Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی فرهنگستان علوم؛ رئیس فرهنگستان علوم در بخشی از این مقاله تأکید می‌کند که دانشگاه تجسم درک و خرد و دانایی جامعه است و با این شأن و مقام نظام جامعه را حفظ می ­کند و راه می ­برد.

دکتر داوری اردکانی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه نمی ­تواند با سیاست پیوندی نداشته باشد، اظهار می ­دارد که این پیوند سازمانی و اداری نیست و اگر مراد ارتباط سازمانی و اداری بود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واسط و رابط دولت و دانشگاهند، تصریح می‌کند که ارتباط دانشگاه با سیاست، وجودی و عقلی است و می ­افزاید: فرهنگستان باید بتواند این نسبت را دریابد و میانجی اتصال نظام عقلی دانش با خرد و تدبیر سیاسی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس فرهنگستان علوم در بخش دیگری از این مقاله خود می­ نویسد: در کار فرهنگستان مشکل کم نبود، اما هرچه بود از بیرون بود. در درون فرهنگستان همه از علم و معرفت و دوستی و صلاح ایران و آینده دانش و فرهنگش می‌گفتند و غم علم می­ خوردند. در این غمخواری همه شریک بودیم و احساس همبستگی و یگانگی می ­کردیم و این یگانگی مایه شادی بود.

دکتر داوری اردکانی در بخش دیگری از سخن اول شماره ۶۷ نشریه فرهنگستان علوم اظهار می ­دارد: کسانی که می ­پرسند فرهنگستان چه کرده است به اعتباری حق دارند، ولی کاش می­ پرسیدند چه می­ توانسته است بکند و اصلاً در کشور چه کار‌ها می ­توان کرد و چه کار‌ها نمی‌توان کرد.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه می‌دهد: اگر دانشمندان و دانشگاهیان و سیاستمدارانی که از بیرون نظارتی بر کار فرهنگستان دارند بگویند که فرهنگستان علوم با امکان ­های مادی و معنوی و سازمانی که دارد چه می ­توانسته است بکند که نکرده است، منت بزرگی بر فرهنگستان و شاید بر علم کشور می ­نهند و در ادامه تصریح می­ کند: به جرأت می‌گویم که فرهنگستان هرگز از وظیفه خود و از اندیشه خدمت به پیشرفت علم غافل نبوده است.

گزارش برگزاری جلسات مجمع، شورا‌ها و سایر جلسات هم اندیشی و همایش‌های برگزار شده در سه ماهه اخیر فرهنگستان مطالب بعدی این شماره از نشریه فرهنگستان علوم است.

پیشنهاد­های اصلاحی برای برنامه‌های توسعه کشور؛ انتشار شماره چهارم نشریه نامه فرهنگستان علوم؛ گزارش سخنرانی دکتر عباس شاکری با عنوان: تحلیلی از شرایط اقتصادی موجود ایران؛ گزارش دکتر یوسف ثبوتی از شرکت در کارگاه آاسا، جاکارتا؛ فراخوان جایزه ابوریحان فرهنگستان علوم: ویژه پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه؛ انتشار مجموعه مقالات سمینار «آسیب ­شناسی پژوهش در علوم زمین»؛ گزارش سمینار افق ­های آینده مهندسی شیمی با موضوع «مهندسی شیمی سبز» و سخنرانی دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی؛ گزارش سمینار افق­‌های آینده مهندسی برق و کامپیوتر با موضوع «فناوری عصبی» و سخنرانی دکتر عباس عرفانیان؛ گزارش سخنرانی دکتر مجید عزیزی با عنوان تولید و فرآوری گیاهان دارویی و تنگنا‌های آن؛ انتشار شماره جدید مجله «پژوهش ­های راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی»؛ گزارش سخنرانی دکتر حامد اهری با موضوع تکنولوژی نانو در پوشش ­های بسته ­بندی مواد غذایی؛ گزارش سخنرانی دکتر محمدرضا مخبر دزفولی و دکتر عباسعلی مطلبی با موضوع آینده دامپزشکی در ایران؛ گزارش بازدید اعضای گروه علوم دامپزشکی از مؤسسه واکسن و سرم­ سازی رازی؛ خلاصه مدیریتی طرح پژوهشی خاتمه­ یافته «نقش زنان در علم و فناوری در ایران» مجری: دکتر طاهره کاغذچی؛ سخنرانی دکتر سیدمصطفی محقق داماد با عنوان: بحران محیط­ زیست، اخلاقی است؛ سخنرانی دکتر محمدرضا عارف با عنوان: پرسودترین سرمایه گذاری در کشور، سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش است؛ یادداشت دکتر رسول جعفریان با عنوان: علم جستجوی جدید است؛ گفتار دکتر غلامرضا اعوانی با عنوان: اصلاح نظام آموزشی راه حل مشکلات کشور است؛ گفتگوی رادیو گفتگو با دکتر محمد شاهدی با موضوع: مدیریت نادرست در مصرف آب­‌های زیرزمینی؛ گفتگوی ایسنا با دکتر مگردیچ تومانیان با عنوان: تشریح زمینه‌های کاربرد «علوم ریاضی» و علل بیکاری دانش آموختگان؛ گفتار دکتر سیدمحمدمهدی کیایی با عنوان: لزوم تغییر روند موجود و اصلاح ساختار‌ها در حوزه دامپزشکی؛ مقاله دکتر مهدی زارع با عنوان: آیا می ­دانید آتشفشان دماوند می­ تواند منبع تأمین برق و انرژی پاک شهر‌های اطرافش باشد؟ المپیاد زیست شناسی سخنرانی دکتر محمد کرام الدینی؛ مقاله‌ای با عنوان: اهمیت علم نجوم و اثرات آن بر پیشرفت تمدن بشری؛ دکتر سمیه حاج خلیلی و دکتر احمد شیخی؛ و گزارش انجمن آکادمی ­های علوم و مجامع علمی آسیا با عنوان: فرصت­‌ها و چالش ­های پژوهش در مورد امنیت غذا و تغذیه و کشاورزی در آسیا از مطالب چاپ شده در این شماره است.

در بخش دیگری از مجله، کتاب‌های خرد و توسعه اثر دکتر رضا داوری اردکانی؛ مکتب اجتهادی آخوند خراسانی اثر دکتر سیدمصطفی محقق داماد؛ نارساخوانی رشدی در زبان فارسی به کوشش: دکتر رضا نیلی­ پور و همکاران؛ نقدی بر کتاب «نسبیت: خاص و عام» تألیف دکتر یوسف ثبوتی؛ نویسنده نقد: دکتر یاسمن فرزان؛ و چاپ پنجم کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران (دو مجلد)؛ تألیف: دکتر حسن تاج ­بخش معرفی شده اند.

خلاصه اخبار به انگلیسی پایان بخش شماره ۶۷ نشریه فرهنگستان است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: نشریه فرهنگستان علوم رضا داوری اردکانی مقاله جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۶۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا

نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند.

این نشریه در ادامه اضافه کرد که این داده‌های ناامید کننده حکایت از "چالش‌های سخت" پیش رو برای اقتصاد آمریکا دارد.

گزارش روز پنج‌شنبه همچنین نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه تنها 1.6 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های 2.5 درصدی است.

ترامپ: اقتصاد آمریکا طی یک سال آینده سقوط می‌کندپیش بینی وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود در 2024

رشد کندتر از حد انتظار اقتصاد آمریکا به دنبال افزایش 3.4 درصدی ثبت شده در اکتبر تا دسامبر 2023 و 4.9 درصدی در سه ماهه قبل از آن رخ داده است.

دیوید دونابدیان، مدیر ارشد سرمایه گذاری در بانک سی‌آی‌بی‌سی، به این رسانه گفت: این گزارش بدترین حالت ممکن بود (چراکه) رشد کندتر از حد انتظار همراه با تورم بالاتر از حد انتظار رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش، رشد ضعیف اقتصاد و افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده نشانه‌های بارز رکود تورمی است که با کندی اقتصادی و افزایش تورم در یک دوره زمانی طولانی مشخص می‌شود.

ایالات متحده آخرین بار در دهه 1970 دچار رکود تورمی شد، زمانی که با سقوط اقتصاد، تورم دو رقمی رخ داد. سیاستگذاران این کشور با افزایش نرخ بهره بانکی تا 20 درصد به این رکود تورمی واکنش نشان دادند و قیمت ها را کاهش دادند اما اقتصاد را وارد رکود عمیق‌تری کردند.

در ماه مارس، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) از افزایش نرخ بهره صرف نظر کرد و آن را بین محدوده هدف 5.25 تا 5.5 درصد بدون تغییر باقی گذاشت. نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در اول ماه مه برنامه ریزی شده است.

در عین حال، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، که توسط فدرال رزرو به عنوان معیار کلیدی تورم استفاده می‌شود، با سرعت سالانه 3.4 درصد افزایش یافت که بیشترین جهش را در یک سال گذشته نشان می‌دهد.

اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی گزارش داد که هزینه های مصرف کننده در ایالات متحده در ژانویه تا مارس 2.5 درصد افزایش داشته است که نسبت به رشد 3.3 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2023 و پیش بینی 3 درصدی کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پزشک بیرانوند مصاحبه‌اش را تکذیب کرد؛ زمان بازی با تست عملکردی در زمین مشخص می شود!
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است