Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-18@03:00:52 GMT

"غذا" و "دارو" نیز عملا تحریم شده است

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۸۶۳۵

در حالی‌که مقامات آمریکایی می‌گویند که غذا و دارو مشمول تحریم‌های آن‌ها بر ضد ایران نیست، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، با تاکید بر این‌که ایران روش‌های خود را برای تامین محصولات غذایی دارد و و دچار مشکل نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند که " تنها کلمه "غذا" و "دارو" تحریم نشده و تحریم‌های بانکی، کشتیرانی و بیمه باعث بروز مشکلاتی می‌شود که به تبع آن‌ها واردات این کالاها همچون شرایط عادی گذشته انجام نمی‌شود".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی بر ضد مردم ایران، ‌مقامات این کشور بارها اعلام کرده‌اند که غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نمی‌شود و در نتیجه هدف تحریم‌ها، مردم ایران نیستند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که تحریم‌های بانکی فرایند واردات همه کالاها از جمله غذا و دارو را تحت تاثیر قرار داده و دچار مشکل می‌کند. درواقع اگرچه روی کاغذ کلمه "غذا" و "دارو" تحریم نشده، اما در عمل فروشندگان خارجی این کالاها نمی‌توانند پول خود را از واردکنندگان ایرانی دریافت کنند و این مسئله می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در واردات این محصولات شود.

در این رابطه مسعود بصیری - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی - با بیان این‌که تحریم‌های مربوط به سازمان کشتیرانی، بیمه و انتقال پول باعث بروز مشکلاتی در روند واردات مواد غذایی شده، اظهار کرد: سخنان و مواضع مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که واردات دارو و مواد غذایی تحریم نیست با واقعیت نخوانده و نادرست است چرا که واردات محصولات خارجی نسبت به گذشته دشوارتر شده و در شرایط عادی و نرمال انجام‌ نمی‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد که البته ایران روش‌های خود را برای تامین محصولات غذایی دارد و و در این رابطه دچار مشکل نخواهد شد.

بصیری با بیان این‌که اتفاقا هدف تحریم‌های آمریکا غذا و دارو است، ‌اظهار کرد:‌ مقامات آمریکایی مدام در بوق و کرنا می‌کنند که غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نیست، اما از طرف دیگر از روش‌هایی استفاده می‌کنند که واردات کالا از جمله محصولات غذایی و دارویی را برای ایران دشوار می‌کند.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، آمریکا تنها کلمه "غذا" و "دارو" را تحریم نکرده، اما در عمل برای واردات این کالاها مانع‌تراشی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال به شرکت‌های اروپایی اعلام می‌شود در صورت معامله با ایران از نقل و انتقالات پولی با آمریکا محروم می‌شوند، یا در مواردی کانتینر گوشت برزیلی در بین راه متوقف شده و واردکنندگان مجبور شده‌اند راه‌های دیگری را امتحان کنند.

 

ایسنا

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Ams برچسب ها: تنظیم بازار ، دارو ، تحریم ، تحریم ایران

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: تنظیم بازار دارو تحریم تحریم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۸۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات شتر از افغانستان​؛ تردد از مرز میلک هنوز هم پرچالش است

به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان هر چند صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته، اما تردد کامیون‌ها از مرز میلک همچنان کند، پرچالش و هزینه‌بر است.

به گزارش ایلنا، محمد امتی درباره آخرین وضعیت تجارت دو کشور از افزایش صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: هم وزن و هم ارزش صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. آمار گمرک هم این رشد را تایید می‌کند.

براساس آماری که اتاق مشترک ایران و افغانستان در اختیار ایلنا قرار داده ارزش صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۶۹ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۸۱ دلار رسید، همچنین وزن صادرات ۴ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۹۱۳ تن بود.

این در حالی است که ارزش صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۱، یک میلیارد و ۶۴۷ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۴۴ دلار و وزن آن ۳ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۱۰ تن برآورد شد.

بنا بر این داده‌ها روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین، گاز‌های نفتی و هیدروکربور‌های گاز مایع، شمش آهن و فولاد غیرممزوج، هیدروکربور‌های حلقوی بنزن، تولوئن، اکسلین‌ها، استیرن، اتیل بنزن، کومن، گاز طبیعی مایع شده، کامپاند پلی اتیلن ویژه روکش سیم و کابل با چگالی کمتر از ۹۴ درصد، کف‌پوش‌های غیرمخملی، انواع اوره حتی به صورت محلول در آب، سیب زمینی، روغن و محصولاتی که از تقطیر قطران‌های زغال سنگ در درجه حرارت زیاد به دست می‌آید، اصلی‌ترین گروه‌های کالایی را شامل می‌شوند که از ایران به مقصد افغانستان صادر می‌شود.

واردات ایران از افغانستان در سال ۱۴۰۲

آمار رسیده از اتاق مشترک ایران و افغانستان همچنین گویای اینست که ارزش واردات ایران از افغانستان در سال ۱۴۰۲، ۴۲ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۸۸۵ دلار بوده است و جو به استثنای بذر، انواع شتر‌ها و گونه‌های شتر به استثنای شتر دارای مولد نژاد خالص، انواع نباتات و اجزای مصرفی آن‌ها در عطرسازی و داروسازی، سرب تصفیه شده، گاو گوشتی مولد، بادام زمینی پوست‌کنده، دانه کنجد به استثنای بذر آن، فلفل خرد نشده و نسابیده، سنگ منگنز و کنسانتره آن، طلا به اشکال خام از جمله طلای آبکاری شده با پلاتین برای مصارف غیرپولی اصلی‌ترین کالا‌هایی است که از افغانستان به ایران می‌آید.

با وجود افزایش وزن و ارزش صادرات ایران به افغانستان، اما مشکلات موجود در مرز میلک همچنان برقرار است؛ امتی در توضیح بیشتر در این باره، گفت: مرز میلک ایران یا نیمروز افغانستان هنوز هم به یک مرز روان تبدیل نشده و تردد بار از آن همچنان با مشکلاتی رو‌به‌روست که جریان تجارت را کند می‌کند، کرایه حمل را بالا می‌برد و هزینه‌های تجارت را گاه تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد در نتیجه این‌ها مرز‌های دوغارون و ماهیرود همچنان برای تجارت با افغانستان جذابیت بیشتری دارد.

دیگر خبرها

  • یاداشت|متنوع سازی مبادی واردات یک ضرورت است
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه
  • درمان آلرژی غذایی شدید
  • پشت‌پرده واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران
  • ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای تکذیب شد
  • عوارض واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • آمریکا واردات فلزات از روسیه را ممنوع کرد
  • واردات شتر از افغانستان​؛ تردد از مرز میلک هنوز هم پرچالش است