Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

رئیس اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی اداره‌کل ارتباطات و ناوبری هوایی از احداث تعدادی ایستگاه‌های فرستنده جدید و بازسازی برخی ایستگاه‌های فرستنده و گیرنده در فرودگاه‌های شیراز، ساری، اصفهان، ارومیه، مشهد، لار، کرمان و کرمانشاه خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از  روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، رضا یوسف‌زاده با اعلام این خبر عنوان کرد: اصلی‌ترین، اساسی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی تامین تجهیزات و بسترهای ارتباطی موردنیاز در یک سیکل پروازی یعنی از زمان روشن کردن هواپیما در فرودگاه مبدا تا زمان خاموش کردن آن در فرودگاه مقصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتباطات به دودسته رادیویی (زمین به هوا یا هوا به زمین) و مخابراتی (زمین به زمین) تقسیم می‌شوند و هر دو نوع ارتباط به بستر و تجهیزات خاص خود نیاز دارند.

رئیس اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی اداره‌کل ارتباطات و ناوبری هوایی توضیح داد: این اداره وظیفه دارد برای تامین هریک از دو نوع ارتباط متناسب با نیاز حوزه‌های بهره‌برداری و براساس استانداردهای ایکائو و آخرین فناوری‌های موجود دنیا مطالعه‌های لازم را انجام دهد و نسبت به تهیه تجهیزات موردنیاز اقدام کند و واحدهای مستقلی شامل مهندسی سوئیچینگ مرکز کنترل فضای کشور ACC-VCCS، مهندسی سامانه‌های کنترل کلامی پرواز در مسیرهای هوایی RCAG، مهندسی سامانه‌های کنترل کلامی پرواز در فضای فرودگاه‌ها Switching & Radios، مهندسی سامانه‌های ارتباطی هوانوردی در فرودگاه‌ها Communication Workshop و مهندسی شبکه زیرساخت هوانوردی ATN را دربردارد.

وی در معرفی واحد مهندسی تجهیزات ارتباطی مرکز کنترل فضای کشور ACC-VCCS گفت: مرکز کنترل فضای کشور وظیفه کنترل ترافیک هوایی کل کشور را بر عهده دارد که این مهم را از طریق سیستم‌های هوانوردی CNS/ATM پیاده‌سازی می‌کند. یکی از بخش‌های مهم آن، سیستم‌ها و تجهیزات ارتباطات هوانوردی یا VCCS است که وظیفه پیاده‌سازی و کنترل تمام ارتباط‌های کلامی هوانوردی در دو بخش ارتباطات زمین به هوا Air to ground و زمین به زمین ground to ground را بر عهده دارد که در بخش ارتباطات زمین-هوا، ارتباط‌های کنترلرهای مراقبت پرواز را با خلبان‌ها به‌صورت real time و دوطرفه پیاده‌سازی می‌کند و در بخش ارتباطات زمین به زمین نیز، سیستم VCCS ارتباطات مرکز کنترل فضای کشور را با مراکز هوانوردی زمینی اعم از برج‌های کنترل تمامی فرودگاه‌ها، اپروچ ها و مراکز کنترل کشورهای همسایه، به‌منظور هماهنگی فرایندهای پروازی مهیا و پیاده‌سازی می‌کند.

یوسف‌زاده درباره وظایف واحد مهندسی سامانه‌های کنترل کلامی پرواز در مسیرهای هوایی RCAG افزود: واحد RCAG تامین پوشش رادیویی (فرکانسی) FIR جمهوری اسلامی ایران و برقراری ارتباط کلامی بین کنترلر مرکز کنترل فضای کشور و خلبان‌های تمام پروازهای بین‌المللی عبوری از فضای کشور و پروازهای داخلی را بر عهده دارد. فضای FIR ایران به ۱۷ بخش (سکتور) تقسیم‌شده و به هرکدام از این سکتورها حداقل یک فرکانس VHF اختصاص داده‌شده است. به هرکدام از این فرکانس‌ها نیز دو فرستنده و گیرنده به‌صورت MAIN‌ و STBY‌ اختصاص داده‌شده که در صورت بروز نقص فنی در فرستنده و یا گیرنده MAIN‌ سیستم پشتیبان STBY به‌طور خودکار در مدار قرار می‌گیرد. اکنون ۲۷ سایت RCAG در سراسر کشور عملیاتی هستند که از طریق خطوط مخابراتی مطمئن و در شرایط قطع خطوط مخابرات، از طریق ترمینال ماهواره‌ای VSAT نصب‌شده در سایت‌های مذکور با مرکز کنترل فضای کشور در تهران ارتباط دارند.

رئیس اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی اداره‌کل ارتباطات و ناوبری هوایی هم‌چنین درباره واحد مهندسی سامانه‌های کنترل کلامی پرواز در فضای فرودگاه‌ها Switching & Radios نیز گفت: واحد سوئیچینگ و رادیو وظیفه پوشش فرکانسی ارتباطات برج، اپروچ در سطوح مختلف پروازی داخل و فضای پروازی تحت کنترل فرودگاه را بر عـــهده دارد که این فرکانس‌ها شـامل فرکانس گراند برای ارتباطات رادیویی در روی باند، فرکانس برج جهت ارتباط کنترلر با خلبان در محدوده تحت کنترل برج مراقبت، فرکانس اپروچ جهت ارتباط کنترلر با خلبان در محدوده تحت کنترل واحد تقرب و فرکانس گارد برای برقراری ارتباط بین کنترلر و خلبان در مواقع اضطراری است. هر کدام از این فرکانس‌ها دارای دو فرستنده و گیرنده به‌صورت MAIN‌ و STBY‌ است که در صورت بروز نقص فنی در فرستنده و یا گیرنده MAIN‌، سیستم STBY به‌طور خودکار در مدار قرار می‌گیرد و مجموعه این ارتباطات رادیویی از طــریق سـامانه سوئیچینگ و ایستگاه‌های رادیویی پردازش می‌شود و سپس بر روی کنسول‌های برج مراقبت در اختیار کنترلر قرار می‌گیرد.

وی درباره واحد مهندسی تجهیزات ارتباطی هوانوردی فرودگاهی نیز توضیح داد: این واحد مهندسی وظیفه خرید، نصب، پشتیبانی و تعمیرات تخصصی تجهیزات ارتباطی انواع سامانه‌های ضبط مکالمات هوانوردی، انواع رادیوهای دستی، خودرویی و ایستگاهی AIRBAND –AM فرودگاهی تمام فرودگاه‌های کشور، انواع رادیوهای دستی، خودرویی و ایستگاهی شبکه FM پلیس فرودگاه‌های کشور، انواع رادیو ترانک های دستی، خودرویی و ایستگاهی دیجیتال و آنالوگ و سیستم سوئیچینگ آن‌ها، انواع سامانه‌های پخش خودکار اطلاعات هواشناسی فرودگاهی ATIS در ۲۰ فرودگاه پرترافیک و تجهیز GUN LIGHT برای استفاده در مواقع قطع ارتباط کلامی برج با خلبان را بر عهده دارد.

یوسف‌زاده درباره واحد مهندسی شبکه زیرساخت هوانوردی ATN نیز عنوان کرد: واحد ATN نسبت به واحدهای دیگر، جدیدترین واحد عملیاتی اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی است. اگرچه کم‌تر از دو دهه از شروع فعالیت این واحد می‌گذرد، به دلیل نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای که نوع خدمت ارائه‌شده توسط این واحد دارد به‌سرعت جایگاه آن را در سطح سایر واحدهای عملیاتی این اداره تثبیت کرده است.

رئیس اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی اداره‌کل ارتباطات و ناوبری هوایی همچنین گفت: ازجمله اهداف تاسیس واحد مهندسی شبکه زیرساخت هوانوردی می‌توان به حرکت در راستای سیاست‌ها و طرح‌های سازمان بین‌المللی ایکائو، افزایش بهره‌وری و کاهش قطعی ارتباط‌ها، بهبود مدیریت ترافیک هوانوردی و تشکیل شبکه زیرساخت دیتا با فناوری مبتنی بر IP اشاره کرد. اکنون ارتباط‌ها در 43 فرودگاه داخلی و شش فرودگاه بین‌المللی با استفاده بیش از 155 تجهیز مبتنی بر فناوری شبکه به‌صورت شبانه‌روزی و با بازدهی بیش از 99 درصد برقرار است.

وی در معرفی توفیق‌های اخیر این اداره گفت: در این راستا می‌توان به نصب و عملیاتی شدن تجهیزات رادیویی و تأسیس بسترهای مخابراتی جدید، افزایش سکتورهای مرکز کنترل و راه‌های هوایی جدید، تاسیس ایستگاه‌های تکرارکننده و یا اعمال اصلاح‌های جدید در تعدادی از سایت‌ها برای تقویت پوشش رادیویی فرکانس برج و اپروچ فرودگاه‌های مربوط، تامین بیسیم های FM پلیس فرودگاه‌ها، خرید و تحویل شبکه رادیویی ترانک و راه‌اندازی سامانه ATIS در فرودگاه‌ها اشاره کرد. همچنین در حوزه مرکز کنترل فضای کشور سکتورهای جدید تشکیل و ارتباط‌های جدید ایجادشده‌اند، فرکانس اپروچ مهرآباد در مرکز کنترل راه‌اندازی و shutdown کلی سیستم و راه‌اندازی پس از ۱۶ سال انجام‌شده است. انجام downtime در سیستم ups مرکز کنترل و نوسازی و پشتیبانی تجهیزاتی سیستم‌های GATEWAY فرودگاهی در برقراری ارتباطات HOTLINE و تهیه نقشه راه سیستم آینده نیز ازجمله اقدام های اخیر این اداره در حوزه مرکز کنترل فضای کشور است.

یوسف‌زاده افزود: در حوزه ATN این اداره توانسته است، ارتباط‌های بین‌الملل (ابوظبی، بحرین، کراچی و کویت) را از طریق بستر MPLS و استفاده از خطوط E1-64K به‌عنوان بستر پشتیبان برقرار و ارتباطات E1 کشوری را به‌عنوان پشتیبان خطوط MPLS برای برقراری ارتباط به‌صورت Full Mesh ایجاد کند. برقراری ارتباطات شرکت سیتا برای راه‌اندازی سرویس VHF DATA LINK، ارائه طرح مانیتورینگ ایستگاه‌های CNS در فرودگاه‌های کشور، مطالعه طرح مانیتورینگ و پایش فرکانسی فرودگاه‌های کشور از طریق بستر ATN، راه‌اندازی سرویس NTP برای سیستم ATIS در فرودگاه‌های کشور، ارائه طرح توسعه شبکه ATN، اتصال فرودگاه‌های خوی، پارس‌آباد، سبزوار، ماکو، سایت رادار گیلوان زنجان به شبکه MPLS، برقراری ارتباط‌های سایت رادار اهواز از طریق بستر E1 ارائه‌شده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره کرد.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۷۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور و تمدید ۱۸۰ فقره پروانه استاندارد در استان اردبیل

حسنعلی حسین‌پور از تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه عملکردی سال ۱۴۰۲ در حوزه ارزیابی انطباق استاندارد در استان اردبیل خبر داد و افزود: طی یک سال گذشته، در زمینه ارزیابی انطباق کالا‌های صادراتی مشمول استاندارد اجباری نیز تعداد ۱۷۶ فقره گواهینامه انطباق صادر شده است.

او گفت: پارسال در زمینه ارزیابی انطباق کالا‌های وارداتی مشمول استاندارد اجباری یک هزار و ۱۴ فقره گواهینامه انطباق توسط اداره کل استاندارد استان اردبیل صادر شده است.

سرپرست اداره کل استاندارد استان اردبیل همچنین از انجام یک هزار و ۲۹۷ مورد بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی زیرپوشش این اداره کل در راستای صیانت از حقوق مصرف کننده طی یک سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در این مدت یک هزار و ۲۶۳ مورد نمونه‌برداری کالا از مراکز تولیدی استان اردبیل انجام شد.

حسین‌پور انجام ۳۳۷ مورد آزمون طرح کنترل بازار، ۲۳ مورد بازرسی طرح کنترل بازار کالای داخلی ویژه شب عید، ۵۱ مورد بازرسی طرح کنترل بازار کالای داخلی ویژه ماه مبارک رمضان و ۵۰۵ مورد بازرسی از تجهیزات شهربازی و زمین بازی را از جمله اقدامات اداره کل استاندارد استان اردبیل در یک سال گذشته ذکر کرد.

او اظهار کرد: شهروندان می‌توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی مندرج در زیر علامت استاندارد درج شده بر روی کالا و خدمات به شماره پیامک ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اصالت و استاندارد کالا اطمینان حاصل کرده و در صورت مشاهده موارد غیراستاندارد مراتب را به این اداره کل اطلاع دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • معرفی پرفروش‌ترین دارو‌ها در ایران + اسامی و میزان فروش
  • انجام بیش از 36هزار و 500 استعلام بانک و دفتر خانه در سال 1402 توسط دفاتر پیشخوان دولت
  • نصب پابند الکترونیک به ۳۰۰ سارق سابقه دار در غرب استان تهران
  • صدور و تمدید ۱۸۸ فقره پروانه استاندارد در استان اردبیل
  • صدور و تمدید ۱۸۰ فقره پروانه استاندارد در استان اردبیل
  • آغاز اعزام زائران عمره خراسانی از فرودگاه مشهد پس از ۹ سال وقفه
  • موردی از شیوع آفت «جوانه خوار بلوط» در کردستان گزارش نشده است