Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@19:16:30 GMT

«لوک ورثه»، فرصتی برای تبلیغ شادی در پاکستان

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۱۳۰۱

«لوک ورثه»، فرصتی برای تبلیغ شادی در پاکستان

اسلام آباد - ایرنا - همه ساله جشنواره ملی اقوام پاکستان در محل موزه هنرهای ملی این کشور موسوم به «لوک ورثه» با حضور ده ها هزار نفر برگزار می شود، نمایشگاه امسال به محلی برای تبلیغ فرهنگ «شادی» اقوام این کشور به گردشگران خارجی و دیپلمات های مقیم اسلام آباد تبدیل شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا جشنواره ملی اقوام پاکستان، امسال به مدت 12 روز در اسلام آباد برپا شده است و دست اندرکاران آن تلاش کردند که خرده فرهنگ های اقوام و ایالت های این کشور را به ویژه جایگاه «شادی» در فرهنگ این کشور به نمایش بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جشنواره ملی اقوام پاکستان در موزه هنرهای ملی پاکستان (لوک ورثه) به محلی برای حضور گردشگران خارجی تبدیل شده زیرا آنها با حضور در این جشنواره می توانند با فرهنگ های مختلف و متنوع پاکستان در یک محل آشنا شوند.
در محل برگزاری این جشنواره فضای مناسبی در اختیار اقوام پاکستان در ایالت ها و مناطق این کشور از جمله ایالت های «سند، پنجاب، خیبرپختونخوا و بلوچستان و همچنین منطقه کشمیر آزاد و منطقه گلگیت بلتستان در منتهی الیه شمال پاکستان» تدارک دیده شده است.
هنرمندان و صنعتگران محلی از همه مناطق و ایالت ها نیز در غرفه هایی جداگانه، هنر و صنایع خود را به نمایش عموم می گذارند.
در هر یک از جایگاه ها، نوای موسیقی سنتی به همراه رقص محلی هنرمندان گوش را نوازش داده و بازدید کنندگان خارجی را به داستان های هزار و یک شب می برد.
به گفته دست اندرکاران، هدف از برگزاری این جشنواره گسترش اتحاد ملی، همبستگی بین اقوام مختلف و حفظ ارزش ها و میراث فرهنگی این کشور و معرفی آن به دیگر کشورهای جهان است.
برنامه ویژه ای نیز در شب های برگزاری این جشنواره با هدف معرفی جاذبه های گردشگری، فرهنگی و ظرفیت های سرمایه گذاری یکی از ایالت های این کشور برگزار شده که با حضور گسترده بازدیدکنندگان و هنرنمایی هنرمندان شور و حال زیبایی به این جشنواره می بخشد.
در این برنامه ها، گروه های مختلف از هنرمندان مشهور محلی از نقاط مختلف پاکستان با استفاده از ابزارهای مختلف موسیقی، هنر منحصر به فرد خود را اجرا می کنند.
جشنواره فرهنگی لوک ورثه که از سال 1983 آغاز شده است، این روزها به نماد تنوع و اغنای فرهنگی مناطق مختلف پاکستان تبدیل شده است و نشان می دهد که مردم این کشور با وجود حجم گسترده تهاجم فرهنگی غرب از طریق رسانه ها همچنان به فرهنگ و هنر غنی خود پایبند بوده و به آن افتخار می کنند.
اگرچه پاکستان همیشه تحت تاثیر سیاست های توسعه طلبانه قدرت های جهانی با بحران های امنیتی و حملات تروریستی دست به گریبان بوده است، چالشی که حتی بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی گذاشت و در چند برهه از زمان این کشور با خطر ورشکستگی دست و پنجه نرم کرد.
با این حال مردم مذهبی پاکستان با بهره گیری از باورهای اسلامی صبر و قناعت را در زندگی خود پیشه کرده و ضمن نهادینه کردن خصوصیات بارز انسانی از جمله یاری به یکدیگر، مساعدت، همزیستی مسالمت آمیز و مهر و محبت سعی می کنند در کنار یکدیگر زندگی شاد و زنده ای را تجربه کنند.
می توان گفت برگزاری این نوع برنامه ها کمک موثری به حفظ هویت فرهنگی مردم پاکستان کرده است.
به گفته بازدید کنندگان، این جشنواره فرصتی تازه برای همه اقوام به ویژه مناطق روستایی برای معرفی فرهنگ، هویت فرهنگی و دینی و هنری خود به دیگر ملت ها و اقوام را فراهم می سازد.
هر یک از ایالت ها و مناطق با نصب دروازه ای بزرگ یا محل ورود که بازگو کننده فرهنگ و هنر آن منطقه است از بازدیدکنندگان استقبال می کنند.
در جایگاه های پیش بینی شده در این جشنواره، هنرمندان ملبس به لباسهای محلی و اقوام ایالت پنجاب، سند و خیبرپختونخوا و منطقه گیلگیت بلستان، موسیقی سنتی اجرا کرده و صنعتگران و هنرمندان نیز در غرفه های خود که گرداگرد جایگاه را احاطه کرده است هنرهای دستی خود را برای فروش در معرض عموم می گذارند.
برخی هنرمندان از جمله «کوزه گران و سفالگران، بافندگان فرش های محلی، منبت کاران، سبدسازان، نقاشان و خطاطان» نیز زنده هنر خود را به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی معرفی می کنند.
در جایگاه ایالت سند که مهد عرفای پاکستان و شبه قاره هند لقب گرفته است فرهنگ صوفیان به نمایش گذاشته شده است.
هنرمندان در جایگاه های ایالت بلوچستان، کشمیر و خیبرپختونخوا نیز هر یک با راه اندازی غرفه هایی سعی کرده اند فرهنگ، تاریخ و هنر خود را در قالب هنرهای دستی و صنعت محلی به نمایش بگذارند.
این طور به نظر می رسد حضور گسترده مردم از اقوام مختلف با گویش های متنوع این مکان را به پاکستانی کوچک تبدیل کرده است.
بیش از 70 درصد جمعیت 210 میلیونی پاکستان در مناطق روستایی زندگی می کنند و شهروندان پاکستانی در مناطق شهری نیز سعی می کنند هر از چند گاهی با اعضای خانواده خود در بیرون از خانه و مناطق تفریحی یا بیرون از مناطق شهری لحظات خوشی را در کنار هم داشته باشند.
در مناطق مختلف پاکستان قومیت ها و اقوام گوناگون با گویش های متفاوت زندگی می کنند، ولی موضوع مهمی که بین همه آنها مشترک است حس انساندوستی، نوعدوستی و روحیه صلح طلبی در میان آنهاست.
آساق**6125**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره پاكستان جشنواره ملي اقوام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۱۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست

 

آرش فهیم کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال نون خ گفت: فصل پنجم سریال «نون خ» یک گام بلند و زیبا در جهت بازنمایی تصویر واقعی قوم بلوچ در آثار نمایشی است.

وی ادامه داد: همان طور که در فصل‌های قبلی دیدیم، مجموعه تلویزیونی «نون خ» به نام کردستان و قوم کرد سند خورده است و اکثر بازیگرانش نیز هنرمندان بومی کُرد هستند و در چهار فصل قبلی اش، جنبه‌ها و ابعاد مختلف فرهنگ و آداب و رسوم و جغرافیا و هنرِ کُردی را به تصویر کشید.

وی عنوان کرد: اما فصل پنجم «نون خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست، چون در یک حرکت خلاقانه و به موقع، بلوچستان و قوم بلوچ نیز به این سریال راه یافته است. طوری که می‌توان «نون خ ۵» را از نظر فرهنگی و قوم شناختی، بازتاب دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست. موسیقی تیتراژ پایانی این سریال نیز تلفیقی از موسیقی نواحی بلوچی و کردی است و زیبایی‌ها هر دو قوم را در این فصل از «نون خ» می‌بینیم.

 

این کارشناس عنوان کرد: البته «نون خ ۵» نیز دچار ضعف‌ها و اشکالات ساختاری و محتوایی است، اما اهمیت این مجموعه تلویزیونی بالاست و می‌توان آن را یک سریال استراتژیک و راهبردی در جهت منافع و اقتدار ملی دانست. فراموش نکنید که از گذشته تا به حال، یکی از ترفند‌های دولت‌های استعماری و دشمنان ایران، ایجاد تفرقه بین اقوام و گروه‌ها و پیروان مذاهب و ادیان گوناگون ایرانی بوده است. آن‌ها با وسائل و ابزار مختلف، ازجمله با رسانه‌ها همواره در پی این بوده اند که بین ترک و کرد و لر و فارس و بلوچ و شیعه و سنی و شهری و روستایی و زن و مرد و ... اختلاف و تنش ایجاد کنند تا آرزوی محال تجزیه ایران را به واقعیت تبدیل کنند.

فهیم تاکید کرد: اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به تولید سریالی، چون «نون خ ۵» کرده که محور اصلی داستان آن همراهی و همنشینی اقوام مختلف و بازنمایی زیبایی‌های فرهنگی و قومی و جغرافیایی قوم بلوچ است، یک رویکرد روشن و مترقی محسوب می‌شود.

وی افزود: متأسفانه به خاطر سیاست‌های استعماری قوای بیگانه و همچنین فعالیت برخی گروهک‌های تروریستی وابسته به جریان‌های دشمن با ایران، تصویری جعلی و دروغین از خطه پرافتخار بلوچستان و مردم نجیب و دلاور این بخش از ایران در ذهن برخی ایجاد شده است. اما مجموعه «نون خ ۵» این روز‌ها تصویری واقعی و درست را از بلوچستانِ ایران و مردم بلوچ نشان می‌دهد. خانواده ناخدا در این سریال، نماینده و نمودی از قوم بلوچ هستند که سرشار از تدبیر و مهربانی و مهمان نوازی و وطن دوستی اند.

این منتقد خاطر نشان کرد: امید است تولید سریال‌هایی با رویکرد اتحاد اقوام و بازنمایی زیبایی‌های قوم‌های مختلف ایرانی روز به روز در صداوسیما بیشتر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • فرصتی طلایی برای درخشش در جشنواره فروش بیمه میهن
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • یک قاضی در شمال غربی پاکستان ربوده شد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • نگاهی به شادترین کشور‌های جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴
  • رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست