Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری طرح های نیروگاهی بخش خصوصی شرکت برق حرارتی از افتتاح دو نیروگاه در ماکو و بهبهان خبر داد و گفت: ۷۰ درصد سرمایه راه اندازی این دو نیروگاه خارجی و ۳۰ درصد داخلی بوده است.

خباز پیشه در نشستی خبری با اعلام اینکه در هفته جاری شاهد افتتاح دو نیروگاه در ماکو و بهبهان هستیم، گفت: این دو نیروگاه از فروردین ماه به صورت عملیاتی مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی سالانه هزار مگاوات پروژه مرتبط با حوزه صنعت برق را اجرا می کند، افزود: نیروگاه های گازی در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند که امکان استفاده از نیروگاه های بخار و آبی برای تأمین برق مورد استفاده کشور، توانایی لازم را نداشته باشند.

گفتنی است هزینه های مربوط به راه اندازی و بهره برداری از نیروگاه های گازی و بخار تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

این مقام مسئول اظهار داشت: از سال ۸۴ تاکنون حدود ۱۳ هزار مگاوات برق توسط بخش خصوصی تولید و به شبکه سراسری تحویل داده شده است. که بخش عمده این پروژه ها با استفاده از سرمایه داخلی راه اندازی شده اند.

خباز پیشه درباره نوع مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه های برق، تصریح کرد: براساس قوانین موجود سرمایه گذاران باید ۳۰ درصد سرمایه مورد نیاز برای یک پروژه را تأمین کنند و باقیمانده این سرمایه را می توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند. البته معادل ارزی این هزینه ها باید به صورت ریالی تأمین شود. چرا که افزایش قیمت ارز روند پیشروی پروژه را با کندی مواجه می کند.

در ادامه این نشست ثابتی، مجری پروژه نیروگاه بهبهان با اعلام اینکه دو واحد گازی این نیروگاه در گذشته افتتاح شده است، اعلام کرد: نکته قابل تمایز این نیروگاه این است که راندمان آن بیش از نیروگاه های سیکل ترکیبی است. چرا که نیروگاه های سیکل ترکیبی دارای راندمان ترکیبی بوده در حالی که نیروگاه بهبهان راندمانی معادل ۴۹ درصد دارند.

در ادامه مهرداد امین زاده، معاون پروژه های بخش خصوصی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه های مربوط به این پروژه با استفاده از سرمایه گذاری خارجی انجام شده است، یادآور شد: ۳۰ درصد باقیمانده مورد نیاز برای راه اندازی این دو پروژه توسط بخش خصوصی انجام شد که به طور کلی دو نیروگاه گازی ۴۰ مگاواتی در این پروژه اجرا شده که هزینه راه اندازی آن معادل ۴۰ میلیون یورو بوده است.

به گفته این مقام مسئول، نیروگاه ماکو به دلیل اینکه بخش عمده ای از افت فشار برق در منطقه را پوشش می دهد، اهمیت ویژه ای دارد. این در حالی است که برای راه اندازی این دو پروژه تنها از سرمایه گذاری خارجی استفاده شده است و تجهیزات مورد استفاده در این دو نیروگاه، تماماً داخلی است.

امین زاده در پایان با اعلام اینکه بخش بخار این دو نیروگاه در آینده ای نزدیک افتتاح می شود، خاطرنشان کرد: به منظور راه اندازی واحد بخار ۱۰۰ مگاواتی فاز جدیدی برای این نیروگاه در نظر گرفته شده است./مهر

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۱۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی کشور در قاین افتتاح شد

نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی در هنرستان دارالفنون قاین که توسط مؤسسه پویا همراهان فرهنگ و هنر احداث شده توسط برخی از مدیران استان و شهرستان افتتاح شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمود امین مدیر هنرستان دارالفنون قاین در این مراسم با اشاره به کمک‌های قبلی خیرین مؤسسه پویا همراهان به هنرستان و هنرجویان که از سال 98 به طور مستمر ادامه داشته است، احداث نیروگاه را مهمترین اقدام برای توسعه فرهنگ انرژی پاک در این استان دانست که با توجه به مشارکت هنرجویان و هنرآموزان در احداث این نیروگاه موجب توسعه مهارت‌آموزی شده است. 

حسن ماهوتچیان رئیس هیئت مدیره خیریه مؤسسه پویا نیز در این مراسم، قابلیت و توانایی مدیر هنرستان و عشق و علاقه هنرجویان این هنرستان را عاملی دانست که مؤسسه پویا، این هنرستان را برای این پروژه انتخاب کرده است. 

احسان افسریان مدیرعامل مؤسسه پویا نیز آمادگی این موسسه را برای توسعه این اقدام در دیگر هنرستان های استان اعلام کرد و این نیروگاه را الگویی برای مسئولان دولتی و غیر دولتی دانست که باید آن را در دیگر مناطق گسترش دهند. 

حسین بنایی نیز احداث نیروگاه خورشیدی در هنرستان  را در اقدامی در سطح جهانی دانست که قابلیت طرح در مجامع مختلف را دارد زیرا در آخرین بررسی‌های جهان،ی توسعه کشور بر محور توسعه مهارت در مدارس عامل موفقیت شمرده شده است. برای اولین بار است که در هنرستانی با هدف توسعه فرهنگ انرژی پاک و خودکفایی هنرستان از نظر مالی و ارتقا مهارت آموزی نیروگاه خورشیدی در سطح کشور به اجرا در می‌آید. 

عضو هیئت مدیره و رئیس کمیته بین‌الملل مؤسسه پویا گفت: در قرارداد چهارجانبه‌ای که بین مؤسسه پویا همیاران، اداره نیرو، هنرستان و آموزش و پرورش شهرستان منعقد شد، برق تولیدی به دولت فروخته می‌شود و وجه حاصله صرف خرید تجهیزات برای هنرستان و همچنین توسعه آن و توانمندسازی هنرجویان می‌شود و هنرستان را از کمک‌های خیرین بی‌نیاز می‌کند. هزینه احداث نیروگاه 20 کیلوواتی خورشیدی حدود 800 میلیون تومان شده که موسسه پویا همیاران فرهنگ هنر و خیرین آن را متقبل شدند.

بنایی اظهارداشت: راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی 20 کیلوواتی در هنرستان، گامی مهم در جهت راه حل‌های انرژی پایدار و مراقبت از محیط زیست است. این ابتکار نه تنها تعهد به منابع انرژی تجدیدپذیر را نشان می‌دهد، بلکه به‌عنوان الگویی برای پروژه‌های آینده با هدف کاهش ردپای کربن و ترویج شیوه‌های انرژی پاک عمل می‌کند. همکاری بین نهادهای دولتی، مؤسسات آموزشی و شرکای بین‌المللی، اهمیت تلاش‌های جمعی را در رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی و پرورش آینده‌ای سبزتر برای نسل‌های آینده برجسته می‌کند.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح‌های بسیج سازندگی در بشرویه
  • اولین نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی کشور در قاین افتتاح شد
  • افتتاح نیروگاه پنج مگاواتی در تبریز
  • افتتاح نیروگاه ۵ مگاواتی در تبریز
  • بسیج سازندگی ۲۸۶۴ نیروگاه کوچک‌ مقیاس در کشور ساخت
  • افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در روستاهای استان سمنان
  • ۲۸۰۰ نیروگاه کوچک مقیاس در کشور راه اندازی شد
  • افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در روستاهای سمنان
  • افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی انشعابی استان تهران به دست هایپراستار
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی