محسن ابراهیمزاده چگونه به «آزادی» رسید
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۱۸۷۹
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: از روزی که قرار شد پرسپولیس محبوب ترین تیم پایتخت در مهم ترین بازی این سال های خود به مصاف دومین بازی فینالش در لیگ قهرمانان آسیا برود، خبر آمد که کنفدراسیون فوتبال آسیا به باشگاه پرسپولیس اعلام کرده است که برای بازی فینال ضرورت دارد که گروه یا هنرمندی دقایقی قبل از بازی به اجرای موسیقی آن هم از نوع پاپ بپردازد؛ موضوعی که مجموعه مدیریتی باشگاه را مجاب کرد تا مساله را به فدراسیون فوتبال ارجاع داده و از آنها برای معرفی خواننده تعیین تکلیف کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از همان ابتدا که این تصمیم در رسانه ها منتشر شد، اظهارات متفاوتی درباره گزینه مدنظر فدراسیون فوتبال برای این اجرای زنده مطرح شد و برخی محافل رسانه ای از مذاکره مسئولان فرهنگی فدراسیون فوتبال با شهاب مظفری و بهنام بانی خبر دادند که بلافاصله تهیه کننده ها و مدیران برنامه این دو خواننده اعلام کردند که هنوز هیچ قرارداد رسمی به امضای طرفین نرسیده و تا زمانی که این قرارداد به صورت رسمی به امضا نرسد هرگونه خبری در این حوزه کذب است. چند روز پس از معرفی مظفری و بانی به عنوان خوانندگان روز بازی فینال، ماجرا تغییر کرد و دبدون ارایه توضیحاتی، از سوی باشگاه پرسپولیس تهران اعلام شد محسن ابراهیم زاده خواننده ۳۰ ساله ای که این روزها تبدیل به یکی از خوانندگان پرفروش و پرطرفدار موسیقی پاپ شده به عنوان خواننده اجرای زنده قبل از بازی فینال جام باشگاه های آسیا انتخاب شده است.
البته در این اثنا گزینه هایی چون آرمان گرشاسبی خواننده گروه «چارتار» و فرزند مدیرعامل باشگاه پرسپولیس و تعدادی دیگر از گزینه ها نیز مطرح شد ولی درنهایت قرعه به نام محسن ابراهیم زاده که خیلی از مخاطبان موسیقی او را دنباله روی سبک مرتضی پاشایی افتاد و او به عنوان خواننده برنامه کوتاه اما مهم موسیقایی فینال جام باشگاه های آسیا انتخاب شد.
آنچه در این جریان مهم است معیار انتخابی گروه یا فرد مدنظر برای این اجراست که با چه تراز کیفی بوده و اساسا چه افراد و مجموعه ای در گزینش این هنرمند برای حضور در بازی فینال آن هم در حضور ۸۰ هزار نفر جمعیت دخیل بوده اند. آیا بهتر نبود از سوی مدیران فدراسیون فوتبال توضیحات بیشتری درباره نحوه انتخاب فردی که این اجرا را برعهده می گیرد ارایه می شد و افرادی که در این انتخاب نقش داشتند به مردم معرفی می شدند؟
در همین رابطه با پیروز ارجمند آهنگساز و کارشناس موسیقی درباره فرآیند انتخاب خوانندگان برای رویدادهای مهم ورزشی که طی سال های اخیر مورد توجه مدیران قرار گرفته است صحبت کردیم که وی به خبرنگار مهر گفت: ما سال هاست درگیر موضوع عوام زدگی هستیم و متاسفانه این عوام زدگی در برخی حوزه های مدیریتی نیز دیده می شود به طوری که اگر یک جریان قالب، خواننده ای را پرزنت کند، مدیران و تصمیم گیران نیز از همان خواننده برای اجرای یک برنامه دعوت می کنند.
وی افزود: این موضوعی که به آن اشاره کردم از سال ها قبل در کشور ما وجود داشته و وقتی یک خواننده محبوب می شود او را به برنامه اجتماعی و اقتصادی گرفته تا فرهنگی و ورزشی دعوت می کنند. امروز وقت آن رسیده که در یک فضای کارشناسانه به این موضوع بپردازیم که معیارهای انتخاب چیست؟ آیا معیار شنیده هاست یا کار کارشناسی؟ آیا به روز بودن و ستاره بودن می تواند تنها دلیل یک انتخاب باشد؟
ارجمند درباره مولفه های انتخاب هنرمندان موسیقی برای اجرا در رویدادهای مهم ورزشی اظهار کرد: یکی از مهم ترین مولفه ها انتخاب آهنگساز خوب است زیرا شناخت استانداردهای جهانی آهنگسازی و تنظیم موسیقی برای اجرای برنامه های ملی لازمه موفقیت یک برنامه در حوزه کیفیت است که متاسفانه ما در ایران به آن توجهی نمی کنیم و بسیاری از آهنگسازان شناخته شده ما که حرف های زیادی برای گفتن دارند، اکنون خانه نشین شده اند و فرصتی برای عرضه کارهای خود ندارند.
افرادی که نسبت به انتخاب خواننده ها و گروه های هنری برای اجرای زنده در رویدادهای مهم ورزشی به مدیران مشاوره می دهند اصلا کارشناس این حوزه نیستند و بر اساس روابط نامناسب کسانی را برای اجرا انتخاب می کنند که فقط مولفه های لازم را دارا نیستنداین آهنگساز افزود: نکته دیگر مشاورانی هستند که افراد را پیشنهاد می دهند یا انتخاب می کنند. افرادی که نسبت به انتخاب خواننده ها و گروه های هنری برای اجرای زنده در رویدادهای مهم ورزشی به مدیران مشاوره می دهند اصلا کارشناس این حوزه نیستند و بر اساس روابط نامناسب کسانی را برای اجرا انتخاب می کنند که مولفه های لازم را دارا نیستند. من حتی می دانم به دلیل نبود ناظران و مشاوران متخصص و بی طرف در حوزه موسیقی و ورزشی کسانی هستند که حاضرند به مدیریت فلان مجموعه مبالغی را هم بپردازند؛ موضوعی که متاسفانه در برخی سریال ها هم دیده می شود.
مدیر کل اسبق دفتر موسیقی در پایان گفت: وقت آن رسیده که یک گروه حرفه ای آکادمیک که وابسته به حوزه های دانشگاهی هستند شرایط را آسیب شناسی کنند تا مدیران به این آگاهی برسند که برای انتخاب یک خواننده یا گروه هنری برای اجرا در رویدادهای بین المللی ورزشی نمی توان صرف ستاره بودن و پولساز بودن و پرمخاطب بودن انتخابی را انجام داد. من زمانی که در دولت بودم متوجه این موضوع شدم که واقعا شرایط مناسبی در مدیریت دولتی وجود ندارد که بخواهیم بر اساس آن تصمیم های درست و منطقی اتخاذ کنیم و این جریان دانشگاهی است که می تواند به عنوان مشاور یا ناظر به کمک ارتقای سطح کیفی آثار موسیقایی بیاید.
به هر حال فینال جام باشگاه های آسیا با اجرای هشت دقیقه ای محسن ابراهیم زاده ستاره این روزهای موسیقی پاپ برگزار شد و همان طور که انتظار می رفت مخاطبان و طرفداران هم همراهی خوبی با این اجرا داشتند، اما این سوال مهم از مدیران فرهنگی فدراسیون فوتبال کشورمان همچون گذشته وجود دارد که فرآیند انتخاب گروه ها و هنرمندان چه در این برنامه و چه در رویدادهای گذشته چه بوده است؟
کد خبر 4455036 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: تیم فوتبال پرسپولیس لیگ قهرمانی فوتبال آسیا محسن ابراهیم زاده موسیقی پاپ تئاتر ایران فیلم کوتاه سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران هالیوود سینمای مستند فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی کنسرت موسیقی سریال ایرانی موسیقی ایرانی شبکه سه سیما انیمیشن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقیهای بی سر و ته تمام میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کسری حاجیزاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقهمند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.
او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکههای مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفتوگویی انجام دادیم از نظرتان میگذرد:
کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.
مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروههای کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروههای کر و ارکسترها است. مگر میشود از هیچ سمت حمایتی از این گروهها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروههای کُر و ارکسترها شده است که بیشتر آنها تعطیل شدهاند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح میدهند یا در گروههای پاپ فعالیت کنند یا به کارهای غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت میگیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروهها میشود در نتیجه انگیزهای برای اعضای این گروهها نمیماند.
مخاطب امروز با کنسرتهای گروه کُر ارتباط برقرار میکند؟
مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمیشود. تمام تبلیغات، تمام سالنها و تمامی رسانهها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروهها ندارند، چون سالهای سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروههای کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجراهای سنتی، گروههای بانوان و دیگر گروهها هم نمیبینیم.
چه مخاطبانی جذب این کنسرتها میشود؟
متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروهها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرتها هستند. مشکل ما ریشهای است و زمان میبرد تا حل شود. آموزشهایی که در فضای مجازی داده میشود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عدهای با آموزشهای تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.
در کشورهای دیگر به چه صورت است؟
بر خلاف ایران در کشورهای اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیساها گروههای کر فعالیت داشتند و آوازهای مذهبی اجرا میکردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس میشود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص میدهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا میکنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه میشوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم میگیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.
آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟
هنر همیشه راه خودش را پیدا میکند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقیهای بی سر و ته هم تمام میشود، اما با سیاستهای گرفته شده در ارتباط با ارکسترها و گروههای کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.
انتهای پیام/