزد 13 آبان راهپیمایی 13 آبان بیرجند محمد جواد ظریف 28 صفر دونالد ترامپ کمک به زلزله زدگان هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۴۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند

به گزارش جام جم آنلاین زنجان، محسن افشارچی، در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: طی دوسال اخیر نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده و یکی از ویژگی‌های مسئولین این دستگاه پیگیری مداوم امور است.

افشارچی با بیان اینکه ترویج کتاب و کتابخانه منشا خیر و به نفع مردم است، افزود: از فرمانداران و مسئولین استان در رده‌های مختلف خواستارم به مقوله کتابخانه‌‌ها به عنوان یک دستگاه فرهنگی تاثیرگزار بنگرند و در این راستا عمل کنند.

این مسئول ادامه داد: در کشور، پایگاه‌های فرهنگی بسیاری داریم اما در این میان کتابخانه های عمومی وضعیت منحصر به فردی دارد؛ کتابخانه یک پایگاه فرهنگی عمومی است و طیف مخاطبان گسترده‌ای را دربر می‌گیرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تصریح کرد: ترویج کتابخوانی از اهداف مهم ما است و ترویج کتاب و کتابخانه و تربیت فرهنگی منشا خیر و به نفع مردم است.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه محل مناسبی برای آموزش امور شهری به کودکان و نوجوانان در حوزه‌هایی مانند آموزش تفکیک زباله، باید و نبایدهای حقوق شهروندی و... است. در استان نیروهای انسانی توانمندی در حوزه فرهنگ داریم و باید از این ظرفیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی بهره ببریم.

استاندار زنجان ضمن اشاره به برگزاری سلسله جلسات ادبیات و زندگی در کتابخانه‌های استان، گفت: جلسات خوانش و شرح مثنوی، عطار و حافظ بسیار ارزشمند است و باید چنین برنامه‌های تداوم داشته باشد.

وی در پایان ضمن تاکید بر استفاده از بستر رسانه‌های اجتماعی و صدا و سیما برای ترویج فعالیت‌های کتابخوانی و معرفی خدمات کتابخانه‌های استان عنوان کرد: مکان‌های پر رفت و آمد مانند فرودگاه، راه آهن و ترمینال محل مناسبی برای ترویج کتابخوانی است و می‌توان استندهای ویژه برای دریافت کتاب صوتی برای مسافرین ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • (ویدئو) درخواست کمک امام جماعت از طریق بلندگوی مسجد
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند