Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه تبریز به فرمولاسیونی حاوی عصاره‌ی تمشک دست یافتند که می‌توان از آن جهت رنگ دار کردن و غنی‌سازی مواد غذایی و دارویی استفاده کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ترکیبات مفید موجود در عصاره‌ی بسیاری از گیاهان و میوه‌ها، از جمله تمشک، در معرض اکسیژن و حرارت اکسید شده و خواص خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان دانشگاه تبریز با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق شدند عصاره‌ی تمشک را از آسیب‌های ناشی از دما و اکسیژن حفظ کرده و از آن جهت رنگ‌دهی و غنی‌سازی مواد غذایی استفاده کنند.

رضوان شاددل، دانش‌آموخته مقطع دکتری علوم و صنایع غذایی دانشگاه تبریز، عصاره‌ی تمشک را سرشار از ترکیبات زیست فعالی موسوم به آنتوسیانین دانست و افزود: «ترکیبات آنتوسیانینی موجود در عصاره‌ی میوه تمشک دارای خواص ضد سرطانی، ضدالتهابی، بهبوددهنده‌ی قدرت بینایی، تنظیم‌کنندگی قند خون، بهبوددهنده‌ی سیستم دفاعی بدن و کاهش‌دهنده‌ی استرس است. اما این ترکیبات در شرایط محیطی پایداری پایینی داشته و خواص دارویی، طعم، رنگ و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. در طرح حاضر با بهره‌گیری از فناوری ریزپوشانی موفق شدیم ضمن برطرف کردن این عیب، ریزپوشینه‌ی پودری حاوی عصاره‌ی تمشک تولید کنیم.»

وی با بیان این مطلب که در سال‌های اخیر تمایل به استفاده از ترکیبات رنگی طبیعی در محصولات غذایی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: «از ریزپوشینه‌ی تولیدشده در این طرح می‌توان به‌عنوان رنگ‌دانه‌ی طبیعی به‌جای رنگ‌دانه‌های مصنوعی مضر استفاده کرد. به‌علاوه، مدت‌زمان انبارداری این محصول نیز نسبت به عصاره‌ی آن افزایش یافته است.»
آنتوسیانین‌ها بزرگ‌ترین گروه رنگ‌دانه‌های محلول در آب در قلمرو گیاهان هستند. این ترکیبات مسئول ایجاد خصوصیات رنگی برخی از گل‌ها، میوه‌ها و بری‌ها هستند و می‌توانند به‌عنوان رنگ‌های طبیعی در سامانه‌های غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گیرند، اما ناپایداری رنگی و طعمی این ترکیبات تحت تأثیر عواملی همچون pH حلال‌ها، دما، اکسیژن و نور، استفاده از آن‌ها را با محدودیت مواجه کرده‌است. فناوری ریزپوشانی ضمن حفاظت آنتوسیانین‌ها از فساد، موجب می‌شود که ترکیبات مذکور در مکان‌های بالقوه جذب‌شده و استفاده از آن‌ها بیشترین بازدهی غذایی و دارویی را در پی داشته باشد.

شاددل در خصوص نحوه‌ی سنتز و ارزیابی امولسیون گفت: «در طرح حاضر سعی شده با سنتز یک امولسیون پایدار با ساختار آب/ روغن/ آب و در ادامه کواسرواسیون کمپلکس (جدایی فاز)، پایداری عصاره‌ی تمشک سیاه افزایش یابد، به‌نحوی که بتوان از آن برای غنی‌سازی آب‌میوه‌های لیموناد و آب‌پرتقال استفاده کرد. بدین منظور، از دو نوع پلیمر زیستی ژلاتین و صمغ عربی استفاده شده و پس از سنتز ریزپوشینه‌ها، ذرات مذکور تحت آزمون‌های متفاوتی از قبیل: بررسی اندازه و مورفولوژی ذرات، انحلال‌پذیری و پایداری قرار گرفتند.»

نتایج به‌دست‌آمده از آزمون‌ها حاکی از افزایش حدود ۲۴ درصدی پایداری ترکیبات آنتوسیانین پس از ۶۰ روز نگهداری در دمای ۳۷ درجه سانتی گراد است.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر رضوان شاددل- دانش‌آموخته‌ی مقطع دکتری- دکتر جواد حصاری و دکتر صدیف آزادمرد دمیرچی- اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز- و دکتر حامد همیشه کار- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز- است. نتایج این کار در مجله‌ی International Journal of Biological Macromolecules با ضریب تأثیر ۳.۹۰۹ (جلد ۱۰۷، سال ۲۰۱۸، صفحات ۱۸۰۰ تا ۱۸۱۰) منتشر شده‌است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو محققان ایرانی تمشک رنگ خوراکی صنایع غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی اهواز عملیاتی می‌شود

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان، گفت: طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی و همچنین کنترل کیفیت مواد غذایی عرضه شده در بیش از ۵۰ هزار مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی عملیاتی می‌شود. - اخبار استانها -

مهرداد شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی و همچنین کنترل کیفیت مواد غذایی عرضه شده در بیش از 50 هزار مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی تحت پوشش این دانشگاه از اولویت‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است.

وی افزود: به همین منظور در ماه‌های اخیر گام‌های بسیار موثری جهت رفع کمبودهای موجود در حوزه بازرسی مهندسین سلامت محیط مراکز بهداشت شهرستان‌ها توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز برداشته شده است.

معاون اجرایی بهداشت خوزستان، گفت:  در این خصوص با صرف هزینه یک میلیارد تومان در ماه‌های گذشته نسبت به خرید تجهیزات آزمایشگاه‌های آب‌شناسی از قبیل اتوکلاو، فور، کدورت‌سنج و بن ماری برای 23 شهرستان‌ تحت پوشش این دانشگاه اقدام شد.

وی بیان کرد: در ادامه در روزهای آینده با اختصاص یک میلیارد تومان دیگر نسبت به خرید دستگاه‌های پرتابل سنجش کیفی آب آشامیدنی شامل کیت‌های پرتابل کلرسنجی و قرص های سنجش کلر باقیمانده آب (DPD)، پودر و قرص‌های پرکلرین، حلال‌ها و محیط‌های کشت میکروبی مورد نیاز آزمایشگاه آب‌شناسی و همچنین دستگاه‌های پرتابل سنجش قطبیت روغن و دماسنج و اندیکاتورهای سنجش بارمیکروبی سطوح در کارگاه‌های تولید و فراوری مواد غذایی اقدام شد.

شریفی افزود: هدف از این اقدامات افزایش سطح پوشش و‌ تقویت نظارت به موقع و فوری بهداشتی بر تاسیسات آبرسانی و تصفیه‌خانه‌های آب، شبکه‌های توزیع آب شهری و روستایی و همچنین کنترل بهداشتی مواد غذایی در سطح عرضه است.

وی تاکید کرد: با این اقدامات صورت گرفته امیدواریم مخاطرات در این حوزه‌‌ها شناسایی و با همکاری متولیان مربوطه خطری متوجه سلامت جامعه نشود.

معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه چمران در این زمینه افزود: 380 مهندس بهداشت محیط در 23 شهرستان تحت پوشش این دانشگاه در نوبت‌های صبح و عصر در قالب اجرای طرح تشدید بازدید از مراکز تهیه و توزیع و اماکن عمومی و کنترل کیفی آب آشامیدنی از ساعت 8 صبح تا 20 عصر در قالب تیم‌های بازرسی ثابت و سیار در حال انجام وظیفه است.

شریفی همچنین گفت: عدم رعایت موازین بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی خط قرمز مرکز بهداشت می‌باشد و با کسانی که سلامت مردم را به مخاطره می اندازند به هیچ وجه مماشات به عمل نمی‌شود.

وی بیان کرد: بر اساس قانون ماده 13 مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب مجلس شورای اسلامی از طریق مراجع قضایی پیگیری‌های لازم برای برخورد با متخلفان بهداشتی شده و در صورت عدم توجه به اخطار بهداشتی مراکز و اماکن نامبرده پلمب خواهند شد.

انتهای پیام/341/

دیگر خبرها

  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • کلاس های چهره به چهره صاحبان صنایع با دانشجویان برگزار می شود
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی اهواز عملیاتی می‌شود
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • ستون gc چیست و انواع ستون gc کدام‌اند ؟