Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خیراله خادمی در نشست خبری امروز با بیان اینکه احتمالا هفته آینده راه آهن ارومیه به افتتاح می‌رسد، اظهار داشت: اتصال مرکز پنج استان به شبکه ریلی جزو تعهدات ما بوده است. سال گذشته همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی متصل شدند، هفته راه‌آهن ارومیه و بعد از آن راه‌آهن رشت به افتتاح می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خادمی با بیان اینکه اتصال مرکز استان‌ها به راه‌آهن در راستای توسعه عدالت اجتماعی بوده است، گفت:‌ تا پایان سال راه‌آهن تبریز از مسیر دیگر ارومیه و رشت به افتتاح می‌رسند.

وی با بیان اینکه ایستگاه ارومیه یکی از زیباترین راه آهن‌های کشور است، گفت: سیستم ارتباطی در این مسیر برقرار شده و خطوط کاملا نصب شده است و با احداث  این راه آهن دو مرز مهم تمرچین و سرو در مجاورت راه آهن قرار می گیرند که با فاصله 60 کیلومتر می توان بار را از این نقاط مرزی مهم به شبکه ریلی منتقل کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با بیان اینکه فاصله ایستگاه تا مرکز شهر چیزی حدود شش کیلومتر است گفت: مهمترین وضعیت ساخت این راه آهن جدید بخش حمل ونقل باری آن است، آنجایی که آذربایجان غربی از استان های صنعتی محسوب می شود می‌تواند در جابجایی بار بسیار موثر عمل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مسیر این راه آهن 183 کیلومتر است، گفت: 85 کیلومتر آن حد فاصل مراغه – مهاباد در سال 92 به بهره برداری رسید اما مابقی آن به طول 98 کیلومتر از مهاباد به ارومیه در طول دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شد .

خادمی با اشاره به ارزش این پرژوه گفت: ارزش ریالی 98 کیلومتر ساخته شده در پنج سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان بوده که ارزش آن به روز به هزار میلیارد تومان می‌رسد .

خادمی با بیان اینکه ریل گذاری و روسازی این پروژه در سال 96 و 97 انجام شده است، گفت: حدود 40 درصد  زیر سازی در سال 92 انجام شده بود، مابقی پس از سال 92 به اجرا رسید .

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت 10هزار و 85 کیلومتر ریل در قالب 33 طرح در دستور کار داریم گفت: از این رقم حدود 3هزار و 300 کیلومتر در حال اجرا و ساخت 5 هزار و 252 کیلومتر در حال مطالعه است و برای هزار و 539 کیلومتر هنوز اقدامی نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت 970 کیلومتر از مسیرهای ریلی یعنی اتصال مرکز 5 استان به شبکه ریلی در اولویت ما بوده است، گفت: اتصال مرکز 5 استان از جمله رشت – همدان – کرمانشاه – تبریز از مسیر دیگر و ارومیه را در اولویت قرار دادیم همچنین اتصال ریلی ایران به افغانستان از مسیر خواف – هرات جزو تعهداتی بوده که باید تا پایان امسال اجرا برسند.

وی گفت: سال گذشته 2 استان همدان و کرمانشاه با ساخت 440 کیلومتر ریل به شبکه ریلی متصل شدند و تا پایان سال 970 کیلومتر تعهد شده در اولویت به پایان خواهند رسید.

خادمی با تاکید بر اینکه تمام ادوات مورد نیاز برای ساخت این پروژه‌ها بجز ریل از داخل کشور تامین شده است گفت: برای ساخت این 5 پروژه ریلی 139 میلیون متر مربع خاکبرداری و خاکریزی شده است که این مقدار چندین برابر بزرگترین پروژه سد سازی کشور محسوب می‌شود. همچنین 37 کیلومتر تونل و 17 کیلومتر پل بزرگ بالای 20 متر در این پروژه ها ساخته شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتمام ساخت پروژه ریلی خواف – هرات و اتصال ایران  به افغانستان از طریق شبکه ریلی گفت: ریل گذاری این پروژه تا مرز ایران اتجام شده است همچنین 62 کیلومتر اول خاک افغانستان جزو تعهدات ایران است و باید ریل گذاری شود که از این میزان زیرکوبی 32کیلومتر آن به اجرا رسیده و 30 کیلومتر ریل گذاری شده است.این پروژه هم تا پایان امسال به افتتاح خواهد رسید .

