Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-03-19@10:48:11 GMT

16 بانک ایرانی خارج از لیست تحریم سه‌جانبه

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۴۴۶۴

16 بانک ایرانی خارج از لیست تحریم سه‌جانبه

تین‌نیوز | 

هفته اول تحریم‌های دور دوم آمریکا علیه ایران شروع شده و خزانه‌داری آمریکا لیست اشخاص حقیقی و حقوقی تحریمی را به‌روز کرده است. تا قبل از 13 آبان 354 شخص حقیقی و شرکت‌های حقوقی در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته بودند و حالا این رقم به 549 مورد رسیده است؛ یعنی در هفت روز خزانه‌داری آمریکا 195 فرد حقیقی و بانک و شرکت را به لیست تحریم اضافه و هر نوع شراکت و مراوده مالی با این افراد را ممنوع اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، در میان اسامی این لیست برخی از افراد و شرکت‌ها تنها با برچسب (SDN) مشخص شده‌اند؛ یعنی هر نوع معامله با افراد و شرکای آمریکایی برای آنان ممنوع است اما منعی برای ارتباط مالی و تجاری با کشورها و شرکای تجاری به جز آمریکا ندارند.

بانک‌هایی مانند بانک مرکزی، بانک مسکن و بانک رفاه(درمجموع 16بانک)جزء این لیست هستند اما برخی دیگر از بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد در لیست تحریم ثانویه آمریکا نیز قرار گرفته‌اند. این لیست تحریم با برچسب (SGDT) و (IFSR) مشخص شده که شامل کسانی است که به عنوان پول‌شویی و عدم شفافیت مالی و حمایت از گروه‌های تروریستی توسط آمریکا شناسایی شده‌اند.

در میان بانک‌ها، بانک‌هایی مانند بانک صادرات، بانک مهر، بانک ملت و بانک سینا (درمجموع 12بانک) در این لیست قرار گرفته‌اند؛ لیستی که دربرگیرنده افراد و شرکت‌هایی است که متهم به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی و تروریسم هستند، دارایی‌هایشان بلوکه شده و چنانچه فرد یا شرکتی در جهان با این لیست مبادلات اقتصادی و تجاری برقرار کند، از چرخه دلاری آمریکا حذف می‌شود و در لیست تحریم اولیه آمریکا قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر جدای از این 12 بانکی که مشمول تحریم‌های سختگیرانه سه‌جانبه شده‌اند؛ 16 بانک دیگر ایران فقط در لیست تحریم آمریکا قرار دارند و با باقی کشورها امکان مبادلات مالی خواهند داشت. به گفته کارشناسان می‌توان امیدوار بود کسانی که در لیست تحریم اولیه آمریکا هستند، با همکاری اروپا دسترسی تجاری و مالی‌شان با جهان (بدون آمریکا) قطع نشود اما کسانی که در لیست ثانویه (SDGT) هستند، قطعا با دشواری‌های زیادی روبه‌رو هستند و با هیچ نهاد، شرکت یا فرد خارجی نمی‌توانند معامله تجاری و مالی کنند.

کدام بانک‌ها از چرخه دلار آمریکا خارج شدند؟

با آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران نگرانی‌ها درباره ارتباط مالی و تجاری ایران با کشورهای جهان جدی‌تر شده و خزانه‌داری آمریکا نیز به فاصله چند روز با اضافه‌کردن 195 مورد حقیقی و حقوقی به لیست تحریم، عملا دسترسی نهادهای تجاری و مالی ایران با دنیا را قطع یا محدود کرد. اما این به معنای تحریم مطلق ایران نیست و طبق لیست خزانه‌داری آمریکا گرچه بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد ایرانی از چرخه دلار آمریکا خارج شده‌اند اما اگر اروپا به وعده‌های خود مبنی بر تعهد به برجام پابرجا باشد، می‌توانند با کشورها و شرکای تجاری به جز آمریکا معامله تجاری و مالی انجام دهند.

تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا علیه ایران را می‌توان به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم کرد.  تحریم‌های اولیه مجازات‌هایی‌ است که به‌طور مستقیم شامل ایران می‌شود؛ یعنی تحریم‌هایی که آمریکا به‌طور مستقیم بر افراد یا شرکت‌های ایرانی اعمال می‌‌کند و تمامی افراد و شرکت‌های آمریکایی باید آن‌ را رعایت کنند. این تحریم‌ها با برچسب (SDN) مشخص شده و شامل افراد و شرکت‌هایی می‌شود که دارایی‌هایشان بلوکه شده و معامله با آنها برای آمریکایی‌ها ممنوع است.

این لیست تحت کنترل خزانه‌داری آمریکاست و هیچ بانک، شرکت و فرد آمریکایی نمی‌تواند با افراد حقیقی و حقوقی حاضر در این لیست وارد مراوده مالی و تجاری شود. افراد این لیست گرچه از چرخه دلار آمریکا خارج شده‌اند اما می‌توانند به همکاری‌های خود با غیرآمریکایی‌ها ادامه دهند. در میان بانک‌های ایران بانک‌هایی مانند بانک مرکزی، بانک مسکن، بانک رفاه، بانک کشاورزی، بانک اقتصاد نوین، بانک کارآفرین، بانک سامان، بانک تات، بانک حکمت ایرانیان، بانک توریسم، قرض‌الحسنه مهر ایرانیان، بانک ایران‌زمین، بانک توسعه تعاون، بانک خاورمیانه و بانک مهراقتصاد بانک‌هایی هستند که تنها برچسب (SDN) برای آنها درج شده و گرچه از چرخه دلار آمریکا خارج می‌شوند اما می‌توانند با غیرآمریکایی‌ها ارتباط مالی داشته باشند. البته پیش‌تر چهار بانک خاورمیانه، بانک حکمت ایرانیان، بانک مهر ایران و مؤسسه مالی توسعه در فهرست تحریم‌های ثانویه ایالات متحده قرار گرفته بودند اما در به‌روزرسانی بعد از وضع تحریم‌ها در 13 آبان این بانک‌های از لیست تحریم ثانویه خارج شدند و فقط در لیست تحریم اولیه آمریکا قرار گرفتند.

هفته پیش شبکه جهانی تبادلات بین بانکی سوییفت در یک بیانیه اعلام کرد دسترسی «برخی» از بانک‌های ایرانی به سوییفت قطع شده و به واسطه تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند به این شبکه دسترسی داشته باشند. حالا با به‌روزرسانی لیست تحریمی خزانه‌داری آمریکا می‌توان امیدوار بود بانک‌های یادشده در دسته برخی اعلامی از سوی سوییفت نباشند و بتوانند با غیرآمریکایی‌ها ارتباط مالی داشته باشند.

اعضای بانکی لیست تحریم ثانویه آمریکا

اما در تحریم ثانویه، مجازات‌ها می‌تواند افراد حقیقی و حقوقی سایر کشورها را نیز که با افراد یا شرکت‌های ایرانی تحریم‌شده مبادله داشته‌اند، شامل شود و آنها نیز باید به‌منظور جلوگیری از تحریم از سوی آمریکا، از مبادله با افراد و شرکت‌های ایرانی تحت تحریم، اجتناب کنند و در غیر این صورت، با مجازات‌های مختلف رو‌به‌رو خواهند شد.بخش عمده تحریم‌های ثانویه در حوزه مالی و بانکی است؛ به این ‌معنا که هر بانک یا مؤسسه مالی بین‌المللی که با بانک مرکزی یا سایر بانک‌های ایرانی تحت تحریم مبادله مالی داشته باشد، تحت تحریم بانک مرکزی آمریکا قرار خواهد گرفت و از گشایش حساب کارگزاری در آمریکا به‌منظور دسترسی به سیستم مالی آن کشور محروم می‌شود.

در واقع کسانی که با برچسب (SDGT) در لیست تحریم خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند، افراد و شرکت‌هایی هستند که متهم به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی و تروریسم شده و چنانچه فرد یا شرکتی در هر کجای جهان با اعضای این لیست مبادلات اقتصادی و تجاری برقرار کند، از چرخه دلاری آمریکا خارج شده و در لیست تحریم اولیه (SDN) آمریکا قرار می‌گیرد. بانک‌هایی مانند بانک تجارت، توسعه صادرات، دی، سپه و ملی از جمله اعضای این لیست هستند؛ بانک‌هایی که دسترسی آنها به هر طرف معامله خارجی، چه آمریکایی چه غیرآمریکایی قطع شده و دارایی‌های آنها در تمامی بانک‌های خارج از ایران بلوکه می‌شود.

همچنین در این تحریم‌ها خطوط کشتی‌رانی ایران نیز به چشم می‌خورد که در این زمینه می‌توان به شرکت نفت‌کش ملی ایران اشاره کرد. در این لیست ایران‌ایر نیز به چشم می‌خورد. همچنین در فهرستی که وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم‌های ایران منتشر کرده نام بیش از ۶۰ هواپیمای جمهوری اسلامی متعلق به ایران‌ایر هم به چشم می‌خورد که مشخصات جزئی آنها، از جمله شماره سریال هم در فهرست تحریم‌ها دیده می‌شود.

 

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تحریم ایران تحریم آمریکا خزانه داري آمريکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۴۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور قدرتمندانه ایران در اقیانوس‌ها خشم آمریکا را برانگیخته است

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ادعای «آبرام پیلی» نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران درخصوص اعمال فشار واشنگتن بر پاناما برای ممانعت استفاده کشتی‌های تحریم شده ایران از پرچم این کشور اظهار کرد: این مواضع نشانه ضعف و شکست آمریکا برابر ایران در حوزه تقابل دریایی است. واشنگتن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مانع صادرات نفت ایران شود.

او افزود: حضور قدرتمندانه ایران در اقیانوس‌ها خشم آمریکا را برانگیخته و این کشور به سمت اتخاذ تصمیمات جدیدی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران رفته و البته باید بداند که هرتصمیم خشنی عکس‌العمل خشن‌تر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

هانی‌زاده متذکر شد: طبق قوانین بین‌المللی پاناما اجازه دارد پرچم خود را در اختیار کشور‌های دیگر قرار دهد و مقامات کاخ سفید با پاسخ منفی پاناما برای تحریم ایران مواجه خواهند شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر آمریکا بخواهد با استفاده از زور مانع تردد و عبور کشتی‌های ایران بشود جمهوری اسلامی پاسخ درخوری به این کشور خواهد داد و محدودیت‌هایی را برای آمریکا در حوزه دریا ایجاد خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • افزایش سرمایه ۲۵ همتی بانک ملی ایران
  • واکنش لژیونر ایرانی به حضور در لیست جدید قلعه‌نویی
  • سکوهای خارجی با راهکار نخبگان ایرانی در دسترس قرار می‌گیرند
  • هرتصمیم خشن آمریکا پاسخ خشن‌تر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران چیست؟
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران
  • حضور قدرتمندانه ایران در اقیانوس‌ها خشم آمریکا را برانگیخته است
  • شورای نظامی نیجر توافق نظامی با آمریکا را «یک جانبه» لغو کرد
  • شورای نظایم نیجر توافق نظامی با آمریکا را «یک جانبه» لغو کرد
  • پیش بینی قیمت دلار ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / بازار ارز فریز شد