Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@10:28:10 GMT

خشکسالی را نمی توانیم تدبیر کنیم

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۴۹۶۹

خشکسالی را نمی توانیم تدبیر کنیم

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تدبیرهای این وزارتخانه برای خشکسالی ها ۱۸ ساله خراسان جنوبی گفت: خشکسالی را ما نمی توانیم تدبیر کنیم؛ خشکسالی مربوط با اقلیم و طبیعت است اما آنچه به ما برمی گردد این است که تلاش کنیم به طبیعت آسیب کمتر برسانیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری شبستان به شهرستان طبس، محمود حجتی صبح امروز (20 آبان) در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار کرد: یکپارچه سازی اراضی به افزایش بهره وری در مصرف آب به عنوان حیاتی ترین امکانی که خداوند به بشر عنایت کرده است کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: همچنین با یکپارچه سازی، اراضی تجهیز و نوسازی می شود مکانیزاسیون در اجرای آن عمل می کند و کشاورزان می توانند در چارچوب الگوی کشت فعالیت کنند.

 

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای سیستم های نوین آبیاری در خراسان جنوبی طی سال‌های گذشته، گفت: در بحث منطقه طبس با پرورش دام سبک متوسط تولید شیر روزانه در این منطقه از دو دهم لیتر اکنون به دو لیتر رسیده است و بازدهی تولید شیر 10 برابر افزایش یافته است.

 

حجتی بیان کرد: باید طرح استفاده از نژادهای پربازده در دام سبک ادامه پیدا کند تا تولید شیر و دوقلو زایی را افزایش دهیم.

 

وی به ظرفیت پرورش شتر در شهرستان طبس اشاره کرد و افزود: در کشور کمتر به پرورش نژاد شیری شتر پرداخته شده است که با واردات این نژاد شترها، تلاش می شود 13 تا 15 لیتر شیر روزانه تولید شود و ظرفیت عملیاتی اجرای این مهم در خراسان جنوبی فراهم است.

 

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با اینکه چه تدبیری برای خشکسالی ها 18 ساله خراسان جنوبی اندیشیده اید، گفت: خشکسالی را که ما نمی توانیم تدبیر کنیم؛ خشکسالی مربوط با اقلیم و طبیعت است اما آنچه به ما برمی گردد در بخش کشاورزی این است که تلاش کنیم به طبیعت آسیب کمتر برسانیم و این تدبیر است.

 

حجتی ادامه داد: اگر قرار است از طبیعت استفاده کنیم باید همراه، همگام و سازگار با طبیعت بهره برداری کنیم و در حفظ خاک تلاش کنیم و از طرفی آب را حفظ کنیم و اجازه ندهیم باران ها به صورت سیلاب وارد کویر شود بلکه با اجرای عملیات آبخیزداری این آب ها را مدیریت کنیم و با آن سفره های زیرزمینی را تغذیه کنیم.

 

وی با بیان اینکه باید با تکنولوژی روز آب را به مزارع کشاورزی منتقل کنیم تا راندمان آبیاری افزایش یابد، عنوان کرد: در سیستم سنتی راندمان آبیاری 20 تا 30 درصد است اما با سیستم های نوین آبیاری می توان راندمان آبیاری را تا 80 درصد افزایش داد.

 

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید با احداث گلخانه ها و مصرف حداقل آب بیشترین محصولات کشاورزی را تولید کنیم، افزود: باید با کشت بذرهای مرغوب و سازگار با محیط و تنش ها تولیدات کشاورزی را افزایش دهیم.

 

حجتی تاکید کرد: بذر 25 تا 30 درصد می تواند در افزایش محصول تاثیر داشته باشد.

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: آمریکا شبستان یزد راهپیمایی 13 آبان 13 آبان بیرجند تحریم سید محمد بطحایی بطحایی اردبیل محمد جواد ظریف شهرستان طبس بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۴۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین مرحله از عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در سال ۱۴۰۳ در شمال‌غرب کلان شهر شیراز و منطقه قره پیری در سطح حدود ۹۰ هکتار با به کارگیری ادوات مکانیزه سبک و سنگین آغاز شده است.

عملیات امحای این مزارع آلوده با عنایت به نظر شبکه بهداشت و درمان به جهت آلودگی و با دستور مقام قضائی و همکاری دستگاه‌های متولی در قالب گشت هم‌پوشان اجرایی شده است.

این عملیات با حضور محمد میرزایی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و آرش طاهری معاون فنی و اجرایی و فرهاد اتحادنژاد رئیس مرکز جهاد کشاورزی حومه شیراز به جهت نظارت کامل بر حسن اجرای کار در حال انجام است.

لازم به ذکر است دیگر اعضای گشت‌های هم‌پوشان همچون اداره محیط زیست، شهرداری شیراز، اداره آب و فاضلاب، یگان امداد نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیراز نیز حضور دارند.

کد خبر 6098204

دیگر خبرها

  • جهش تولید در حوزه کشاورزی لرستان
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • سد کنجانچم دشت مهران پرآب شد
  • کاهش فواصل بهداشتی تولید را افزایش می‌دهد
  • سد کنجانچم دشت مهران را آبیاری می‌کند
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد