Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، سرگئی بلوسوف رئیس هیأت پارلمانی شورای فدراسیون روسیه در حاشیه نشست همکاری‌های پارلمانی سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه با مسعود پزشکیان  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پزشکیان در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط خوب و رو به رشد دو کشور گفت: گسترش ارتباطات دوستانه فیمابین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در عرصه‌های مختلف بویژه مناسبات پارلمانی از اهمیت فراوانی برخوردار است و به نفع دو ملت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین افزود: رفت و آمد و دیدارهای مسئولان سیاسی و پارلمانی دو کشور نقش مهمی در توسعه همکاری‌ها و گسترش ارتباطات اقتصادی و تجاری فیمابین دارد.

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه بویژه در حاشیه دریای خزر گفت: ایران و روسیه در کنار دیگر کشورهای ساحلی خزر با همگرایی و توسعه ارتباطات فیمابین می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در این دریا در جهت تامین منافع مردم منطقه استفاده کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از یکجانبه‌گرایی آمریکا در جهان و عدم پایبندی این کشور به تعهدات و قواعد بین‌المللی از جمله برجام گفت: کشورهای مستقل جهان می‌بایست در مقابل یکجانبه‌گرایی و هنجارشکنی آمریکا بایستند و به این کشور اجازه تداوم اقدامات زورگویانه و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را ندهند.

پزشکیان در پایان این دیدار گفت: همکاری مؤثر ایران و روسیه در کمک به کاهش بحران در سوریه می‌بایست به عنوان الگویی موفق از همکاری‌های فیمابین، در سایر عرصه‌ها از جمله در عرصه اقتصادی و تجاری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سرگئی بلوسوف، رئیس هیأت شورای فدراسیون روسیه نیز در این دیداربا ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری‌های دو کشور گفت: ایران و روسیه از توانمندی‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف برخوردارند که می‌بایست با استفاده از آنها به رشد و گسترش هرچه بیشتر مبادلات اقتصادی، تجاری ، صنعتی و کشاورزی و همچنین توسعه صنعت گردشگردی بین دو کشور کمک کنند.

وی در ادامه افزود: توسعه ارتباطات دوستانه میان  ۵ کشور ساحلی دریای خزر و تسهیل فعالیت‌های تجاری و گردشگری علاوه بر کمک به تامین ثبات و امنیت منطقه، منافع اقتصادی فراوانی را در پی خواهد داشت.

بلوسوف در این دیدار همچنین با انتقاد از رفتار آمریکا در نقض توافقات چندجانبه بین‌المللی از جمله برجام گفت: موضع قاطع روسیه در حمایت از برجام مانعی بزرگ در برابر زیاده خواهی‌ها و یکجانبه‌گرایی آمریکاست.

وی در پایان این دیدار گفت: افزایش ارتباطات و همکاری میان مجلس شورای اسلامی و شورای فدراسیون روسیه نقش مهمی در ایجاد قوانین لازم برای تسهیل فعالیتهای تجاری و اقتصادی دو کشور دارد.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۸۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 

گزارش‌ها حاکی است که ایران برای رشد ۱۰ برابری تجارت با آفریقا هدف‌گذاری کرده، اما عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل و نقل ارزان، مستمر و فراگیر و همچنین وجود مانع جابجایی مستقیم ارز و پول، از جمله موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقاست که باید برطرف شود.

به گزارش ایسنا، امسال همزمان با اکسپو ۲۰۲۴، دومین اجلاس همکاری‌های ایران و آفریقا برگزار شد که پیش بینی شده بود بیش از ۲۰ کشور آفریقایی در این اجلاس حضور پیدا کنند.

طی سال‌های اخیر بارها بر اهمیت و ظرفیت‌های قاره آفریقایی برای تجار ایرانی تاکید شده است. با این حال به نظر می‌رسد ایران و کشورهای آفریقایی از ظرفیت‌های یکدیگر مطلع نیستند.

به طور کلی تجارت ایران با آفریقا سالانه ۱.۲ میلیارد دلار است که ۱.۱ میلیارد دلار آن صادرات است. بیشترین میزان تجارت خارجی بین ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که تجارت خارجی با آفریقا به حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. اما این عدد در مقایسه با تجارت کشورهای دیگر با قاره آفریقا قابل توجه نیست و به همین دلیل سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که برای تصاحب سهم بیشتر از بازار این قاره برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته است.

البته با توجه به اینکه حجم تبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده، سهم ایران از این تبادلات ناچیز بوده است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که در بازارهای آفریقا کشورهایی مثل چین و هند نفوذ قوی دارند که رقابت با آنها برای ایران تا حدودی سخت است.

با این حال رئیس جمهور در اجلاس ایران و آفریقا که روز جمعه برگزار شد، تاکید کرد که هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری برای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در یک سال آینده به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و حتما باید به سمت هدف ۱۰ برابری حجم همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین حرکت کنیم.

آنطور که یکی از مسئولان سازمان توسعه تجارت اخیرا توضیح داده، آمار تجارت با آفریقا بیشتر از عددهای اعلامی است، اما ایران به دلیل محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها، صادرات مستقیم به این کشورها ندارد و محصولات ایرانی از طریق کشور دوم مانند امارات، ترکیه، قطر و عمان به کشورها صادر می‌شود.

جزئیات تجارت ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۲

آنطور که اخیرا سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت توضیح داده، در سال گذشته ۳۹ کشور از قاره آفریقا، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم بودند. همچنین با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ بودیم.

در این میان هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار به صورت مستقیم بودند.

در رابطه با محصولات صادراتی به این قاره نیز باید گفت ۵۱ درصد صادرات ایران، مشتقات نفتی شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات ایران را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. همچنین مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی‌، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

در این میان ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

حدود ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بوده است.

قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است. با این حال به گفته دست‌اندکاران حوزه تجارت، عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان و مستمر و فراگیر و همچنین موانع جابجایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل
  • روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب