Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@05:16:46 GMT

دو نیروگاه بهبهان و ماکو طی هفته جاری افتتاح می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۸۴۵۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خبازپیشه مجری طرح‌های نیروگاهی بخش خصوصی برق حرارتی در نشست خبری در جمع خبرنگاران از افتتاح دو نیروگاه طی هفته جاری خبر داد و گفت:‌ این دو نیروگاه از فروردین ماه عملیاتی خواهند شد.

وی افزود: نیروگاه گازی در شرایطی وارد شبکه می‌شود که نیروگاه بخار و آبی توان تامین نیاز کشور را نداشته باشند و البته هزینه اجرای نیروگاه‌های بخار و گازی نیز مشابه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبازپیشه درباره روند اجرای پروژه‌های بخش خصوصی اظهار داشت: سالانه هزار مگاوات پروژه برق از سوی بخش خصوصی انجام شده که از سال 84 نزدیک به 13 هزار مگاوات برق به شبکه وارد کرده‌اند.

وی درباره روند اجرای پروژه‌های بخش خصوصی برق تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر پروژه‌ها با سرمایه داخلی تامین می‌شوند به این ترتیب که سرمایه‌گذار 30 درصد منابع را تامین می‌کند و مابقی نیز از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شود که معادل یورویی هزینه پروژه باید به صورت ریالی تامین شود زیرا افزایش قیمت ارز باعث کندی اجرای پروژه‌ها شده است.

در ادامه این نشست ثابتی مجری پروژه نیروگاه بهبهان گفت: نیروگاه بهبهان توسط بخش خصوصی انجام شده که دو واحد گازی 166 مگاواتی آن پیشتر افتتاح شده است.

وی ادامه داد: راندمان این نیروگاه‌ها بیشتر از دیگر نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است در واقع نیروگاه‌های سیکل ترکیبی 33 درصد راندمان دارند اما در نیروگاه بهبهان رقم راندمان به 49 درصد ارتقا یافته است.

وی به جزئیات قرارداد پروژه نیز اشاره و اظهار داشت: 65 درصد پروژه بهبهان توسط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و مابقی از سوی مپنا اجرا خواهد شد.

خبازپیشه گفت: در حال حاضر بخش خصوصی سالانه هزار مگاوات پروژه برقی اجرا می‌کند.

این گزارش حاکی است مهرداد امین‌زاده معاون پروژه‌های بخش خصوصی برق حرارتی نیز درباره جزئیات پروژه نیروگاهی ماکو اظهار داشت: 70 درصد این پروژه با سرمایه خارجی تامین شده و 30 درصد آن را بخش خصوصی تامین کرده است.

وی درباره میزان هزینه این پروژه بیان کرد: دو نیروگاه گازی 40 مگاواتی در این پروژه اجرا شده که 40 میلیون یورو برای آن اعتبار صرف شده است.

امین زاده با اشاره به اهمیت اجرای پروژه ماکو در کشور خاطرنشان کرد: نیروگاه ماکو به دلیل جلوگیری از افت فشار برق در منطقه اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد از طرف دیگر این نیروگاه فقط به لحاظ سرمایه‌گذاری مشترک خارجی به خارج از کشور متکی بوده و به لحاظ تامین تجهیزات تماما داخلی بوده است.

وی یادآور شد: بخش بخار این نیروگاه در آینده نزدیک اجرا خواهد شد که فاز جدیدی برای آن تعریف شده و واحد بخار 100 مگاواتی عملیاتی خواهد شد.  

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ارز افزایش قیمت سرمایه معاون توسعه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۸۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان اعلام کرد: ورزشگاه ۱۵هزار نفری خرم‌آباد در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به این استان افتتاح می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، وحید والی‌زاده مرادی، ظهر امروز، در جلسه پیگیری مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به لرستان، گفت: تکمیل چمن و سکوی ورزشگاه 15هزار نفری خرم‌آباد باقی مانده‌است که تا پایان خردادماه به اتمام می‌رسد.

او با بیان اینکه در سفر نخست رئیس‌جمهور به لرستان 15 پروژه در قالب 10 مصوبه در حوزه ورزش و جوانان داشتیم، اضافه کرد: کارفرمای 11 پروژه ورزش و جوانان است که 10 مورد از این پروژه‌ها آمادۀ بهره‌برداری است.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان عنوان کرد: کارفرمای دو پروژه سازمان راه‌‌وشهرسازی و وزارت ورزش است که در وضعیت خوبی نیست.

او بیان کرد: دیگر پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور تکمیل نشده‌است و نیازمند پیگیری و تأمین اعتبار هستند.

هیچ شهری از لرستان آب شرب پایدار ندارد

یاسر اکبریان، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب لرستان، نیز در این جلسه گفت: سفر رئیس‌جمهور به این استان هشت پروژه شامل 6 پروژه فاضلابی و 2 پروژه آبی داشت.

او با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب خرم‌آباد 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: تصفیه‌خانه‌های بروجرد 85 درصد، دورود 44 درصد، کوهدشت 67 درصد و پلدختر 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرعامل آب‌وفاضلاب لرستان با تأکید به اینکه هیچ شهری از این استان آب شرب پایدار ندارد، اشاره کرد: هیچ‌گونه اعتباری برای برخی روستاهای پروژه طرح انتقال آب قم‌رود اختصاص داده نشده‌است.

اکبریان خاطرنشان کرد: آب‌رسانی شهر شاپورآباد الیگودرز به بهره‌برداری رسیده‌است و آب‌رسانی به شهر خرم‌آباد نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/ 645

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح برق‌آبی اومااویا در سریلانکا / رئیسی: ایران در حال اجرای طرح‌های بزرگ در ۲۰ کشور است
  • (ویدیو) افتتاح ابرپروژه ایرانی در سریلانکا
  • وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور
  • افتتاح طرح چندمنظوره اومااویا در سریلانکا با حضور رئیس جمهور
  • افتتاح بیش از ۸۰ درصد پروژه‌های جهاد آبرسانی
  • اجرای ۷۵ درصد از طرحهای های مصوب سفر استانداربه منطقه آزاد ماکو
  • ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور همزمان با هفته سلامت افتتاح می‌شود
  • اجرای ۷۵ درصد از پروژه های مصوب سفر استاندار آذربایجان غربی توسط سازمان منطقه آزاد در شهرستان ماکو
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • افتتاح سد و نیروگاه اومااویا در سریلانکا توسط شرکت ایرانی