مدیرعامل شرکت ساخت و زیربناهای توسعه حمل ونقل با اشاره به استفاده از توان داخل برای ساخت پرژوه‌های عمرانی گفت: اولویت ما استفاده از ریل ملی است اما مشکلی که در این پروژه وجود دارد تامین مالی ساخت ریل مورد نیاز است که پیشنهاد ما استفاده از فاینانس‌های داخلی و استفاده از تسهیلات بانکی است که بتوانیم در مرور زمان هزینه ریل خریداری شده از ذوب آهن را بپردازیم.

خادمی ادامه داد: تاکنون چیزی حدود هزار تن ریل UIC60  در ذوب آهن تولید شده ولی هنوز به تولید انبوه نرسیده است و این محصول باید مورد تایید ناظران بین المللی قرار بگیرد.

وی گفت: شرکت راه آهن قراردادی با ذوب آهن برای خرید محصولات از جمله ریل ملی منعقد کرده است اخیرا ذوب آهن توانست در مناقصه تامین ریل خط دوم راه آهن میانه – تبریز برنده شود که در صورت تامین منابع مالی از طریق مکانیزم اسناد خزانه و اوراق مشارکت می‌توانیم از ریل ملی در پروژه ها استفاده کنیم.

وی همچنین در باره آخرین وضعیت پروژه راه آهن چابهار اظهار داشت : در طول 3 سال گذشته توانستیم هزار و 100 میلیارد تومان منابع اعتباری از داخل کشور برای این پروژه تامین کنیم. طول کل راه آهن چابهار 610 کیلومتر است که قطعات مختلف آن اولویت بندی شده است پیشرفت فیزیکی کل مسیر 35 درصد است که میزان زیرسازی‌ها در این پروژه به 50 درصد رسیده و زیرسازی چابهار تا ایران شهر چیزی حدود 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دست و پیشانی هر سرمایه گذاری که بخواهد به صورت بی.او.تی با ما در پروژه های عمرانی مشارکت کند می‌بوسیم، گفت: بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال مشارکت از طریق فاینانس هستند اما برای تامین فاینانس نیاز به ضمانت بانک مرکزی داریم که پروسه کار را طولانی می کند بنابراین از سرمایه گذارانی استقبال می کنیم که بخواهند به صورت بی او تی در پروژه ها با ما مشارکت کنند.

وی افزود : برخی از پیمانکاران به دنبال این هستند که در پروژه ها با شریک خارجی وارد شوند که آن هم برای تامین تعهد بانک مرکزی نیاز به تامین منابع مالی 15 درصد اول را دارد که سرمایه گذاران از این موضوع استقبال نمی کنند.

وی افزود: طبق مصوبه اخیر مجلس قرار بر این شده است که برای تامین 15 درصد اولیه از منابع صندوق توسعه ملی فقط برای پروژه های ریلی بهره مند شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آخرین تصمیم گیری ها برای ادامه مسیر ریلی رشت به انزلی و آستارا چه بوده است و به چه حجم از منابع مالی برای ساخت مابقی مسیر نیاز داریم گفت: ساخت مسیر ریلی تا رشت و بندرانزلی برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل بوده اما ادامه آن تا آستارا بر عهده شرکت راه آهن است .

خادمی ادامه داد: آخرین تصمیم گیری ها این بوده است که پس از رشت یک شاخه مسیر ریلی به سمت انزلی و یک شاخه به سمت آستارا ادامه پیدا کند که ساخت آن در مسیر انزلی را شروع کرده ایم و در دو قطعه به طول 44 کیلومتر پروژه در دست احداث است اگر منابع مالی برای ساخت به میزان 200 میلیارد تومان و برای تملک اراضی به میزان 50 میلیارد تومان تامین شود در کمتر از سه سال مسیر ریلی رشت – انزلی افتتاح خواهد رسید.

وی همچنین درباره میزان بدهی به پیمانکاران گفت: سرجمع بدهی به پیمانکاران در بخش زیرساخت ها حدود 10 هزار میلیارد تومان است که 2 هزار میلیارد تومان آن مطالبات ثبت شده و 2 هزار میلیارد توما مطالباتی که هنوز ثبت نشده و 3 هزار میلیارد تومان هم مربوط به پروژه های راه های روستایی است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان ایران راه آهن سرمایه وزیر راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۱۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه بصره

تین نیوز

 

به گفته مسئولان، با انجام عملیات ۲ کیلومتری مین روبی مسیر راه آهن شلمچه_ بصره روند تکمیل این راه آهن ۳۲ کیلومتری با سرعت مناسبی در حال اجرا است.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده و در این سال ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته است، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، هیچگاه مرحله اجرایی آن راه به جایی نبرده بود.

اما بالاخره پیگیری هایی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای احداث این خط ریلی انجام شد تا با احداث و راه اندازی این خط ریلی امکان جابه جایی مسافران  اربعین  از طریق این مسیر ریلی فراهم شود.

براساس این گزارش آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه - بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود چراکه این مسیر به دلیل جنگ ایران  و عراق مین گذاری شده بود در نتیجه برای ساخت راه آهن میان دو کشور  مین روبی نیاز بود که خوشبختانه طبق توافقاتی که در چند ماه گذشته بین روسای  ایران و عراق صورت گرفته گام های بلندی در این زمینه برداشته شده است.

مین روبی ۲ کیلومتری در کشور عراق برای راه آهن شلمچه _ بصره

به طوری که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در دیدار با مقامات حمل ونقلی کشور عراق گفت: سال گذشته توافقی در این خصوص انجام شد و در ایام اربعین ۱۴۰۲، با حضور نخست وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهور کشورمان در منطقه صفر مرزی، عملیات اجرایی خط ریلی شلمچه_ بصره آغاز شد.

وی افزود: در این مدت جلسات متعددی برای ارزیابی پیشرفت این پروژه از جمله عملیات مین روبی برگزار شد و تاکنون عملیات مین روبی بیش از دو کیلومتر در خاک عراق و یک و نیم کیلومتر در خاک ایران پیشرفت داشته است. موضوع دیگر احداث پل در این پروژه بود که توسط شرکت های ایرانی در حال انجام است.

تملیک زمین های راه آهن شلمچه_بصره تا یک ماه آینده به اتمام می رسد

وی درباره تملیک زمین های اطراف پروژه توضیح داد: بخشی از زمین های این منطقه مسکونی است که قرار شد طرف عراقی تملیک اراضی آن منطقه را انجام و تحویل ایران دهد. بخشی از تملیک اراضی انجام شده و قرار است ظرف یک ماه آینده همه اراضی مورد نظر تملیک و تحویل داده شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مناقصه عملیات احداث ۳۲ کیلومتر ریل در کشور عراق برگزار و شرکت آن نیز تعیین شده که البته قرار شد شرکت های ایرانی نیز در این خصوص کمک کنند. عزم دو کشور در سطوح بالای دولت ها، برای احداث این پروژه کاملا جدی است و به صورت هفتگی مسیر ریلی شلمچه_بصره پیگیری می شود. از دیگر موضوعاتی که در این جلسه بررسی شد، جابه جایی زوار در ایام اربعین بود و توافقات خوبی مبنی بر انتقال زوار توسط همه شقوق حمل ونقلی انجام شده است.

زمین راه آهن شلمچه _ بصره برای شمع کوبی تحویل داده می شود

 در ادامه میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص آخرین وضعیت راه آهن شلمچه _ بصره می گوید: در دیدار اخیر با هیات عراقی پیگیری هایی برای احداث راه آهن شلمچه-بصره انجام شد. در حوزه مین روبی تا وسعت ٣ کیلومتری وارد خاک عراق شدیم.

وی افزود: این منطقه ٣ دهه بعد ازجنگ دست نخورده مانده بود اما در حال حاضر تیم علمیات ایران در حال خنثی سازی این منطقه هستند. همچنین برای احداث پل آسانسوری طراحی کامل انجام شده و ظرف روزهای آینده زمین برای شمع کوبی تحویل می شود.

برای ایجاد زیرساخت ریلی بین ایران و عراق دو پروژه ریلی در غرب و جنوب غربی کشور تعریف شده است. یکی از این محورها به طول ۶۰۵ کیلومتر و به نام پروژه راه آهن غرب کشور در دست ساخت است. اما محور دیگر که در خاک عراق قرار دارد بسیار کوتاه بوده و ساخت آن برای دو کشور هزینه اندکی دارد. درحال حاضر اتصال ریلی ایران به عراق از مرز شلمچه که حدود ۴۰ درصد از ترددهای (بار و مسافر) هر سال را شامل می شود، تنها معطل ۳۲ کیلومتر خط آهن تا بصره است. احداث این محور ریلی از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده اما در سال های ۹۰ و ۹۳ موضوع دو تفاهمنامه میان ایران و عراق بود.

با وجود گذشت ۱۲ سال از امضای اولین تفاهمنامه میان دو کشور، عملیات اجرایی این پروژه به دلایل مختلف اقتصادی و سیاسی و... متوقف مانده بود که با کلنگ زنی مخبر معاون اول رئیس جمهور در سال گذشته، سرانجام انتظار ۱۲ ساله پایان یافت طرح اتصال راه آهن خرمشهر به شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر در سال ۹۰ به بهره برداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول ۳۲ کیلومتر در خاک عراق باقی ماند.

در حال حاضر خط ریلی از بصره تا کربلا فعال است. به این ترتیب با تکمیل خط ریلی بین شلمچه تا بصره اتصال کشور ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه بدون انقطاع برقرار می شود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر صورت خواهد پذیرد. 

کاهش ۵۰ درصدی هزینه های حمل بار با راه آهن شلمچه_بصره 

 در همین رابطه حسین هاشمی کارشناس حمل ونقل  در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: طبق آخرین آمارهای که از سوی وزارت راه و شهرسازی  و همچنین شرکت راه آهن  اعلام شده است سالانه بین ۲۷ تا ۲۸ میلیون تن کالا بین ایران و عراق جابه جا می شود که البته بخش عمده آن مربوط به صادرات کالاهای ایرانی به عراق است. انتقال بخشی از این جابه جایی کالاهای صادراتی از حمل ونقل جاده ای به ریلی می تواند از ترافیک در این مسیرها کاسته و موجب کاهش هزینه های حمل ونقل شود.

هاشمی در خصوص مزایای راه اندازی  این خط ریلی  گفت: برای جابه جایی  پنج میلیون تن کالا به عراق روزانه به بیش از ۶۰۰ کامیون  نیاز است اما در صورتی که  این مقدار کالا با حمل ونقل جاده ای جابه جا شود تنها روزانه به هفت قطار نیاز خواهیم داشت. همچنین حمل ونقل ریلی باعث کاهش ۵۰ درصدی هزینه بار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صورت همکاری هر دو کشور برای تکمیل این پروژه و زیر ساخت های آن شاهد کاهش هزینه ها و همچنین افزایش امنیت سفرها در این بخش خواهیم بود گفت: در صورت پیگیری های هر دو کشور امیدواریم  این پروژه  تا اربعین به اتمام برسد.

درمجموع آمارها نشان می دهد سالانه حدود ۴۰ درصد از ترددهای مسافری و باری بین ایران و عراق از مرز شملچه می گذرد. این پروژه موجب کاهش بار ترافیکی در شهرهای منتهی به مرز در ایران و عراق خواهد شد. براساس محاسباتی که در گزارش اندیشکده حمل ونقل ایران با عنوان «مروری بر ابعاد راهبردی، سیاسی و اقتصادی راه آهن شلمچه بصره» آمده با فرض انتقال ۳۰ درصد از حجم بار و مسافر حمل شده به عراق روی ریل می توان سالانه حدود دو میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی کرد. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی جدید الاحداث در یزد
  • بازدید مشاور وزیر راه و شهرسازی از پروژه ریلی رشت کاسپین
  • رشد ١۴ درصدی بارگیری ریلی در راه‌آهن اراک
  • زیرساخت‌های شهری برای مهار تورم و جهش تولید باید تقویت شود
  • لزوم تقویت زیرساخت‌های شهری برای مهار تورم و جهش تولید
  • آخرین جزئیات از ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان
  • حذف خط دوم متروی قم با اجرای مونوریل
  • صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه بصره
  • مدیریت شهری اصفهان از مشارکت شهروندان در پروژه‌ها استقبال می‌کند
  • برنامه‌ریزی شهرداری برای جذب ۳۰۰ همت سرمایه‌/ برنامه تحولی تهران را با مشارکت بخش خصوصی دنبال می‌کنیم