Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@20:09:47 GMT

رشد ایران در شاخص جهانی آزادی اقتصاد/صعود ۱۹ پله ای

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۴۵۰۰

رشد ایران در شاخص جهانی آزادی اقتصاد/صعود ۱۹ پله ای

شاخص آزادی اقتصاد یکی از اصول مهم در ارزیابی توسعه یافتگی اقتصاد کشورها است که کشورمان در جدیدترین بررسی موسسه بین‌المللی «فریزر» با ۱۹ پله صعود از جایگاه ۱۴۹ به ۱۳۰ ارتقا یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، شاخص آزادی اقتصاد یکی از اصول مهم در ارزیابی توسعه یافتگی اقتصاد کشورها است که به معنی باز گذاشتن راه در مقابل افراد در میادین مختلف، مالکیت، کار و تلاش، تولید و مصرف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظور از آزادی اقتصادی، آزادی مطلق اقتصادی است یعنی باز گذاشتن راه در مقابل افراد در میادین مختلف، مالکیت، کار و تلاش، تولید و مصرف به عبارت دیگر منظور از آزادی اقتصادی، داشتن حق اشتغال، انتخاب نوع شغل (هر کالا یا خدمتی که بخواهد تولید کند)، محل، مدت و زمان اشتغال، حق مالکیت نسبت به درآمد و دارایی، حق افزودن بر دارائی از راه مبادلات و داد و ستد بازرگانی و... حق مصرف و بهره برداری از درآمد و دارائی مطابق تمایل و اراده مالک و بالاخره حق ارث بردن و به ارث گذاردن دارائیها است.

 

بنابراین گزارش، حال کشورمان در جدیدترین بررسی موسسه بین‌المللی «فریزر» در شاخص آزادی اقتصادی (یی.اف.آی) با 19 پله صعود از جایگاه 149 به 130 ارتقا یافته است. سازمان برنامه و بودجه در این زمینه گزارش داده است که «موسسه بین‌المللی فریزر در گزارش سال 2018 میلادی، جایگاه ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی را 130 اعلام کرد. در گزارش سال 2018 که شرایط سال 2016 را بررسی می کند، امتیاز ایران 6.03 عنوان شده است. در گزارش سال 2017 این موسسه که وضعیت سال 2015 را بررسی می‌کرد،‌ ایران از میان 159 کشور با امتیاز 5,40 در رتبه بسیار ضعیف یکصد و چهل و نهم قرار داشت.»

 

این گزارش می افزاید: مؤسسه فریزر (Fraser Institute) اندیشکده سیاستگذاری عمومی کانادایی و سازمان خیریه ثبت شده‌است. مقر این مؤسسه در ونکوور است و دفاتری نیز در کلگری، تورنتو و مونترآل دارد و چند اقتصاددان برند نوبل اقتصاد بر گزارش آزادی اقتصاد این سازمان نظارت می‌کنند. این موسسه با یک شبکه جهانی ۸۰ اندیشکده از طریق شبکه آزادی اقتصادی در پیوند است. بنا بر گزارش اندیشکده‌های دانشگاه پنسیلوانیا، فریزر در بین ۱۰۰ اندیشکده برتر جهان (خارج از آمریکا) در رتبه بیست و سوم و در مکزیک و کانادا در رتبه اول است./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: شبستان یزد راهپیمایی 13 آبان بیرجند آمریکا مناطق زلزله زده مددجویان کمیته امداد اردبیل محمد جواد ظریف 13 آبان موسسه بین المللی فریزر اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۴۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود میزبان به نیمه نهایی جام ملت‌های فوتسال با بردی نفس‌گیر

تایلند نیز یکی از سهمیه‌های قاره آسیا برای جام جهانی فوتسال ازبکستان را به خود اختصاص داد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سومین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا 2024 از ساعت 14:30 امروز (چهارشنبه - به وقت ایران) بین تیم‌های ملی تایلند و عراق برگزار شد که تایلند با نتیجه 3 بر 2 به پیروزی رسید.

تیم ملی عراق در نیمه اول این مسابقه فراتر از انتظار ظاهر شد و دو بار دروازه میزبان مسابقات را گشود. در ادامه تایلندی‌ها یک مرتبه موفق به گلزنی شدند تا با یک گل اختلاف راهی رختکن شوند. در نیمه دوم ورق برگشت و تایلند دو گل دیگر به ثمر رساند تا از شکست، پیروزی بسازد و راهی نیمه نهایی شود.

صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا

به این ترتیب، تایلند نیز در کنار تاجیکستان و ایران به لطف صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، مجوز شرکت در جام جهانی 2024 ازبکستان را به دست آورد.

تایلند روز جمعه هفتم اردیبهشت در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌ها به مصاف تاجیکستان می‌رود.

شمسایی: به هدف اول خودمان رسیدیم

در آخرین بازی نیمه نهایی، ازبکستان از ساعت 17:30 مقابل ویتنام به میدان خواهد رفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حذف ریکرو مردان و زنان ایران از کاپ جهانی شانگهای
  • تشویق ایسلندی‌ها پس از صعود به جام‌جهانی (فیلم)
  • صعود میزبان به نیمه نهایی جام ملت‌های فوتسال با بردی نفس‌گیر
  • حسن زاده: هدف‌ بزرگ‌تری از صعود به جام جهانی داریم
  • وحید شمسایی: گام اول را با صعود به جام جهانی برداشتیم
  • صعود ایران به جام‌جهانی فوتسال و نیمه‌نهایی جام‌ملت‌ها
  • صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • «نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید
  • صعود ایران به جام جهانی: چهارشنبه!