Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مهندس امیر سالکی افزود: به دلیل تشنگی زمین بیشتر بارندگی های اخیر به زمین نفوذ کرده و بارندگی ها تاثیر چندانی در جاری شدن سیلاب نداشته و به ذخیره پشت سد دوستی چیزی اضافه نکرده است.

وی گفت: حوضه آبریز سد دوستی در افغانستان است و بارش های آن سرزمین می تواند در آورد هریرود به پشت سد دوستی نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالکی میزان آب ذخیره کنونی پشت سد دوستی را 170 میلیون متر مکعب اعلام کرد و یاد آور شد: بارندگی های اخیر حتی تاثیر چندانی در رودخانه کشف رود هم نداشته و بیشتر جذب زمین شده است.

وی با بیان اینکه سال زراعی گذشته رودخانه هریرود آورد نسبتا مفیدی داشت که دو کشور ایران و ترکمنستان از آن استفاده کردند، افزود: این آورد حدود 46 میلیون متر مکعب بود که از این میزان 50 درصد به ترکمنستان تعلق گرفت و 50 درصد هم سهم ایران شد وبا خط لوله برای آب شرب به مشهد انتقال یافت.

مدیر سد دوستی ادامه داد: ذخیره اسمی سد دوستی یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب و طول دریاچه پشت سد دوستی در شرایط عادی 45 کیلومتر است که آب ذخیره شده پشت سد دوستی به طور مساوی بین ایران و ترکمنستان تقسیم می شود و به مصارف تعیین شده می رسد.

به گفته وی، این سد توسط دو کشور ایران وترکمنستان با هزینه مشترک روی رودخانه مرزی هریرود بین دو کشور ساخته شد و در سال 84 با حضور روسای جمهور وقت ایران و ترکمنستان به بهره برداری رسید.

 سد دوستی با ارتفاع 78 متر و تاجی به طول 655 متر است که برای انتقال بخشی از ذخیره آن در جهت مصرف آب شرب مردم و زائران مشهد، خط انتقالی به طول 170 کیلومتر ساخته شد که پروژه خط انتقال آب سد دوستی به مشهد در سال 87 به بهره برداری رسید .

پیش بینی شده بود که این خط سالانه 150 میلیون متر مکعب آب سد دوستی را به مشهد منتقل کند.

در برخی سال ها به دلیل بارش های کم و احداث سد سلما در بالا دست سد دوستی نه تنها انتقال این میزان آب به مشهد محقق نشده، بلکه حقابه آب کشاورزی کشاورزان سرخس هم در برخی سال ها تامین نشده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کشف رود ایران و ترکمنستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۸۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاصه بازی ایران 1 - ترکمنستان 0

بازدید 12 در جریان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026 (منطقه آسیا) در گروه E، ایران و ترکمنستان به مصاف همراه رفتند و ایران با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید. مهدی قایدی تک گل ایران را در دقیقه 5 وقت اضافه اول به ثمر رساند. خلاصه این بازی را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب در سدهای مازندران/ سد آیت‌الله صالحی مازندرانی در آستانه سرریز شدن است
  • «شرودر» دوستی با پوتین را مفید دانست
  • ذخیره آب سدهای مازندران ۵۳ درصد افزایش یافت
  • ذخیره لیگ برتری، محور اصلی تیم ملی
  • خلاصه بازی ایران 1 - ترکمنستان 0
  • بادامچیان: مجلس دوازدهم یک مجلس پرهیاهو خواهد بود /ائتلاف شانا و پایداری در مرحله دوم تاثیری در انتخابات ندارد
  • جزیره‌های دریاچه ارومیه بعد از ۵ سال در محاصره آب + فیلم | بارندگی‌ها چشم ایران را از خوشحالی پر آب کرد
  • دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی
  • ویدیو/ گل اول ایران به ترکمنستان توسط قایدی
  • توبه چه تاثیری در جرایم حدی و تعذیری دارد؟/ تاثیر توبه مجرم در مجازات