Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-16@16:47:23 GMT

از 4 عارضه شایع پوست سر چطور می توان جلوگیری کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۸۱۳۴

پوست سر هم مثل پوست سایر نقاط بدن به مراقبت و توجه نیاز دارد اما پنهان بودن آن زیر موها که البته محافظی طبیعی برایش محسوب می‌شود، باعث می‌شود کمی به آن بی‌توجه باشیم. آفتاب‌‌نیوز :  به نقل ازeverydayhealthبرخی بیماری‌ های پوست سر اگر سریع تشخیص داده نشوند، می‌ توانند باعث ریزش موی دائمی ‌شوند:
ریزش مو: در حالی که مردان در سنین خاصی دچار این عارض می شوند، اما ریزش مو می تواند در هر دو جنس اتفاق بیفتد و آنهم به دلایل مختلف.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم تعادل هورمونی، اختلال تیروئید زمینه ای، یک بیماری ایمنی، عدم تعادل آهن، عوامل ژنتیکی، و ... همگی در ریزش مو می توانند نقش داشته باشند. سوء تغذیه، استرس و فشارهای فیزیکی را نیز می توان به این عوامل اضافه کرد. مناسب ترین درمان برای جلوگیری از ریزش مو، یافتن علت آن است. شاید نیاز به انجام آزمایش خون برای بررسی وضعیت تیروئید، کمبود آهن و شرایط هورمونی و حتی دیابت باشد. اگر ریزش مو ناگهانی است، ممکن است شما مبتلا به بیماری به نام آلوپسی آره آتا شده باشید؛ یک بیماری خود ایمنی که در آن بدن فولیکولهای سالم مو را از بین می برد. درمان شناخته شده برای این بیماری تزریق کورتیکواستروئیدها به صورت ماهانه برای کاهش التهاب و رشد مجدد مو است. استفاده از شامپوهای مناسب جنس مو، ماساژ پوست سر به مدت 10 دقیقه در حمام، دو تا سه بار در هفته، استفاده از روغن های طبیعی برای افزایش جریان خون به پوست سر و ترویج رشد موی جدید، و رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا3، آهن و پروتئین بالا، مناسب برای جلوگیری از ریزش مو است.
شوره سر: سلولهای مرده اسکالپ هنگامی که به حالت پوسته پوسته درآمده و می ریزند، معمولا جای نگرانی ندارند اما درماتیت سبوروئیک یا درماتیت‌ شوره ‌ای‌ همراه با خارش، التهاب و زخم نیاز به درمان دارد. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چه چیز باعث ایجاد شوره سر می شود اما استرس، ژن، زندگی در آب و هوای سرد و خشک، سلامت کلی بدن و نوع تغذیه بر ایجاد شوره سر تاثیر دارد. برای‌ رفع‌ شوره‌ مختصر سر می‌ توانید از شامپوهای‌ طبی ضدشوره‌ از جمله سلنیوم سولفید، کتوکونازول، پیریتنیوم زینک (پریتیون روی) و انواع شامپوهای پلی‌تار و شامپو‌های آنتی سپتیک مانند شامپو ستاولون و نیز لوسیون‌ های‌ نرم‌کننده‌ پوست‌ استفاده‌ کنید.
پسوریازیس پوست سر: پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که می تواند پوست هر جایی از بدن را درگیر کند از جمله پوست سر. این عارضه باعث پوسته پوسته شدن و خارش سر می شود ضمن این که نقاط برجسته، قرمز، فلس دار و ضخیم نیز روی پوست سر ایجاد می شوند. گاهی تکه ای از پوست سر و گاهی تمام آن تحت تاثیر این عارضه قرار می گیرد و حتی روی پیشانی، پشت گردن و یا پشت گوش را نیز درگیر می کند. خارش می تواند آنقدر شدید باشد که شما را شب هنگام از خواب بیدار کند و خاراندن این مناطق از سر می تواند منجر به عفونت های پوست و ریزش مو شود. بسیار ضروری است که بیمار مبتلا به پسوریازیس توسط یک متخصص پوست برای اخذ درمان های فردی ویزیت شود. پوست سر در این عارضه با روش های مختلف درمان می شود. شامپوهای درمانی حاوی اسید سالیسیلیک می تواند به کاهش پوسته پوسته شدن کمک کند. کورتیکواستروئیدهای موضعی می تواند التهاب و قرمزی را کاهش دهد.
فولیکولیت: فولیکولیت یا عفونت پیاز مو به دنبال رشد قارچ و برخی میکروب‌ ها در حوالی سن بلوغ به وجود می ‌آید. فولیکولیت را باید جدی گرفت زیرا اگر عفونت عمقی و شدید شود، پیاز مو را از بین می ‌برد. استفاده از آنتی‌بیوتیک ‌های خوراکی و شستشوی روزانه به بهبود هرچه سریع‌ تر این مشکل کمک می ‌کند. پوشاندن سر بعد از اصلاح با کلاه بخصوص هنگامی که می خواهید ورزش کنید، شانس شما را برای ابتلا به فولیکولیت افزایش می دهد. چون این حالت منجر به عرق کردن و ایجاد التهاب و رشد باکتری ها می گردد. استفاده از کمپرس گرم در مناطق آلوده به کاهش التهاب ناشی از فولیکولیت کمک می کند. همچنین کرم ها، شامپوها، و قرصهایی برای کنترل عفونت ناشی از آن وجود دارد. در صورتی که ورزش می کنید، فراموش نکنید که باید بلافاصله بعد از آن دوش بگیرید.
آوای سلامت 
کد خبر: ۵۵۵۹۷۸ تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰

منبع: آفتاب

کلیدواژه: پوست سر علایم بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۸۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبله مرغان؛ بیماری شایع اولین فصل سال

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛مسعود مردانی با اشاره به اینکه احتمال ابتلا به آبله مرغان در فصل بهار افزایش می‌یابد، اظهار کرد: عامل ابتلا به آبله مرغان یک بیماری ویروسی حاد است که منجر به بروز تب و بثورات جلدی (جوش‌های پوستی) در فرد مبتلا خواهد شد.

وی افزود: درگذشته این بیماری مخصوص کودکان بود اما با افزایش سطح بهداشت در جامعه کودکان در مراحل ابتدایی زندگی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و در بزرگسالی با آبله مرغان درگیر می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نشانه‌های ابتلا به آبله‌مرغان در بزرگسالان به مراتب شدیدتر از کودکان است خاطرنشان کرد: این بیماری ارتباط مستقیم با سن دارد، هر چه سن ابتلا افزایش یابد علامت‌های بیماری نیز شدید‌تر است.

مردانی یادآور شد: جوش‌های پوستی آبله مرغان در قسمت‌های مختلف بدن مانند سر، صورت، اندام و در برخی موارد در تمام بدن ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه دوره حاد این بیماری هفت روز است تاکید کرد: در برخی افراد بهبود بین دو تا  سه هفته نیز ادامه دار است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از دست دادن و دیده بوسی با مبتلایان خودداری کنند، خاطرنشان کرد: این بیماری واگیر‌دار است به شکلی که با کوچک‌ترین تماس با فرد آلوده، بیماری انتقال می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه معمولا این بیماری در کودکان سالم خفیف است و در موارد شدید، ضایعات می‌تواند تمام بدن را پوشش دهد اضافه کرد: ممکن است در گلو، چشم‌ها و غشاهای مخاط مجرای ادرار و واژن نیز نشانه‌هایی از بیماری ایجاد شود.

به گفته وی بثورات تاولی و خارش دار ناشی از عفونت آبله مرغان بین یک هفته تا 20 روز (بسته به شرایط فرد متفات است) پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر خواهد شد  و معمولا حدود ۵ تا ۱۰ روز این بیماری نشانه‌های خود را دارد.

مردانی به برخی از نشانه‌های آبله مرغان که ممکن است یک یا دو روز قبل از بثورات ظاهر شوند اشاره کرد و افزود: تب (اغلب با تب خفیف ۳۷.۸ تا ۳۸.۹ درجه‌ی سانتی‌گراد شروع می‌شود)، کاهش اشتها، سردرد، خستگی و احساس ناخوشی عمومی از جمله نشانه‌های این بیماری است.

وی با بیان اینکه زمانی متوجه شدید خودتان یا فرزندتان، نشانه‌های ابتلا به آبله مرغان را دارد باید به پزشک عفونی یا عمومی مراجعه کنید، اضافه کرد: پزشک با معاینه‌ی ضایعات و در نظر گرفتن سایر علامت‌ها می‌تواند بیماری را تشخیص دهد، همچنین در صورت لزوم، برای کاهش شدت بیماری و درمان عوارض ناشی از آن، دارو تجویز می‌کند.

مردانی توصیه کرد: در صورت ابتلا به آبله‌مرغان ضایعات را نخارانید ممکن است خاراندن ضایعات شما را در معرض خطر عفونت باکتریایی قرار ‌دهد و همچنین می‌تواند باعث برجای ماندن محل ضایعات شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟
  • بیماری‌های شایع فصل بهار
  • ۳ بیماری شایع فصل بهار
  • بیماری‌های شایع فصل بهار/ از سرماخوردگی تا آبله مرغان
  • شایع‌ترین و جدی‌ترین مشکلات دریچه‌ای قلب چیست؟
  • آبله مرغان؛ بیماری شایع اولین فصل سال
  • آبله مرغان بیماری مسری که در فصل بهار شایع‌ تر است
  • آبله مرغان بیماری مسری که در فصل بهار شایع‌تر است