Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، وضعیت کیفی تولید انواع محصولات و کالاها و خدمات در کشور را نامناسب توصیف کرد و گفت: این مشکل در خودرو و مسکن مهر گسترده تر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «فرزین انتصاریان» امروز (یکشنبه) در نشست خبری به مناسبت روز ملی کیفیت افزود: کیفیت همواره به عنوان مهمترین عامل توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بوده و هست، اما شکایت ها و گلایه های زیادی در سطح جامعه در این زمینه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان داشت: توسعه کیفیت به خودی خود اتفاق نمی افتد، بلکه برای توسعه کیفی باید زیرساخت های لازم در سطح بنگاه های تولیدی و خدماتی و همچنین سطح کلان ایجاد شود.

نبود زیرساخت برای کیفیت
رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران اظهار داشت: زیرساخت های کنونی کشور در موضوع کیفیت جاری نیست که یکی از آنها نظام استانداردسازی است؛ در حالی که این نظام در 2 دهه اخیر در جهان متحول شده، اما در ایران همچنان قدیمی مانده است.
وی اضافه کرد: این انجمن برای توسعه زیرساخت های کیفیت و بهتر شدن وضعیت آن در همه سازمان ها، اقدام هایی انجام داده که از جمله «معرفی استانداردهای مدیریت کیفیت، طراحی مدل ارزیابی ملی کیفیت و برگزاری 15 دوره جایزه ملی کیفیت» است.
انتصاریان ادامه داد: به موازات این اقدام ها، فعالیت های دیگری نیز در زمینه توسعه مدریت توسعه کیفیت در سطح کلان به انجام رسیده که مهمترین آنها انجام پژوهشی برای مرکز پژوهش های مجلس بوده که پس از چهار سال، به تدوین و تصویب قانون جدید استاندارد در کشور منجر شده است.
وی گفت: این قانون با نام «تقویت و توسعه استاندارد» به دولت ابلاغ شده که یکی از ابزارهای اساسی برای توسعه کیفیت در کشور محسوب می شود.
این مسئول ادامه داد: واگذاری نظارت بر اجرای استاندارد به مردم، از جمله رویکردهای نوین استانداردسازی است که مکمل آن «قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» است.
وی افزود: در کشورمان قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، فاصله زیادی با جهان دارد و امکان احقاق حق در آن به راحتی میسر نیست؛ به طوری که در 50 سال اخیر هیچ قانون مترقی در این زمینه نداشتیم.
رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران تاکید کرد: در این زمینه یک خلا بزرگ داریم و باید چند زیرساخت جدید ایجاد شود تا توسعه کیفیت اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به ایرنا درباره زمان اجرا شدن قانون جدید استاندارد نیز گفت: این قانون در حال اجراست.
«نظام کیفیت در جریان یک تحول زیربنایی است و مدیران سازمان ملی استاندارد نیز بر اجرای آن تمرکز دارند.»
انتصاریان، نگرانی اصلی در این زمینه را «ضمانت اجرای قانون» بیان کرد که در سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعریف شده است.
وی گفت: تا پیش از این قانون، متولی رسمی کیفیت در کشور مشخص نبود، اما در قانون جدید، راهبردهای کیفیت و توسعه مفهوم کیفیت برعهده سازمان ملی استاندارد گذاشته شده است.
انتصاریان ادامه داد: اکنون جایزه ملی کیفیت به عنوان تنها جایزه کیفیت کشور و مصوب شورای اسلامی است.
وی بیان داشت: انجمن مدیریت کیفیت ایران در 15 سال گذشته برای برگزاری مراسم جایزه ملی کیفیت با سازمان ملی استاندارد همکاری داشته و تلاش کرده برای این منظور از مدل های تعالی سازمانی استفاده کند که در نهایت موفق شد زمینه ساز یک مدل ملی در زمینه ارزیابی کیفی شود.
به گزارش ایرنا، همه ساله 18 آبان (مطابق با 9 نوامبر) به عنوان روز ملی کیفیت نامگذاری و گرامی داشته می شود.

** مشکلات کیفیت اقلام صادراتی
رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در ادامه به صادرات کالا و بحث استانداردها اشاره کرد و گفت: در این زمینه سازوکارهای مختلفی دیده شده، اما رعایت نشده است.
وی ادامه داد: بطور نمونه با ترکیه روابط تجاری دوطرفه داریم؛ آنها برای واردات از ایران باید استانداردهای ما را رعایت کنند، اما صادرات ما به این کشور مستلزم انطباق با اتحادیه اروپا و داشتن گواهی نامه سی.ایی (CE) است که کاری دشوار است.
انتصاریان تاکید کرد: این موضوع نیازمند تامین زیرساخت است، زیرا نظام استانداردسازی و معیارهای ما با آنها تفاوت دارد و در عمل صادرکنندگان با مشکل مواجه اند.
اقتصام*3065** 2023

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد انجمن مديريت كيفيت جايزه ملي كيفيت استاندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۰۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، هزینه‌های بالای دندان پزشکی در ایران باعث شده است تا بسیاری از مردم از نتوانند از خدمات درمانی در این زمینه استفاده کنند، از سوی دیگر هزینه‌های بالای مواد اولیه دندان پزشکی باعث ایجاد مشکلاتی برای قشر دندان پزشک در کشور شده است، در همین زمینه انتظار می‌رود تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتواند با راه حل‌های مناسب چالش‌های پیش رو دندان پزشکی در ایران را حل کند.

هزینه درمان دندان گران است

علی تاجرنیا رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا اظهار کرد: قیمت بالای تعرفه دندانپزشکی موضوع جدیدی و فقط ویژه کشور ما نیست و در برخی کشور‌های دیگر نیز قیمت تعرفه دندانپزشکی ارزان قیمت نیست، برای کشور انگلستان که بحث بیمه قوی است هزینه درمان دندان گران است و علت اصلی هزینه تمام شده مواد دندان پزشکی است.

وی افزود: نزدیک ۶۰ درصد هزینه یک تعرفه خدمات دندانپزشکی هزینه‌های مربوط به بدون دست مزد و مواد اولیه است و این موضوع قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. 

رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران ادامه داد: برخی از کشور‌های اروپایی موضوع پیشگیری را در دستور کار بهداشتی کشورشان قرار داده و سعی کردند به همراه آموزش صحیح و اصولی سعی کنند در زمینه بهداشت و حفظ سلامتی دندان مراجعات به دندان پزشکی را کاهش دهند؛ برای مثال مردم کشور سوئد به اندازه ایرانی‌ها دچار پوسیدگی دندان نمی‌شوند؛ از سوی دیگه برخی از کشور‌ها تمرکز خود را در زمینه بیمه‌های خصوصی به کار برده و بیمه‌ها هزینه‌های درمان دندان را بر عهده گرفتند.

عدم آموزش در حوزه دندان

تاجرنیا با اشاره به اینکه راه کار برای کاهش درمان هزینه‌های درمان دندان چیست گفت: در طول سال‌های گذشته و به دلیل سیاست‌های اشتباه ادوار مختلف وزارت بهداشت شاخص پوسیدگی دندان یکسان بوده است و عدم آموزش باعث کاهش میزان پوسیدگی نشده است؛ همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی بسیاری نمی‌توانند از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند از سوی دیگر با توجه به هزینه‌های موجود دندان پزشکان نمی‌توانند از تعرفه‌های خود را کاهش دهند.

رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران تصریح کرد: بسیاری از مواد اولیه دندانپزشکی نیز با ارز تهیه می‌شود که نرخ ارز نیز در این زمینه تاثیر گذار است، بسیاری از دندانپزشکان درحال تعطیل کردن مطب‌های خود بوده و در کلینیک‌ها به صورت درصدی فعالیت می‌کنند، زیرا مشکلات درآمدی به وجود آمده است؛ از سوی دیگر موج مهاجرت در میان دندانپزشکان در حال شکل گیری است و در یک استان کشور کانادا ۴۰۰ فقط دندان پزشک ایرانی مهاجرت کردند.

تاجرنیا گفت: سرمایه گذاری در زمینه آموزش پیشگیری پوسیدگی دندان بهداشت دهان و دندان و از سوی دیگر تشکیل یک صندوق واحد در دولت به منظور خدمات دندانپزشکی می‌تواند مشکلات را کاهش دهد؛ باید توجه داشت کاهش تعرفه گذاری خدمات دندان پزشکی می‌تواند خدمات بی کیفیت را به دنبال داشته باشد.

برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان

زهرا سید معملی مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت اظهار کرد: سلامت دهان و دندان به نوعی سر منشأ سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستا‌ها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه عواملی که می‌توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می‌توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند؛ بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مسئله تنها وظیفه بهداشت کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مسئله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.
وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

پویش سلامت دهان و دندان

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی، دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

لزوم آموزش مناسب در مدارس

نکته حائز اهمیت این است که قیمت خدمات دندانپزشکی در کشور ما گران است و برای دریافت این خدمات، یا مردم باید توانایی مالی مناسبی داشته باشند یا دولت باید کمک کند، اما موضوع بسیار مهم‌تر این است که باید در زمینه‌های پیشگیری اقدامات لازم صورت بگیرد، آموزش در مدارس و مراکز آموزشی می‌تواند کمک شایانی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهبود کیفیت محصولات کشاورزی با تلاش متخصصان بومی
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • اجرای نوبت‌دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور در راستای توزیع عادلانه
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم