Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:13:01 GMT

دانش آموختگان یک سوم بیکاران کشور را تشکیل می دهند

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۰۵۱۹

دانش آموختگان یک سوم بیکاران کشور را تشکیل می دهند

قزوین - ایرنا - مدیرکل دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اکنون حدود یک سوم بیکاران کشور از میان جامعه دانش آموختگان دانشگاه ها هستند که با توجه به تعداد بالای این افراد و محدودیت های موجود، تنها راه حل برای اشتغال آنان توسعه صنعت است.

به گزارش ایرنا محمد سعید سیف روز یکشنبه در نشست ارتباط صنعت با دانشگاه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین افزود: ارتباط صنعت با دانشگاه آنگونه که باید مورد پیگیری جدی قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: وزارت علوم با تمام توان خود در زمینه های مختلف سرمایه گذاری های زیادی کرده اما خروجی مثبتی از این برنامه ها شاهد نیستیم و گرچه دستاوردهای علمی زیادی شکل گرفته اما منجر به توسعه اشتغال نشده است.
سیف ادامه داد: با تمام این ظرفیت ها و توانمندی ها ، می توان گفت برنامه ها موفق نبوده و چهار میلیون دانش آموخته دانشگاهی مسیر ساده ای برای کارآفرینی و اشتغال ندارند و گرچه مسیر های خوبی ایجاد شده اما محدود به تعداد خاصی است.
وی گفت: هم اکنون حدود سه هزار واحد دانش بنیان در کشور فعال است و بعید است همگی دانش آموختگان بتوانند از ظرفیت های آن بهره مند شوند.
این مسئول با بیان اینکه تنها راه حل موجود برای اشتغال و کارآفرینی در تقویت صنعت است گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه ساده نیست و بسیاری از مسایل فرهنگی و اجتماعی در آن دخیل است که می توان به پایان نامه ها، نظام پذیرش دانشجو، قوانین و امور حقوقی، مراکز پژوهشی، انجمن های علمی، پارک های علم و فناوری، کارآموزی و کارورزی اشاره کرد.
سیف در خصوص طرح رصد اشتغال به منظور بررسی تعداد دانش آموختگان شاغل دانشگاه ها گفت: در سال جاری 80 دانشگاه کشور نتایج رصد اشتغال دانش آموختگان خود را ارسال کردند که در این میان رشته مکانیک پر تعدادترین شاغلان و الهیات کم تعداد ترین آنها را شامل می شود که البته شاید بسیاری از دانش آموختگان در نهادهای غیر رسمی مشغول کار باشند.
این مسئول افزود: این رصد اشتغال می تواند هم به وزارت علوم در آمایش و برنامه ریزی رشته ها کمک کند و هم دانشگاه ها را در تدوین برنامه ها و حل نیازهای استان ها یاری دهد.
سیف با اشاره به تفاهم نامه های مختلف وزارت علوم در جهت توسعه مهارت ها و اشتغال گفت: یکی از این تفاهم نامه ها بین وزارت علوم و ستاد کل نیروهای مسلح است که در قالب آن 700 دانش آموخته دانشگاهی که دوره های مهارت شغلی را طی کرده باشند بخشی از خدمت سربازی را در آزمایشگاه ها و شرکت های دانش بنیان می گذرانند.
وی همچنین به آیین نامه جدید وزارت علوم در جذب اعضاء هیات علمی اشاره کرد و افزود: بر این اساس اساتید جوان در بدو استخدام به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها باید حداقل در 2 مقطع سه ماهه در صنایع حضور یافته و هزینه های آن هم از سوی وزارت علوم به صنایع پرداخت شود.
سیف در خصوص سیر تحول دانشگاه ها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون گفت: در دهه 60 دانشگاه ها محدود به دوره های کارشناسی و حداکثر تلاش ها در جهت ارایه دروس بود و اصلا تامین استاد برای دانشگاه دشوار بود.
سیف ادامه داد: دهه 70 تقریبا دانشگاه ها جایگاه خود را پیدا کردند و به تدریج تحصیلات تکمیلی مورد توجه قرار گرفت و در دهه80 هم پژوهش اهمیت بیشتری پیدا کرد.
وی گفت: در دهه اخیر موضوع این است که تمام فعالیت های پژوهشی به صورت هدفمند و در راستای اشتغال و کارآفرینی باشد.
سیف خاطرنشان کرد: بر این اساس در اوایل دهه 90 دانشگاه ها باید به سمت نسل سوم یعنی کارآفرین تبدیل شده و فعالیت های تحقیقاتی را به محصول برسانند.
وی اظهار داشت: دانشگاه کارآفرین مسئولیت های اجتماعی هم دارد و باید در توسعه و پیشرفت اقتصاد و صنعت مشارکت جدی داشته باشد.
مدیرکل دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در عصر حاضر در کنار مسایل طرح شده در خصوص دانشگاه کارآفرین، بحث دانشگاه نسل چهارم نیز مطرح شده به این شکل که دانشگاه به عنوان اتاق فکر تصمیم گیری ها در جهت تشخیص وضعیت فعلی کشور و اینکه چه وضعیتی باید داشته باشد نقش آفرینی کند.
سیف افزود: مواردی چون رتبه اول مالکیت نفت و گاز دنیا، دارا بودن پنج هزار و 800 کیلومتر ساحل، وجود ذخایر معدنی متنوع وگسترده و جمعیت دانشجویی بالا همگی از مزیت های نسبی ایران است که باید از آن در جهت کارآفرینی بهره برد.
7388/6012

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي دانشگاه دانش آموختگان بيكاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۰۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا خاکساری، رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان در افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که در این دانشگاه برگزار شد این رویداد را اتفاقی مبارک و پیونددهنده علم و صنعت دانست و اظهار کرد: در سند تحول و تعالی دانشگاه به موضوع حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه و لزوم ارتباط این دو رکن مهم در عرصه عمل توجه شده است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های فناورانه و تمرکز بر ایجاد کارآفرینی عنوان کرد: رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و پیوند صنعت و دانشگاه و مسیری برای ایجاد اشتغال است و در همین راستا همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ استان را در عمل دنبال می‌کنیم.

رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان گفت: با ورود دانشگاه به صنعت از یک‌سو می‌توان در حل مسئله مثمر ثمر بود و از سوی دیگر با ورود دانشجو به‌عنوان کارورز، موضوع کسب مهارت را شاهد خواهیم بود.

خاکساری از تحقق کارورزی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: در این طرح دانشجو در عرصه عمل و حضور در واحد‌های صنعتی به کسب تجربه آموزش و یادگیری می‌پردازد که می‌تواند راهی برای شناخت مسیر شغلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تلقی شود.

وی مطرح کرد: طرح پویش در راستای تقویت توانمندی دانشجویان در ارتباط با صنعت و بازار کار راه‌اندازی شده است. این طرح منجر به پرورش دانشجویان ماهر خواهد شد که همزمان با تحصیل در دانشگاه، مهارت‌های لازم را از طریق اشتغال در نهاد‌های مختلف کسب می‌کنند.

رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان اضافه کرد: در طرح پویش، دانشگاه امکان اشتغال همزمان دانشجو با تحصیل را فراهم کرده تا تجربه خوبی را در محیط کاری کسب کنند و پس از فارغ‌التحصیلی با آمادگی کامل وارد بازار کار شوند.

خاکساری با بیان اینکه در این طرح دانشجو هیچ هزینه‌ای را بابت این واحد نمی‌پردازد تا بی‌دغدغه زمینه مهارت‌آموزی محقق شود از اجرای طرح پایش و بررسی مشکلات به‌ویژه در حوزه کشاورزی و حل آن توسط دانشگاه آزاد خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویداد صدرا به ایستگاه اندیمشک رسید
  • نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز برگزار می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال است
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو