Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه در گفتگو با ایسنا در واکنش به صحبت‌های اخیر پمپئو وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که اگر مقامات ایران می‌خواهند مردمانشان غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش دهند، اظهار کرد: این ادعاهای پمپئو توهین به ملت ایران است. البته این ناشی از سیاست آمریکا مبنی بر جداسازی مردم از حاکمیت است که این کار را به بدترین نحو و با نقض حقوق بشر یعنی تحریم ملت ایران انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آمریکایی‌ها در واکنش به دادگاه لاهه و اعتراضات حقوق بشری علیه تحریم ایران ادعا می‌کنند که تحریم شامل غذا و دارو نمی‌شود، اما واقعیت آن است که بیشترین فشار تحریم بر دوش ملت ایران به ویژه در زمینه‌ی غذا و دارو است. همین الان هم آثار آن را می‌توان بر روی بیماران سرطانی و صعب‌العلاج دید.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «بیش از ۹۰ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود»، ادامه داد: پنج تا ۱۰ درصد باقی‌مانده داروها تولید خارج و وارداتی است که به شدت از تحریم اثر پذیرفته، از آن طرف آمریکایی‌ها در یک بازی سیاسی سعی می‌کنند نامی از تحریم دارو نیاورد حال این‌که وقتی مراودات بانکی نباشد عملا امکان تامین دارو برای ایرانی‌ها هم فراهم نیست. همین شرایط در تامین غذا هم وجود دارد.

فلاحت‌پیشه توضیح داد: آمریکایی‌ها امکان چرخه مالی و بانکی برای بیرون را فراهم نکردند منعی ایجاد کردند که بیشترین فشار را بر روی مردم مصرف کننده به وجود می‌آورد. از آن سو بخشی از دارو و یا مواد غذایی از تحریم مصون مانده است، یعنی اقلامی که به دلیل سیاست‌های دولت متکی بر راهبردهای اقتصادی خوداتکاء در داخل تولید شده و مشکلی برای تامین آن وجود ندارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی بیشتر برای ایجاد جو روانی است»، ادامه داد: آنها با این ادعاها ملت و دولت ایران را بیشتر از قبل مقابل آمریکا بسیج می‌کنند به ویژه آنکه بخش عمده‌ای از روشنفکران و برخی سیاست‌مداران دموکرات در داخل آمریکا مخالف سیاست‌های تحریمی آمریکا هستند.

وی با اشاره به اقدامات دولت، اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران روندی در پیش گرفته مبنی بر این‌که شکواییه‌هایی علیه آمریکا در نهادهای بین‌المللی دنبال می‌کند. لازم است در قالب دیپلماسی عمومی نیز این روند در نهادهای حقوق بشری دنبال شود.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر این‌که «پمپئو در آینده نزدیک اتحاد بیشتر بین مردم و مسئولان ایران را به دلیل ظالمانه بودن تحریم‌ها خواهد دید»، افزود: این‌که پمپئو گفته اگر مقامات ایران می‌خواهند مردم‌شان غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش دهند منظورش همان شروط ۱۲‌گانه‌ای است. بازخوانی این شروط نشان می‌دهد که آمریکا می‌خواهد تمامی ابزارهای قدرت نفوذ و حضور و سیاست‌های راهبردی توسعه خوداتکاء را کنار گذارد و عملا به کشوری کوچک و تضعیف شده تبدیل شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا می‌خواهد بعد از تضعیف ایران سیاست‌های خود حتی در بعد نظامی علیه ایران را اعمال کند. حال چنین رفتارها و استفاده از چنین عباراتی باعث وحدت بیشتر ایرانی‌ها و اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در قبال دشمنانش می‌شود به ویژه این‌که مردم ایران می‌دانند در موضوع برجام حداکثر پایمردی را برای شکل گیری یک راهبرد نشان دادیم و این آمریکایی‌ها بودند که کارشکنی کردند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تحریم های آمریکا تحریم ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۴۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، بعد از آنکه «ژانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در حاشیه نشست بهاری مشترک «صندوق بین‌المللی پول» و «بانک جهانی» در واشینگتن، دورنمایی از تحریم‌های آتی علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد، گمانه‌زنی رسانه‌ها از «بعید بودن تحریم نفتی» به «محتمل بودن» آن تغییر پیدا کرده است.

روز گذشته، پیش از رسانه‌ای شدن اظهارات یلن، «رویترز» با استناد به نظر تحلیلگران نوشته بود: اگرچه جمهوری‌خواهان کنگره به دنبال مسدود کردن مسیر صادرات نفت به‌عنوان شریان اقتصادی ایران هستند، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، نه‌تنها اراده‌ای برای اعمال محدودیت‌های جدید ندارد، بلکه محدودیت‌های موجود را هم به دلایلی چون تأثیر آن بر رابطه با چین به‌عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت ایران یا افزایش بی‌رویه بهای بنزین اعمال نخواهد کرد.

اما اکنون در واکنش به حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع نظامی اسرائیل (عملیات وعده صادق)، یلن با زدن برچسب «تروریسم» به تهران، مدعی است که همه گزینه‌ها برای «ایجاد اختلال در تأمین مالی ایران» روی میز قرار دارد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه گفت که این وزاتخانه و وزارت امور خارجه ایالات متحده پیشتر اقداماتی برای مهار رفتار به‌زعم او «بی‌ثبات کننده» جمهوری اسلامی از طریق کاهش توانایی تهران در صادرات نفت انجام داده‌اند.

او افزود: «بدیهی است که ایران همچنان به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد اما ممکن است به‌زودی اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهیم.»

هم‌زمان، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده که تحریم‌های جدید واشینگتن شامل برنامه موشکی و پهپادی ایران هم می‌شود و شرکت‌هایی را که با سپاه و وزارت دفاع ایران در ارتباط هستند را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

او همچنین گفت که متحدان و شرکای واشینگتن نیز به‌نوبه خود تحریم‌هایی را اعمال خواهند کرد.

از سوی دیگر، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد: «طرحی برای اعمال تحریم‌های بیشتر به‌عنوان جایگزینی برای گزینه نظامی علیه ایران مطرح شده است.»

به نظر می‌رسد که کشورهای غربی با هدف ترغیب اسرائیل به پرهیز از تشدید تنش‌های منطقه‌ای، می‌خواهند تمرکز دیپلماتیک و تبلیغاتی خود را روی تحریم بگذارند.

این در حالی است که تحریم‌ها علیه ایران تحت عنوان برچسب‌های مختلف رنگ و بوی تکرار گرفته و عملاً قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم
  • تحریم جدید، فیک یا واقعی؟/ کارشناسان: سقف تحریم ایران پُر شده
  • بایدن در مخصمه؛ تشدید نارضایتی‌ها در پی حمایت از اسرائیل
  • تحلیلگر مصری: ایران به دنبال جنگ نیست، بازدارندگی ایجاد کرد
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • اکثر یهودیان با اشغال‌گری و ظلم رژیم صیهونیستی مخالفند
  • تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان است
  • واشنگتن و متحدانش به‌دنبال راه‌های جدید اجرای تحریم‌های کره شمالی
  • آمریکا متحد چینی اینتل و انویدیا را تحریم کرد
  • سیاست آمریکا در قبال تنش ایران و رژیم‌صهیونیستی