Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و دومین نمایشگاه تخصصی زیلو، حصیر و زیراندازهای سنتی از 22 تا 26 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه های یزد برگزار می شود.

به گزارش ایرنا 'محمدرضا دهقان مهرجردی' روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این نمایشگاه، اغلب رشته های رایج صنایع دستی توسط هنرمندانی از سراسر کشور در 205 غرفه در معرض دید عموم قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه در این نمایشگاه زیلو، حصیر و زیراندازهای سنتی به طور تخصصی معرفی می شود، اضافه کرد: برای هر شهر و روستای ملی و جهانی در حوزه صنایع دستی نیز غرفه تدارک دیده شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: با توجه به ثبت ملی شهرستان میبد به عنوان شهر زیلو و تلاش برای ثبت جهانی این هنر، امسال دومین نمایشگاه تخصصی زیلو، حصیر و زیراندازهای سنتی نیز در کنار یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی برگزار می شود.
دهقان مهرجردی با یادآوری بازدید یکهزار و 200 نفر از نمایشگاه صنایع دستی یزد در سال گذشته، اظهار امیدواری کرد بازدید از نمایشگاه امسال نسبت به گذشته افزایش یابد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره حذف ردیف اعتباری برگزاری نمایشگاه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: این موضوع در سال مالی گذشته رقم خورد اما رئیس و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد برای سالجاری همکاری امیدوارکننده در این زمینه داشتند.
دهقان مهرجردی، برگزاری نمایشگاه های بزرگ صنایع دستی در بافت تاریخی یزد را باتوجه به بروز مشکلات ترافیکی شدید و نارضایتی ساکنان این مناطق، ناممکن دانست و در عین حال گفت: سال گذشته طرحی مبنی بر برگزاری نمایشگاه های متعدد صنایع دستی در مناطق مختلف بافت تاریخی ارائه شد که در دست بررسی است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد درباره قیمت گذاری محصولات صنایع دستی اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، قیمت گذاری محصولات صنایع دستی باید توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شود اما هنوز ساز و کار اجرایی این موضوع ابلاغ نشده است.
وی افزود: اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت عهده دار قیمت گذاری محصولات صنایع دستی است و مجوزهای لازم توسط این وزارتخانه صادر می شود.
دهقان مهرجردی با یادآوری ثبت جهانی بخشی از بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی تصریح کرد: تاکنون از این فرصت که می تواند برندی برای محصولات صنایع دستی یزد باشد به طور مطلوبی استفاده نشده است.
استان یزد با داشتن 40 رشته صنایع دستی زنده و فعالیت افزون بر سه هزار هنرمند در این بخش از جایگاه ممتازی در این حوزه برخوردار است.
7532/ 6197

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي صنايع دستي نمايشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۱۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان به خارج از کشور ارسال شد، که این میزان در مقایسه با صادرات هفت میلیون دلاری سال ۱۴۰۱، رشد دو برابری داشته است.
نورالله عبداللهی با بیان اینکه این آمار صادراتی جدا از ارسال شخصی هنرمندان است، افزود: دست بافته‌های داری، سفال، قلمکار و محصولات چوبی و فلزی همچون مینا از صنایع دستی است که در کشور‌های خارجی خریداران زیادی دارد.
معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، عراق و افغانستان از کشور‌های مقصد صادراتی گمرکی صنایع دستی استان اصفهان هستند.
به گفته مجد الدین تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، استان اصفهان ۱۰۰ هنرمند شناسنامه دار فعال دارد.
استان اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان، مهد این هنر‌های دستی است.
۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد، استان اصفهان میراث دار ۲۰۰ رشته است.
رشته‌های مینا، قلمکار، گلیم، قلمزنی، خاتم، فیروزه کوبی، منبت، خراطی و سفال از جمله صنایع دستی بومی استان اصفهان است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد