Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@21:44:36 GMT

وعده کتاب سانسورنشده و گسترش قاچاق

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۷۳۳۹

وعده کتاب سانسورنشده و گسترش قاچاق

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: فرید مرادی، مدیر تولید انتشارات نگاه درباره قاچاق کتاب و اقدام‌های اخیر در مقابله با آن اظهار کرد: مسئله قاچاق کتاب، مسئله امروز نیست؛ سال‌هاست که وجود داشته اما الان به حدی رسیده است که بازار موازی (قاچاق کتاب) از بازار اصلی کتاب قوی‌تر شده است، یعنی حجم کتاب‌هایی که در انبار  قاچاقچیان کتاب پیدا شده چندین برابر تیراژهای خود ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا ما کتاب را در ۱۰۰۰ نسخه چاپ می‌کنیم اما در  یکی از انبارها ۱۰هزار نسخه از  یک کتاب را کشف کرده‌ایم که این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها به قدرت اقتصادی بزرگی تبدیل شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: هنوز اراده جدی‌ای برای پیگیری و ریشه‌کن کردن قاچاق کتاب در مسئولان رده‌بالای کشور دیده نمی‌شود؛ گویا این موضوع برای‌شان اهمیتی ندارد. با وجود این حجم کتابی که از انبارها کشف شده باز هم واکنش چندانی نمی‌بینیم. آن‌چه الان اتفاق افتاده، تلاش‌های فردی عده‌ای از ناشران است که حیات‌شان به خطر افتاده است. اما به طور مثال از یک انبار چند میلیارد تومان کتاب قاچاق کشف شده است،  صاحب انبار دستگیر  و سپس با قرار ۸۰ میلیون‌ تومانی آزاد شده است، انگار پول‌ خرد بریزد و دیگر پشت سرش را نگاه نکند. این‌ها همه دردناک است.

این کارشناس نشر با وحشتناک خواندن وضعیت قاچاق کتاب افزود:  فروش کتاب به حدی تنزل پیدا کرده کرده و تیراژ کتاب به حدی حقیر شده که هیچ نویسنده‌ای چیزی بابت کتاب عایدش  نمی‌شود؛ این مسئله در شرایطی است که قاچاق کتاب به شکل وسیعی صورت می‌گیرد.

او در ادامه بیان کرد: آدم گاه  از حجم کنترلی که توسط مسئولان وجود دارد شگفت‌زده می‌شود و زمانی که می‌بیند این‌قدر کتاب‌های هنجارشکن، ضدآیین و ضداخلاق وجود دارد و به فروش می‌رود، حیرت‌زده می‌شود. کسی هم ککش نمی‌گزد. اگر جمله‌ای در یک  کتاب رسمی  وجود داشته باشد، ده‌ها سایت و روزنامه واویلا سر می‌دهند که همه‌چیز به باد رفت،  اما در مورد این ‌همه هنجارشکنی که در بازار موازی اتفاق افتاده تا کنون کسی کوچک‌ترین اشاره‌ای هم نکرده است.

فرید مرادی با بیان این‌که ضربه‌ای به پیکره بازار موازی کتاب وارد شده اما تا ریشه‌کن کردن آن راهی طولانی‌ باقی مانده است، اظهار کرد: این‌ها مانند اژدهای هفت‌سرند که فقط یک‌سرشان قطع شده است، دوباره سر بلند می‌کنند و  باز هم این مشکلات را شاهد خواهیم بود. دقت داشته باشید ۹۰۰ دست‌فروش در سطح تهران مشغول فروش کتاب قاچاق هستند، ۹۰۰ دست‌فروشی که روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیارد تومان گردش مالی دارند.  فیلم‌ها و گزارش‌های بسیاری داریم که با دست‌فروشان برخورد می‌کنند، اما با یکی از این دست‌فروشان برخورد نمی‌کنند؛ نمی‌دانم این موضوع  چطور اتفاق می‌افتد؟ یا در جاهایی امر مذموم رشوه وجود دارد، یا این‌که مسئله برخورد با این‌ها اصلا وجود ندارد. همه این‌ها سوال‌برانگیز است و مسائلی است که باید ریشه‌یابی شود. نمی‌دانم چرا به این‌جا رسیده‌ایم.  جالب است بسیاری از کتاب‌فروشان سطح کشور هم فروشنده این نوع کالا بوده‌اند، الان گزارش‌هایی می‌رسد که در شهرهای مختلف این سیستم کار می‌کند. حرکتی‌هایی که صورت گرفته، نسبت به پدیده‌ای که به نام کتاب قاچاق در ایران وجود دارد، خیلی جزئی است.

مدیر تولید انتشارات نگاه درباره این‌که میزان خسارت این انتشارات از قاچاق کتاب چقدر است، گفت: نمی‌شود رقم دقیقی برای این موضوع عنوان کرد، زیرا قاچاق کتاب یک‌باره که اتفاق نیفتاده است، حداقل ۱۵ سال است که به صورت جدی تکرار می‌شود. تقریبا تمام کتاب‌هایی که کتاب‌های موفق و پرفروش ما بوده‌اند، در مجموعه این‌ها وجود دارند؛ از کتاب «تاریخ اجتماعی» راوندی گرفته تا آثار  احمد شاملو،  غلامحسین ساعدی، رضا براهنی، بزرگ علوی و علی‌محمد افغانی، همه در این مجموعه بوده‌اند که تیراژهای‌شان چندین برابر تیراژ  ما بوده است. حالا  از این‌که چندصدهزار تا از این کتاب‌ها طی این‌ سال‌ها فروش رفته آمار دقیقی نداریم.  به طور مثال، نزدیک ۲۰هزار کتاب «شازده کوچولو» در یک انبار پیدا کردیم که از پرفروش‌های نگاه بود.

او در ادامه تأکید کرد: آمار دقیقی از خسارت‌مان نداریم، اما  آن‌چه مسلم است، آن‌ها به شدت ما را به لاک خودمان برده‌اند،  تیراژهای‌مان به شدت پایین آمده و  فروش کتاب‌های پرفروش‌مان به شدت کاهش یافته است.  

مرادی سپس بیان کرد: شگفت‌آور است که کنار خیابان کتاب‌های افست می‌فروشند و به مردم می‌گویند این‌ها سانسور نشده است و با این وعده‌ها کتاب را به فروش می‌رسانند، ضمن این‌که برای قیمتش هم دست‌شان باز است و مانور می‌دهند؛ زیرا نه حق‌تألیف، نه پول حروف‌چین و صفحه‌آرا و نه پول نمونه‌خوان و ویرایش می‌دهند. خوراک حاضر و آماده ناشر را می‌گیرند و تکثیر می‌کنند و مردم که آگاه نیستند مال دزدی می‌خرند. شکی نیست آن‌ها نان را از سفره ناشر، نویسنده، پدیدآورنده و ویراستار گرفته‌اند. این موضوع اصلا خوشایند نیست.  

او در پایان گفت: حجم اطلاع‌رسانی در زمینه قاچاق کتاب  ناقص و اندک است و همه این‌ها باعث می‌شود بازار موازی کتاب  به کار خود ادامه بدهد.  

 انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۷۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش فعالیت هیات های آزادگان تهران به سمت خودباوری

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین صباغی، مسؤول جدید هماهنگ‌کننده هیأت‌های آزادگان استان تهران در نشست سالیانه این مجمع برنامه‌های سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

مسؤولین هماهنگ‌کننده مجمع هیأت‌های آزادگان به صورت دو سال یک بار انتخاب و فعالیت‌های خود را در چهارچوب وظایف و اهدافی که به تصویب اعضا مجمع رسیده اعلام و به اجرا می‌گذارند.

مجمع هیأت‌های آزادگان استان تهران در حال حاضر در سطح مناطق و شهرستان‌های این استان بیش از ۲۲ هیأت که شامل هیأت‌های همسران (بانوان) و آزادگان می‌باشد در حال فعالیت و برگزاری جلسات مربوطه می‌باشند.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین صباغی با اشاره به گسترش فعالیت‌های مجمع هیأت‌های آزادگان استان تهران به سمت خودباوری اهداف اصلی این مجمع را در یازده بند مطرح کرد که اهم این اهداف گسترش کمی و کیفی فعالیت هیأت‌ها در قالب هیأت همسران، فرزندان و آزادگان در سطح مناطق و شهرستان‌های استان تهران بود. همچنین وی دیگر برنامه‌های مجمع را برپایی اردوهای زیارتی و سیاحتی با حمایت سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با جامعه هدف دانست.

مسؤول جدید هماهنگ‌کننده هیأت‌های آزادگان استان تهران گفت: برگزاری مراسمات ملی و مذهبی به مناسبت دهه فاطمیه، عید غدیر، اربعین حسینی، مراسم دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و دیدار با خانواده آزادگان سایر برنامه‌های سال ۱۴۰۳ این مجمع است.

کد خبر 6095514 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • پلیس مانع گسترش آتش کامیون شد
  • طالبان به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی با ترکیه
  • گسترش دامنه اعتراضات به ایرلند
  • گسترش دانش، مبارزه سیاسی و سامان دادن به تشکیلات
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است
  • بیداری انسانی در جهان در حال گسترش است
  • چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده
  • گسترش فعالیت هیات های آزادگان تهران به سمت خودباوری