Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «من در این مورد تعارف و شوخی نمی‌کنم، برای جذب سرمایه اسامی برخی از وزرای ما در دنیا برند جذاب است. برای من مهم است وزیر راه من کسی باشد که بتواند ۱۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور بیاورد بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد. ما آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چه طوری بازپرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این تنها بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه رای اعتماد مجلس به آخوندی در مردادماه سال گذشته بود. وزیر برندی که اکنون مطرح شدن نامش برای ورود به ساختمان بهشت لرزه بر اندام همه جناح‌های سیاسی به خصوص اصلاح‌طلبان انداخته است.

کابوس انتخاب شهردار برای جریان اصلاحات به جایی رسیده است که آنان در قحط‌الرجالی گیر کرده‌اند که دست به دامان وزیر ناکارآمدی شده‌اند که همگان بر ضعف او اذعان دارند و حتی بزرگان و قدیمی‌های اصلاح‌طلبان هشدارهایی را نسبت به این مسئله به شورای شهر داده‌اند. 

عبدالله رمضان‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله افرادی بود که  هشدار جدی را به اعضای شورای شهر داد و اعلام کرده که «شهر تهران به اندازه کافی از شکاف طبقاتی رنج می‌برد، با انتخاب گزینه‎های با اندیشه‌های سوپرلیبرال اقتصادی به این ناهنجاری دامن نزنید».

هرچند انتقادات به گزینه‌های نهایی اصلاح‌طلبان تنها از سوی رمضان مطرح نشد و پروانه مافی عضو فراکسیون امید هم یکی از افرادی بود که در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان انتخاب آخوندی به عنوان شهردار را برای اصلاح‌طلبان پرهزینه خواند و تاکید کرد: «بخشی از فرصت اصلاح‌طلبان برای بهبود مدیریت شهری از دست رفته است و بهتر است آنان از فردی با تجربه‌تری همچون محسن هاشمی استفاده کنند.»

اما در این میان افرادی در جریان اصلاحات هستند که وزیر مستعفی راه را دارای رزومه قابل قبولی می‌دانند و مشخص نیست با چه کارنامه‌ای او را برای این جایگاه پیشنهاد کرده‌اند. برای مثال داریوش قنبری یکی از اعضای حزب مردمسالاری اعتقاد دارد  توانمندی آخوندی و شناخت وی از شهردار تهران را قابل قبول است و از منظر او آخوندی توان مدیریت شهر تهران را دارد یا صدراعظم نوری یکی از اعضای شورای شهر به باشگاه خبرنگاران جوان درباره انتخاب آخوندی به عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران می‌گوید: «به نظر می‌آید که آخوندی با توجه به حیطه کاری‌اش، عملکرد خوبی به جا گذاشت، اما در حوزه بافت فرسوده با رئیس جمهور اختلافاتی داشت که شاید این موضوع دلیل جدایی او از دولت شده است و به نظر من آخوندی می‌تواند یک گزینه مناسب برای شهرداری تهران باشد.»

** آخوندی با کارنامه ضعیفش قادر به مدیریت شهر تهران نیست

به گفته کارشناسان و تحلیلگران این صنعت، وزیر راه روحانی ۵ سال در کسوت وزارت راه ماند، اما عملکردش جز حاشیه‌سازی دستاورد دیگری نداشت. اظهاراتی که از سوی اقبال شاکری عضو سابق شورای شهر و رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد در گفت‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد و به ما گفت: « گزینه معرفی شده شهرداری تران از سوی اعضای شورای شهر به آنان تحمیل شده است چراکه آخوندی با سابقه پنج ساله اش در وزارت راه هیچ نقطه مثبتی ندارد، اکنون نمی‌تواند مدیریت کلان شهر تهران را با این همه وسعت، مسائل و مشکلات را در دست گیرد. چرا باید مدیریت تهران را به دست فرد شکست خورده‌ای سپرده شود؟

یکی از نقد‌های جدی که در روز‌های سقوط هواپیما و خارج شدن قطار مسابری از ریل از سوی نخبگان سیاسی و اقتصادی مطرح می‌شد این بود که آخوندی به جای جواب دادن به وکلای ملت و مردم تنها به نوشتن یادداشت‌های سیاسی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حتی روزنامه گاردین پرداخت.

شاکری حذف محسن هاشمی از گزینه‌های نهایی شورای شهر را نوعی لج و لجبازی شورای شهر با مردم دانست و تاکید کرد اصلاح‌طلبان نگران هستند با آمدن هاشمی به شهرداری و چمران به شورای شهر تهران فضای خدمت‌گزاری را تغییر کرده و مسیر اشتباه فعلی شورای شهر در طی این دو سال آشکار شود، هرچند که عملا آنان بر مسیر اشتباه قبلی پای می‌فشارند و اصرار دارند.

**کارنامه وزیر لیبرال راه در این پنج سال دولت روحانی چه بود؟

«افتخار می‌کنم در ۶۲ ماه خدمت یک واحد مسکونی افتتاح نکردم»  این عبارت جمله کلیدی آخوندی در جلسه تودیع و معارفه‌اش روز گذشته بود، که عملکردش در حوزه وزارت راه را نشان داد و در تشریح عملکرد ۵ ساله این وزیر مستعفی شاهد هستیم که او در عمل هم با عدم تحقق وعده مسکن اجتماعی همین نگاه را محقق کرد. «مسکن اجتماعی» طرح جایگزین آخوندی برای مسکن مهر عملا در حد اسم باقی ماند و آخوندی تلاشی برای اجرایی شدن این طرح انجام نداد.

قناعتی در انتقاد از رویه وزیر مستعفی راه با بیان اینکه آخوندی برنامه‌ای برای شهر تهران ندارد، به ما می‌گوید آقای آخوندی در ابتدای حضورش در وزارت راه مسکن مهر را پروژه مزخرف خواند در حالی که رئیس دولت قولی را مبنی بر اتمام پروژه‌های مسکن مهر به مردم داده بود، در نتیجه چنین فردی در شورای شهر هم برای مناطق حاشیه نشین فکری نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات حاشیه‌نشیان به یکی از اصلی‌ترین معضلات تهران مبدل شده است، تاکید کرد اگر به این موضوع در تهران توجه نشود، مشکلات جدی را در این زمینه روبرو خواهیم بود.

برخورد قطار سمنان_دامغان و اظهارات عجیب آخوندی مبنی بر اینکه «همه خانواده‌ها چه آن‌هایی که کشته شده‌اند و چه آن‌هایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد!» نمونه دیگری از اظهارات جنجالی آخوندی بود که موجب جریحه‌دار شدن احساسات خانواده‌های داغدار این حادثه شد.

حادثه‌ای که در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان موجب کشته شدن ۴۷ نفر کشته و مصدوم شدن ۱۰۳ نفر شد، اما این حجم از کشته‌ها و مصدومان هم آخوندی را قائل به عذرخواهی نکرد.

بی عقل خواندن یک خبرنگار آن هم وقتی که او را درباره عملکردش مورد سوال قرار داد، یکی از دیگر از اقدامات جنجالی آخوندی بود، امری که البته از رفتار و عملکردش به دور نبود، اما در این جا آخوندی با گرفتن میکروفون از دست خبرنگار باشگاه خبرنگاران و عصبانیت شدید خود، موجی از انتقادات اهالی رسانه را به سوی خود جلب کرد.

سیدمهدی هاشمی، سرپرست سابق وزارت کشور، رئیس سابق کمیسیون عمران مجلس و رئیس اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از افرادی است که سالهاست آخوندی را از نزدیک می‌شناسد و در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به تشریح عملکرد وزیر راه سابق پرداخت.

رئیس اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با ما گفت: بر اساس شناخت نسبتا دقیقی که در این سال‌ها از آقای آخوندی دارد، عملکردش را خصوصا در کار اجرایی موفقیت‌آمیز نمی‌داند.

وی تئوری پردازی غیر اجرایی آخوندی رابر حسب ظاهر قوی توصیف و اعلام کرد که آقای آخوندی در مسئولیت‌های گذشته خود در وزارت کشور، بنیاد مسکن، وزارت راه، مسکن و شهرسازی هیچکدام کارنامه موفقی نداشته است.

روحیه آخوندی اجازه نمی‌دهد در مقابل مطالبات شهری مردم پاسخگو نخواهد بود

هاشمی بر این باور بود که آخوندی با داشتن ویژگی‌های شخصیتی نمی‌تواند در جایگاهی مانند شهرداری که به طور روزانه باید با مردم سروکار داشته، موفق باشد. چراکه شهردار باید در مقابل تمیزی شهر و جمع آوری زباله‌های شهری و همچنین مسائل و معضلات شهری همچون بارندگی و بارش برف تا ساخت و ساز‌های شهری و وجهه‌های معماری شهری در کنار مسائل اجرایی و عمرانی در مقابل مردم پاسخگو باشد.

معرفی آخوندی با چنین ویژگی‌هایی به عنوان شهردار که باید با اعضای شورای شهر و وزارت کشور و دیگر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تعامل داشته باشد، امر دور از انتظاری به نظر می‌رسد، مساله‌ای که سرپرست اسبق وزرات کشور نیز این مساله را تایید و خاطرنشان کرد آخوندی نتوانست با رئیس‌جمهور و معاون اول تعامل مثبتی داشته باشد و به گفته کارشناسان عملا در رزومه خود در وزارت راه کارنامه مثبتی را از خود به جای نگذاشت.

هاشمی آخوندی را مدیری پرخرج دانست و تاکید کرد متاسفانه او مدیر هزینه است و درآمد را صرفا برای افراد، اشخاص و ژن‌های خوب و برتر می‌تواند ایجاد کند، در این شرایط حضور او در شهرداری، نهاد گسترده و عریض و طویلی که چند برابر مسئولیت‌های گذشته اوست به جایی نخواهد رسید چراکه شهردار باید درآمدمحور باشد.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: آخوندی را همه به عنوان یک فرد لیبرالی می‌شناسند که اصولگرا و اصلاح‌طلب و مشارکتی نیست و تنها به منافع بخشی و فردی خود نگاه می‌کند، از این رو اگر اصلاح‎‌طلبان او را برای شهرداری انتخاب کنند، تیر خلاص را به کارنامه خود در مدیریت شهری زده‌اند، اما این انتخاب به قیمت هزینه سنگینی از جیب مردم شریف تهران برای اثبات ناکارآمدی آخوندی صورت خواهد گرفت.

هاشمی با بیان اینکه آخوندی در مسئولیت‌های خود بیشتر سیاسی و جنجالی عمل کرده است، به ما اعلام کرد که او به هیچ وجه نمی‌تواند برای جایگاه‌های اجرایی به خصوص شهرداری تهران مناسب باشد چرا که خودم تجربه این کار را دارم و می‌دانم او تحمل چنین کار و تحمل فشاری را ندارد.

وی ادامه می‌دهد که اگر اعضای شورای شهر تهران بخواهند صرفا به دید سیاسی، غیراجرایی کار کنند، آخوندی می‌تواند با حضورش در شهرداری منافع برخی افراد را تامین کند و مانند وزارت راه میراثی را از تلنبار بدهی و کار‌های روی زمین مانده را برای نفرات بعد باقی می‌گذارد، اما اگر بخواهند طبیعی به این موضوع نگاه کنند هیچ موقع چنین فردمسئله‌داری را برای چنین پستی انتخاب نخواهند کرد.

اختلاف آخوندی با دولتی‌ها دستاورد برای تهران نخواهد داشت

یکی از مسائل مورد انتقاد اصلاح‌طلبان در دوره گذشته مدیریت شهری، زاویه دید قالیباف با دولتی‌ها بود و آنان این مسئله را عامل عدم وصول بدهی‌های تهران به دولت می‌دانستند، موضوعی که قرار بود با انتخاب نجفی و حضور او در شهرداری تهران تا حدی این مسئله را حل کند، اما هزینه حضور نجفی در هیئت دولت به قیمت فراموش شدن بدهی دولت به شهرداری تهران تمام شد.

آخوندی ۲۸ مهر ماه سال جاری با انتشار تصویری، خبر از کناره‌گیری خود از این وزارتخانه حساس را رسانه‌ای کرد، خبری که با سکوت دولتی‌ها در این موضوع روبرو شد. مسئله‌ای که شاید روحانی ترجیح می‌داد درباره استعفای وزیر برند شکست خورده‎اش حرفی به میان نیاورد.

در این شرایط شکاف و زاویه‌هایی که اخیرا بین آخوندی و رئیس‌جمهور، معاون اول و دیگر وزرا به ویژه وزارت کشور پدید آمد و نامه‌ای که آخوندی در تشریح علت استعفای خود منتشر کرد، بیانگر آن است که در صورت انتخاب آخوندی به عنوان شهردار نباید امیدی به حل بدهی‌های تهران داشته باشیم، آن هم در شرایطی که بسیاری از مسائل و مشکلات پایتخت همچون حمل و نقل شهری به دلیل مسائل مالی متوقف شده است.

در همین راستا رئیس اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اختلافات ایجاد شده میان آخوندی و روحانی اعلام کرد که آقای آخوندی در جریان نظام مهندسی و مدیریت شهری وزارت راه درگیری‌های بسیاری را با وزارت کشور داشت که اگر این اختلافات ادامه داشته باشد، طبیعی است شهرداری از این حداقل حمایت مالی وزارت کشور و دولت محروم خواهد شد.

انتخاب مدیری پرهزینه آن هم در شرایطی که دولتی‌ها و اصلاح‌طلبانی همچون اکبر ترکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام می‌کنند که شهردار مناسب برای تهران فردی است که آن را ارزان اداره کند، امری غیر عقلانی محسوب می‌شود، چراکه به گفته همگان مدیریت آخوندی شیوه‌ای پرهزینه است و او عملا نمی‌تواند خود به درآمدزایی در شهر بپردازد.

رئیس سابق کمیسون عمران خاطرنشان کرد تفکرات لیبرلی قطعا هزینه‌های شهروندی را افزایش داده و قعطا نمی‌تواند تعامل مثبت را با دولت، وزارت کشور اجرا کند چرا که وجهه اصلی شهرداری مردم خدمتگذاری است و شهردار باید خود را خدمتگذار مردم بداند در حالی که هماهنطور که گفتم آخوندی چنین روحیه‌ای ندارد.

دود انتخاب آخوندی به چشم مردم پایتخت خواهد رفت

به طور خاص اگر این سمت جدید شهرداری تهران باشد چراکه همگان می‌دانند حجم اجرایی کار در شهرداری تهران سه تا چهار برابر یک وزارتخانه عادی است و آخوندی با سابقه ناموفقش نمی‌تواند در این راه موفق باشد، اظهاراتی که ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره مطرح شدن نام آخوندی برای شهرداری تهران مطرح کرده و می‌گوید: اعضای شورای شهر می‌دانند که ماموریت شهرداری تهران در حد و اندازه ۳ تا ۴ وزارتخانه است، در نتیجه انتخاب فردی مانند آخوندی که توانایی اداره یک وزارتخانه را هم ندارد، چه معنایی دارد؟

قناعتی با اشاره به استیضاح آخوندی در سابقه اجرایی خود و بازخواست چندین بار نمایندگان مجلس تاکید کرد آزموده را آزمودن خطاست، واقعا نمی‌دانم اعضای شورای شهر چه برنامه‌ای برای تهران دارند، اما اکنون شاهد هستیم که در این مدتی که شورای شهر جدید بر روی کار آمد، کار جدی در تهران انجام نشد و عملا دود این مسئله در چشم مردم پایتخت خواهد رفت.

بی تعهدی و بدقولی شورای شهر نسبت به مردم تهران یکی از اظهارات قناعتی عضو سابق شورای شهر بود و او به ما اعلام کرد اگرچه اعضای شورای شهر برای جریان‌های سیاسی خود سنگ تمام گذاشتند، اما نسبت به مردم تهران که وکلای اصلی آنان محسوب می‌شدند، با بی تعهدی و با بی تفاوتی نسبت به مردم کم لطفی کردند.

عضو سابق شورای شهر در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه این چنینی دارند، برآیند کار آنان این است که سرمایه شهر را به فنا می‌دهد و هیچ اتفاقی در کالبد شهر اتفاق نمی‌افتد و سواستفاده‌های کلانی صورت می‌گیرد که عملا این مسئله موجب می‌شود سرمایه شهر در وزارت راه هدر می‌شود، در نتیجه باید افرادی انتخاب شوند که به شرایط بیت‌المال توجه داشته باشند  و با حداقل‌ها بتواند تلاش حداکثری را برای خدمت به مردم شهر تهران انجام دهد.

در پایان باید گفت که به گفته تحلیلگران و کارشناسان انتخاب شهردار تهران باید بر اساس تجربه و تخصص افراد توانمند انتخاب شود در حالی که همانطور که کارشناسان بر این مساله تاکید دارند، انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر بر اساس جناح‌بندی و گرایش‌های سیاسی افراد انتخاب شده است، مسئله‌ای که در ادامه تهران را با مشکلات اساسی روبرو خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آخرین اخبار سیاسی کارگزارن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۷۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درخصوص پروژه خانه شهر مطرح کرد: همان‌طور که از اسم پروژه خانه شهر پیداست، این پروژه بیانگر سابقه و تاریخچه شهر تهران است. 

وی با بیان اینکه پروژه خانه شهر تاریخچه و گذشته تهران به تصویر می‌کشد، افزود: سعی کردیم با اجرای این طرح علاوه برتداعی گذشته شهر، آنچه برای آینده آن متصور هستیم را نیز در این ساختمان به تصویر بکشیم.

وی با تاکید بر اینکه به کارکردهای پیرامونی و جنبی این پروژه توجه ویژه شده است، عنوان کرد: تمامی مراجعه کنندگان از شهروندان گرفته تا اعضای کلانشهرها پس از اتمام پروژه به محض اینکه وارد این ساختمان شوند سیر تاریخی که در این بنا به تصویر کشیده شده است را درک خواهند کرد.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نسبت به تمامی بخش‌های این پروژه توجه ویژه و خاصی شده است و از مواد با کیفیت و مدرن مورد استفاده قرارگرفته است.

حق بین ادامه داد: به عنوان مثال سقف این پروژه اکسپوز است که به عنوان سقف‌های باز یا پلنوم‌های باز نیز شناخته می‌شوند. در این نوع سقف تمامی سیستم‌های تاسیساتی ساختمان که از زیر سقف عبور کرده‌اند در معرض دید قرار می‌گیرند. در واقع این سقف‌ها نوعی سقف باز قلمداد شده و امروزه محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌‎اند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پوشش پروژه کاملا منطبق با ساختمان دوره قاجاریه و زمان قدیم در نظر گرفته شده است. داخل پروژه نیز کاملا مدرن است و با کارکرد امروز خدمات خواهیم داد.

حق‌بین همچنین در خصوص زمان افتتاح پروژه اظهار کرد: بنابر پیش بینی‌های صورت گرفته این پروژه تا شهریور ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان با تاکید بر اینکه این پروژه بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی در ابنیه شهر تهران است، افزود: نکته حائز اهمیت و قابل توجه این است که بافت میدان امام‌خمینی با احداث این پروژه احیا خواهد شد.

گفتنی است پروژه «خانه شهر» واقع در ضلع شمالی میدان امام خمینی (ره)، دارای امکانات فرهنگی و رفاهی شامل، سالن نمایش با ظرفیت 360 نفر، کافه رستوران حدود 100 نفر، عکاسخانه، شهر کتاب، کافه کتاب و گالری موزه است و با زیر بنای در حدود 18000 متر مربع توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری در دست ساخت است.این پروژه دقیقا در محل ساختمان قدیم بلدیه تهران واقع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج
  • بازدید مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری تهران از سه پروژه
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • انتقاد چمران به نمای شیشه ای ساختمان بانک ها
  • نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها دهن کجی به اصول معماری است
  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان بانک‌ها
  • دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت
  • مهدیه قزوین به عنوان یک ابرفرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود
  • مهدیه قزوین به عنوان یک ابر فرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی